BAFA, BAFA and Diversity

Utbildningen för Reslife går framåt och vi har fullt upp dagligen. Det har kommit till den nivån att jag inte vet vad jag ska göra av migsjälv om jag har en halvtimme ytan något att göra. Hur som helst så har vi superkul!
I måndags hade vi en diversity-aktivitet som faktiskt var riktigt givande. Vi blev indelade i två olika lag, olika kulturer, med helt olika språk och vanor. Sedan skulle vi "hälsa på" varandra och försöka anpassa oss efter den andra kulturens vanor. Min kultur gick ut på att byta kort med varandra för att samla poäng och rikedom, och detta genom ett helt nytt språk. Språket var en rätt simpel kod, men för utomstående lät det ungefär såhär: Oa E Ka E Ka E. Ba E Ka. Dessutom hade vi olika gester för ja, nej och repetera.
När jag besökte den andra kulturern (som jag inte hade någon kunskap om) blev jag "utslängd" för jag råkade visa upp ett väldigt oartigt kort till deras ledare.
I slutändan förstod vi att vi kommit till ett väldigt mansdominerat samhälle, styrt av en diktator. De hade också utbyte av kort men på helt andra villor än oss.
Poängen med hela aktiviteten var att bli mer öppensinnade och förstående för varandras kulturer och skillnader, något som man har nytta av i alla sammanhang. Inte minst inom vårt jobb.

Efteråt hade vi brandmän på besök och vi fick använda brandsläckare till att släcka eldar.
Vi hade även en motivations-aktivitet som gick ut på att alla skulle stå i en cirkel och blunda medan några gick runt och tog på våra axlar om de tyckte uttalat påstående stämde in. Jag fick en massa motiverande axelknackningar, till exempel "beautiful on the inside and out", "impacted your life", och ett gäng till. Det kändes riktigt bra faktiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...