Dag två

Auschwitz. Stammlager, arbetslägret i Auschwitzkomplexet. Jag blir inte lätt rörd och emotionell men idag var det tufft. Vi gick under skylten "Arbeit macht frei" och sen var vi inne. Min första tanke var att det är ju färger. Gräset var grönt, våra kläder var färgglada men jag hade på något sätt väntat mig att det skulle vara svart-vitt.

Vi var inne i flera olika baracker. Barack 4, extermination, var hemsk. Där brast det lite grann för mig. Två ton hår låg förvarade i en monter och bredvid låg prydligt flätade, avklippta flätor. Det var fruktansvärt att se. Därefter fick vi sett både resväskor, glasägon, proteser och barnkläder från offerna. Vi var dessutom inne i barack 11, fängelse och tortyrkammare, och en gaskammare. Jag kunde ta på väggarna som hållt folk instängda och man kunde se märken efter människor som försökt riva sig ut. Det var en tung dag och vi avslutade den med en fin cermoni. Den innehöll dikt- och vittnesmålsläsning, tyst minut och blomsterlämning. De flesta la sina blommor vid "dödsväggen" där mord utförts som straff, men jag la min utanför barack 4. Det var där det kändes.


Published with Blogger-droid v2.0.4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...