Mini Europe and Atomium

Så idag börjades alltså utforskandet av Bryssel. Vi gick upp kvart över sju för att se staden i rusningstrafik på väg till flygplatsen för att plocka upp Kelsee. Efter en stadig frukost tillsammans gav vi oss av mot Mini Europe and Atomium. Egentligen hade vi kunnat ställa in resten av resan för där fick vi sett de mest kända byggnader och platser från alla Europas länder. Vi såg Buckingham Palace, Eiffeltornet, Stockholms stadshus och en massa andra coola platser. Vi tog mest bilder med Kelsees kamera så jag kommer inte ha dem förrän vi är tillbaka i Sverige.
Tyvärr så blev Kelsee sjuk, så vi fick ta med henne hem innan vi åkte till Atomium. Atomium var mycket större och maffigare än jag trott och ifrån toppen kunde man se hela Bryssel. Staden är väldigt grön, full med träd och parker, vilket gör den väldigt mysig!
Vi fortsatte vårt tunnelbaneäventyr till Mehdis bassäng och körde ett pass i långbana. Därefter åkte vi till hans morbror och fick marockanskt te och fika.  Även om jag inte förstår ett dock när de pratar, så verkar hela familjen väldigt rolig. De har en skön typ av humor. Dock insåg jag att om jag nånsin vill kunna delta i deras konversationer så räcker det inte med att lära sig franska; de blandar in alldeles för mycket arabiska.
Därefter åkte vi till centrum och såg torget med stadshuset. Det var riktigt vackert och mäktigt. Mindre mäktig var Manneken Pis (och den kvinnliga motsvarigheten Janneken Pis) som var pyttesmå. Hade garanterat missat dem om inte Mehdi och Amine stannat och pekat.
Vi avslutade en händelserik dag med Belgiska våfflor!

Atomium! 
Våffelutbudet 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...