Göta Kanlasimmet

Strålande sol och härligt varmt hela dagen. Fram till en halvtimme innan start. Då bröt årets oväder loss.
I fredags åkte jag och pappa hela vägen upp till Sjötorp för att jag skulle simma Göta kanalsimmet, 5000 meter. Sista loppet för den här säsongen, och sista OW-loppet under den här sommarsatsningen. Starten skulle gå 17:30 och ungefär 30 minuter innan börjar det åska och regna som bara den vilket medförda att starten inte blev av förrän kvar över sex. Men i vattnet kom vi!
Detta var ett jätteroligt lopp, kan verkligen rekommendera det, även för motionssimmare (det finns kortare sträckor att simma!). Det som skiljer en kanal, och där med ett kanalsim, från andra tävlingar är justa att det är en kanal. De innehåller slussar. Om vi behövt vänta på slussöppningar hade loppet tagit föralltid, så i stället fick vi upp och springa lite då och då. Fem löpruscher blev det. Eller ja, löprusch är nog till att ta i... Regnet gjorde gräset rätt blött, så det blev någon form av försiktig glidgång för att ta sig förbi slussarna. Vid varje uppgång (fem totalt) stod minst tre grupper av funktionärer som ropade att man skulle ta det försiktigt. Så det gjorde jag.
Hursomhelst, tillbaka till loppet. Det kändes riktigt bra, mycket bättre än SM. Jag simmade kontrollerat och jag hade kraft att spurta sista biten. Första 800 metrarna hade jag sällskap, sedan drog jag ifrån. Det var dock en bra bit fram till första gänget, så jag låg och simmade i princip hela loppet ensam. Det var det jobbigaste med loppet, ensamheten gör det svårare att hålla fokus. Men jag simmade snabbt ändå! Kom i mål som andra tjej på tiden 1:09, efter Ellen som tog banrekordet.
Som sagt, en riktigt rolig och välplanerad tävling! Kommer garanterat ställa upp fler gånger!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...