High School Sport

Något som jag tycker är väldigt fascinerande här, är det amerikanska samhällets inställning till sport. Det värderas väldigt högt och uppmuntras på alla nivåer. Igår kväll var hela simlaget tvungna att ställa upp som tidtagare på en simtävling för high school-elever. Simhallen var fylld med föräldrar som kom och hejade på sina barn, och alla hejade som galningarna. Nivån på simmarna var extremt varierad; det var simmare som simmade 100 frisim på 51 sekunder medan andra simmade på 2:30.
Men det spelar liksom ingen roll, för alla är välkomna inom high schoolsport. Du kan vara näst intill utan simkunskaper som 15-åring och ändå gå med din skolas lag. De som är riktigt duktiga, och vill utvecklas mer på en högre nivå, de är med i klubblag också, som fungerar precis som i Sverige.
Jag gillar verkligen den här inställningen. Idrott är viktigt, och uppmuntran till att träna är ännu viktigare. USA gör ett bra jobb där! Dessutom får det elever att bli involverade och engagerade redan som väldigt unga, vilket jag också tror är bra.
Så, det var min morgons lilla shout-out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...