Alltså min klass är one of a kind. Till och med de andra terminerna på skolan har lagt märke till hur tighta, engagerade och företagsamma vi är, och nu har vi verkligen lyckats få till en toppenavslutning på terminen. I torsdags bjöd Noah hem alla som kunde till sig i Viken (mellan Helsingborg och Höganäs) på julmys med övernattning. När senast var man på sleepover liksom? Så direkt efter skolan gick vi som en väluppfostrad klass på klassresa till tåget och åkte iväg. Vi hade delat in oss i olika team med olika ansvar på ett mycket organiserat sätt och började med att skicka en bil att handla. Julbordsteamet hade ansvar för att planera middagen men alla som fick plats hjälptes åt i köket med att förbereda. Det blev köttbullar, prinskorvar, vörtbröd, ägg, sill och en massa annat som hör hemma på ett julkalas. Ett annat team hade ansvar för fördrink så det blev en smarrig mintkonstruktion.
Noah och hans familj hade ordnat det så fint med dukat bord och sängplatser till alla 16 (!!!) så det blev verkligen en hejdundrandes tillställning. Efter maten drog lekteamet igång med sina lekar. Vi sprang bland annat hinderbana med ett mynt på ögat och ett mellan skinkorna och vi hade en frågelek. Inget evenemang är komplett utan ett efterrättsteam så när de fick fart blev det både marängsviss och vegansk kladdkaka.
Jag var del av brunchteamet, så vi fick glänsa på fredagen med både pannkakor, frukt, ägg och risgrynsgröt innan vi storstädade hela huset och tackade för oss. Som om inte detta var nog hade vi julsittning på Hallands nation senare samma kväll. Det var också kul, men inte speciellt god mat. Det gjorde dock inte så mycket eftersom juliga utklädnader, sång och glada fysios förgyllde kvällen.
T1 på julstohej
Juletid
Det är ju ingen hemlighet hur mycket jag uppskattar jul och all gemenskap det innebär. Att inte kunnat vara hemma på så många jular gör att jag njuter extra mycket i år och det är så underbart att ha familjen nära. I lördags, till exempel, åkte vi och hela familjen Höjbert till Björnstorp slott på julmarknad. Vi mös runt i flera olika sprängfyllda lador och tittade och smakade på allt möjligt julrelaterat. Först och främst var det ju hur trevligt som helst att få umgås med Höjberts. Det är så kul att jag och Hanna nu drar i tillställningar och att våra mammors vänskap smittat av sig på oss och det är lika kul att träffas varje gång, vare sig det är på en camping, en regnig julmarknad, eller bara en fika. Vi hade alltså jättetrevligt och både fikade och handlade lite av varje.
Sedan på söndagen så var det dags för årets stora mission. Under 11 månader har förväntningarna och spänningen byggts upp för att det tillsist ska vara dags att köpa gran. Blir det ett jätteträd som faller i vinddraget av förbipasserande? Blir det en flagstång? Kommer man behöva kapa halva? Ja det vet man ju inte i förväg. Enligt tradition satt mamma hemma, nervös och fylld av förväntan, medan pappa och jag tog oss an detta äventyr. Efter smärre diskussioner blev en gran vald och uppföljning på detta kommer...
Detta följdes av advensts fika med några i klassen innan en ny vecka tog fart.
Den nya veckan har hittills bland annat stått för musikhjälpen. Den har ju nämligen kommit till Lund! Jag var där på invigningen med några från klassen och sedan var jag där med mamma och pappa i onsdags. Det är ett sånt trevligt projekt och hela stan går liksom samman för nåt gott.
Glad Lucia!
Alltså Lucia är ju en av de mysigaste traditioner som finns, men samtidigt är den helt obegriplig. Låt oss fira ett italienskt helgon som ingen annan i hela världen uppmärksammar. Klä både henne och hennes anhängare (ja för antalet anhängare och kraven på dem är ju inte lite märklig) i livsfarliga och obekväma outfits och be dem sjunga. Gärna så tidigt på morgonen som möjligt. Och lussekatter och pepparkakor är den ultimata frukosten, men bara den 13 december. Trots detta är det så fantastiskt trevligt!
Jag har ju inte gått Lucia på hur många år som helst, men i år var det dags! Alla nyinflyttade på Lunds Studenskagård var
tvungna att ställa upp i den årliga traditionen där alla som haft anknytning till LSG var välkomna att titta, och jag måste säga att det gick över förväntan. Vi hade valt Luciana (den enda icke-svensktalande i hela proceduren) att vara Lucia och det gjorde hon som ingen annan! Klockan sju på morgonen gick vi in till Natten får tunga fjät, till en fullspäckad salong, och sjöng för både nuvarande studentskor och de som bott här för flera årtionden sedan. Hur mysigt som helst!!! Det var så vackert med alla ljus och helt okej sångprestationer. Det följdes sedan av en gemensam frukost och tal. Varje våning hade fått olika uppgifter att förbereda, så vi på våning tre hade tillbringat hela onsdagskvällen åt att baka lussekatter. Vi gjorde både vanliga och veganska och de veganska var faktiskt över förväntan!
För en som älskar firandet och gemenskapen av traditioner så spelar det ingen roll hur märkliga de är, det är så fantastiskt att få ta del av och kunna sprida glädje och ljus :)
December, julmys och advent!
Så då var ju december tillsist här och vi slog till med alla tiders lussebak hemma i Kungshult. Hela lördag eftermiddag bakades det som aldrig förr, och vilka bullar sen! Hur gott som helst. Självklart så avnjöts dem till julfilm och glögg.
Idag var det till att gå upp tidigt för att hinna till Lund och vara med på terminens fixardag. Vi har det två gånger per termin för att få det lite snyggt och mer gemenskap här. Jag blev ansvarig för julpyntandet, så jag var nöjd! Vi höll igång hela förmiddagen innan vi avslutade med gemensam lunch. Två av tjejerna hade gjort en gryta på kikärtor, en massa grönsaker, kokosmjölk och kurry. Vid sidan gick vi en rödkålssallad. Riktigt gott!
Från en kulinarisk upplevelse till en annan: Jörgen och Melissa bjöd på kalas idag på deras restaurang och vilken god mat vi fick!!! Där kan man minsann alltid räkna med en fantastisk smakupplevelse.
Som om inte det var nog, avslutade jag kvällen med adventsmys med några från klassen. Vi tittade på julkalendern och planerade julbord. Alltså vilken klass jag hamnat i! Det är nu en trött men väldigt nöjd Erika som gör sig redo för nästa vecka.
Jobb och jobbkul
Alltså jag har hittat ett fantastiskt sushiställe här i Lund! Det är precis som det i Illinois som jag bara älskade - all you can eat och superfräscht. I torsdags kväll var jag där med några från jobb och vi hade en kanonkväll. Det är riktigt smarta och kvicktänkta människor jag jobbar med, som bjuder på både skämt och intressanta konversationer. Det blev en bra uppladdning inför fredagens hejdundrandes arbetspass. Sista dagarna på månaden betyder fullt upp i ett finans- och accountingsammanhang, med alla deals som ska avslutas och faktureras. Det blev en lång dag som började på gymmet kl 6, fortsatte till jobb strax innan 8 och åkte inte hem förrän 9 på kvällen. 13 timmar på kontoret!!! Men stämningen var god och det bjöds både på kakor, middag och extra betalt.
Annars så njöt vi av kyliga, vackra vinterdagar i början på veckan. Då passade vi i klassen på att gå på lunchpromenader mellan föreläsningarna. Vi har precis börjat en ny kurs och den är minst sagt lite spretig och förvirrande.
Vi passade även på att gå och se Bohemian Rhapsody på bio. Som jag längtat!!! Det var ju mitt absoluta favoritband som yngre, och filmen var fantastiskt bra. Två timmar gåshud!
Julmarknad nummer ett!
Vi har hur länge som helst planerat in julmarknad på Wapnö gård i Halmstad, så i lördags morse åkte pappa och jag till Emma och Hannes. De bjöd på en hejdundrandes brunch med hemgjorda tekakor, ägg och bacon. Hur gott som helst! Därefter begav vi oss till Wapnö, som är en gård med fokus på mjölkproduktion. Julmarknaden bjöd på sång, matförsäljning, hantverk, ponnyridning och en massa trevliga grejer att titta på. Nästan alla stånden hade smakprov så min lunch bestod av en kombination av brända mandlar, glögg, korvar, honung, sill, senap, och en massa annat spännande. Det godaste var dock revben på nöt. Jag har aldrig ätit något så gott!!!
Där fanns även en glöggförsäljare med honungssötad glögg som var magiskt god så nu har vi laddat upp inför kommande veckor. En annan försäljare bjöd på smakprov av en mängd olika honungskonstruktioner, med saffranshonung som min favorit. Det blev även inhandlat en superfin dörrkrans, från en handlare från Höör, som nu pryder ytterdörren. Kransen alltså, inte handlaren.
När vi var lagom frusna och färdiga med marknaden åkte vi till Emma och Hannes och fikade på lussekatter, saffransgifflar, pepparkakor och glögg, medan vi tittade på Christmas Chronicles.
Igår var vi hos mormor och morfar och firade mormor. Det bjöds på kalasgod mat som vanligt. Det är så kul att jag kan vara med på alla kalas och tillställningar nu, för det har jag verkligen saknat!
Värda att fira!
Efter två långa, kämpiga månader är äntligen anatomikursen över! Det avslutades starkt med ett skriftligt prov, ett seminarium med presentationer och ett praktiskt prov den här gågna veckan. Det skriftliga var riktigt svårt och jag väntar med spänning på resultatet, medan palpationen var jätterolig och jag fick veta att jag blev godkänd samma dag. Man vet att man har hamnat rätt när man trots att man knappt kunnat andas på flera veckor, fortfarande uppskattar skolan.
Vi har sedan länge planerat firandet av kursens slut, och det gjorde vi med en brakfest i fredags. Klassen är så fantastiskt rolig att hänga med så det blev en toppenkväll med bubbel, pizza och utgång. Helsingkrona nation hade tema Guilty Pleasure så vi dansade loss till Backstreet Boys, Abba, Britney Spears, One Direction, osv. Hur kul som helst!
Förutom festen så firade jag med julklappsshopping. Det är alltså inte ens december och jag är i princip färdighandlad med ALLT! Så himla nöjd!
Höjdpunkten på shoppingen var teaffären jag "råkade" hamna i. Jag har nog ett litet teproblem misstänker jag för jag kan inte hejda mig och min samling bara växer och växer. Nu är den utökad med ett till julte, ett te att ställa på jobb, samt ett gratis smakprov av chokladrooibos som den snälla damen i affären bjöd på.
Glad, nöjd och lättad gick jag och la mig i fredags kväll :)
Glad midsommar!
Kontoret har haft besök av några amerikaner från huvudkontoret i Pennsylvania den här veckan och så klart vill man ju visa upp bästa sidan av både landet och företaget. De hade cheferna ordnat med en supertrevlig after work i onsdags och vad kan vara svenskare än midsommar?! Tänk vilken tur, det enda året jag inte varit hemma och fått en ordentlig midsommar, så får jag fira det I november i stället! Och oj vad satsigt det var! Det var så fint dekorerat och de hade köpt en mass blombuketter så vi kunde göra kransar. Trots att halva kontoret inte pratar svenska hade vi utskrivna snapsvisor och maten var fenomenal! Den godaste catered lax jag ätit, en hel buffé av olika inlagda sillar, pajer, ägg, köttbullar, bröd och potatissallad med rädisor. Så himla somrigt och gott! Cheferna överdrev verkligen inte när de sa att det bästa med Qlik var människorna och stämningen. Det är ett helt fantastiskt gäng jag jobbar med.
Midsommarfirande eller inte, det är ju trots allt november, och vad passar bättre en biomys en kall, mörk kväll? Jag och några i min hyperengagerade (undrar om det kommer vara lika mycket engagemang i alla tre åren) drog ihop ett gäng (närmare bestämt 19 stycken) och gick och såg Fantastic Beast: the crimes of Grindelwald I torsdags kväll. Alltså, Harry Potter och J. K. Rowling har en speciell plats i min generations hjärtan. En efter en läste man böckerna efterhand som de kom ut, och detsamma gällde filmerna. Jag kommer ihåg hur mamma och pappa fick läsa de två första för mig eftersom jag var för liten för att göra det själv. Resterande slukade jag med hull och hår så fort de kom ut. Att få växa upp med Harry Potter och hans gäng var verkligen ett stort plus och det finns få serier som är så välgjorda, med så välutvecklade karaktärer, som denna.
Fantastic Beasts är ju en annan historia dock, men ändå en relativt bra uppföljning på hennes tidigare verk, och man känner redan hur hon har en plan att få dessa histories att utvecklas också. Så det var ett glatt gäng 90-talister som gick hem från bion i torsdags.
Känns bra att vara hemma
Häromdagen åkte jag hem till mamma och pappa på middag. 30 minuters kollektivtrafiksresa dit och sedan 30 minuter tillbaka. Alltså det är ju helt fantastiskt! De senaste åtta åren har det kortaste middagsavståndet varit en 4,5 timmars tågresa med byte i Norrköping, medan det längsta har varit en 30 timmar lång resa med övernattning på en flygplats i Ney York och byte i Amsterdam. Och nu ynka 30 minuter. Tro mig när jag säger att jag överutnyttjar detta till 100%. Det är så mysigt att umgås med familjen och vovvarna! Dessutom är det fruktansvärt tråkigt att sitta själv i Lund. Dock har jag en väldigt aktiv klass, så oftast finns det nåt att göra. I helgen hade vi till exempel Harry Potter-maraton där vi tog oss igenom de tre första filmerna.
Jag har även haft gott om tid att träna palpation på andra. Det är ju liksom inte nog med att vi ska veta var alla ben och muskler sitter och fäster, man ska ju dessutom kunna hitta dem också. Lite skämtsamt diskuterar vi hur vi ska deffa fram till palpationsexamen, leva på tonfisk och vatten, för att sedan ha bastukväll dagen innan. Kan man be framtida patienter att följa samma riktlinjer? Typ "sorry, din knäled är för svullen för att jag ska kunna hitta ditt ligamentum collateralis lateralis, du får återkomma"...
I helgen blev det dessutom fikabesök hos mormor och morfar! Supertrevligt var det, och helt klart inom överkomligt avstånd det med. Det känns bra att vara hemma!
Livet på cykel
Det sägs att cyklister är livsfarliga och det största störomomentet i trafiken. Speciellt i städer som Lund. Nu när jag har bott här i snart en månad börjar jag få lite erfarenhet av cykellivet och den lilla studentstaden här. Först och främst kan jag tala om att Lund är pyttelitet. Ja, om man har en cykel, det vill säga. Kommer man med bil är staden enorm och man hamna 99 gånger av 100 inte där man tänkt sig. Detta är dock inte cyklisterna fel, utan den framtida spårvagnens och de dåtida enkenvägskonstruktionernas fel. Hela staden är uppriven och blockerad, vilket gör det lite småbesvärligt att ta sig runt. Men att Lund ska vara Sveriges elfte största stad är ju komiskt, ingenting är ju längre bort än 15 minuter på cykel från de centrala delarna!
Det där med att cyklister är farliga stämmer nog lite, då de (vi) tar sig (oss) rättigheter man kanske inte borde. MEN jag har även insett att en av anledningarna till att cyklister är farliga är alla gångare! Noll koll på omgivningen. Går på CYKELbanan. Går i bredd. Och det värsta av allt: går med hörlurar. Skaffa ringklocka sa dem, det är bra att ha. Jaha, ingen lyssnar ju? Men jag har blivit smidig som en vessla när det gäller att navigera fram mellan byggarbetare, bussar (som också är livsfarliga I den här stan), gångare och alla andra som vågar sig ut, och på så fina dagar som idag, är det underbart att kunna cykla överallt.
Jag cyklade till fysioterapeuten häromdagen (jag har börjat gå hos en här i Lund för att underlätta pendlandet) och det är helt fantastiskt vackert på vägen dit. Jag fullkomligt älskar höstens soliga dagar med alla vackra färger och den lågt stående solen. Jag ska dit ett par gånger i veckan för att rehaba och att cykla dit klockan 7 på morgonen var en fröjd för själen! Så, summa summarum livet är bra på cykel, I alla fall om man håller sig undan rusningstrafiken!
Mårten kalkon och farsdag i förskott
Det här med Halloween var ingen stor grej i Lund. Som jag kommer ihåg från Nyköping så var det en stor tillställning, och i USA är det naturligtvis enormt. Men i Lund var det inte mycket att hänga i julgranen. På tal om julgran, det bästa med Halloween är att när det är över så är det raka vägen fram till jul. Hela torsdagen stod min Echo Alexa och spelade julmusik och oj vad jag njöt!
Bortsett från lite halvdant Halloweenfirande i fredags, var jag hemma i helgen. Jag pluggade massor, åt gott, drack te, mös med familjen och lekte med Pepsi. All den terapi som behövs när man är stressad över skolan och inte kan springa av sig stressen. Idag tentades nämligen nedre extremiteter av och då skulle vi kunna sånt som att m. flexor digiti minimi brevis som har ursprung på basis ossis metatarsal V och fäste på basis phalange V, innerveras av n. plantaris. Säg det snabbt sju gånger. Och lägg till 50 muskler till, deras funktioner och en massa skelettdelar. Tur att det leder till nåt intressant i alla fall!
Hur som helst, I helgen gjorde vi bland annat lasagne så jag har till hela veckan. Vi firade även tidig farsdag, eftersom alla var hemma i helgen, och Mårten Gås. Mårten klarade sig dock för han blev utbytt mot en kalkon. Det var hur gott och trevligt som helst! Om jag nånsin blir hälften så bra på matlagning som mamma, då är jag nöjd.
Välkommen Aiden!
Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...
-
Hemma i Skåne och firar påsk! Igår var vi hos farfar och Ethel och åt middag och imorgon ska vi till mormor och morfar. Dagen började me...
-
Jag är en djup funderare och jag drar med alla i min omgivning i mina funderingar. Min senaste djupa tanke inträffade för ungefär tio minute...
