Santa Lucia

Senaste gången jag var involverad i ett luciafirande var i trean på gymnasiet när vi simmare gick ett varv i poolen med tända ljus till tonerna av "tänd ett ljus" och det känns som evigheter sedan. Men i onsdags var det dags igen! Jag följde med Martina och hennes kille till det svenska distriktet i Chicago och Ebenezer Lutheran Church för att se på årets arrangemang av luciatåg. Det bjöds på folkdans, svenska psalmer och berättelsen om Lucia's ursprung innan själva Lucia faktiskt dök upp. Det var så himla vackert! Det var en märklig känsla av att sitta omringad av svenskar och amerikaner med svenskt ursprung och sjunga med till svenska sånger. Jag blev så imponerad av dessa tjejer som var både andra och säkert tredje generationen av amerikanskfödda, men som verkligen anstränger sig för att lära sig och delta i den svenska kulturen och språket. Efter ceremonin bjöds det på lussekatter och pepparkakor. Det var en härlig kväll och det kändes bra att få en rejäl dos av Sverige så här i juletid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...