Så här går det till!

Fick en fråga om vad GPS är, så jag kom på att jag kanske borde försöka förklara hur skolsystemet är här. Som under-graduate student (vanlig collegeutbildning) väljer man ett major. Man behöver inte ha bestämt sig förrän sitt junior year, dvs sitt tredje år. Jag har fortfarande inte valt mitt. Varje major har ett antal ämnen som är till för just den utbildningen, till exempel så måste jag läsa finance och accounting för ett businessmajor medan jag måste läsa biologi för biologymajor.
Förutom det så har man vissa kurser som alla, oavsett major, måste läsa. Däribland sex olika GPS-kurser. GPS står för Global Perspective Studies och den jag läser just nu är historia. Jag kommer behöva ha GPS i religion, politik och litteratur också. Man är även tvungen att läsa språk, science och matte.
För att såna som jag som inte kan bestämma sig ska kunna testa olika kurser har man även ett visst antal "electives", som kan vara vilka kurser som helst. För att kunna graduate måste man ha minst 125 credit hours, och minst 12 per termin. Dessutom måste man gå på minst 40 lyceums under fyra år.
För att göra det ännu rörigare kan man, förutom sitt major, även ha en eller två minor vilket innebär en miniutbildning av något. Detta är hur det funkar på Wingate, men det skiljer sig lite från skola till skola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...