Belgium, Brussels, and Bruges

Det blev en kort natt och en lång dag i tisdags, då jag äntligen fick åkt till Belgien. Ryanair levererade en snabb och problemfri tur till en avlägsen flygplats i utkanten av Bryssel, där jag blev hämtad av Mehdi och hans bästa kompis Francesco. Min underbara kille hade bilen full av croissanter, så det kunde ju knappast blivit en bättre början! Därefter blev det sighting av I princip hela stan i jakten på en bilverkstad, eftersom förardörren hade gått sönder. På kvällen gick vi alla tre, samt Francescos bror, på bio. Jag och Mehdi såg på the Zookeeper's Wife, en sann berättelse från andra världskriget.
Vi båda bor hos Mehdis morbror. Han jobbar större delen av dagarna så vi har i princip lägenheten för oss själva.
Igår tog vi med oss Francesco till Bruges, en gammal och väldigt vacker stad vid kusten, där vi strövade omkring omringad av fantastisk arkitektur och njöt i regnet. Vi hade siktet inställt på ett pommesmuseum som inte riktigt var så coolt som det låter... Visste ni att det finns flera 1000 potatissorter enbart i Peru? Eller att pommes uppstod i brist på friterad fisk? Eller att det kallas "French fries" för att någon lyssnade på belgiska, fransktalande soldater när de pratade om den friterade potatisen? Nu vet ni det. En massa potatishistoria och tips för att fritera de absolut bästa pommesarna fick vi, innan vi äntligen kom till museets restaurang, och höjdpunkt, där vi åt riktigt goda pommes.
Färdigätna åkte vi till Minnewaterpark, the  Lake of Love, där vi gick omkring och tittade på slottsliknande byggnader och korsade bron som utlovar evig kärlek. Det var fantastiskt fint trots den mulna dagen.
På vägen hem kom solen fram och vi avnjöt den på en biltvätt. Jag känner få personer med ett så starkt intresse av att hålla sin bil skinande ren som Mehdi, så i en glänsande bil åkte vi hem och tittade på film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...