Ramadan

I slutet av april började Ramadan och därmed ändrades våra rutiner. Vi hade dock en supertrevlig månad och för varje år får jag bättre och bättre förståelse för konceptet. Precis som jag alltid tyckt det varit jobbigt att fira jul långt hemifrån, så tycker Mehdi det är jobbigt att inte ha sin familj nära under Ramadan. Vi gjorde dock vårt bästa för att få det så traditionsenligt som möjligt. 
Mehdi uttryckte att han ”var ledsen” över att inte ha några chebakia – marockanska tandläkares mardröm – att bryta fastan med, och snäll som jag är (ibland) kontaktade jag hans mamma för att 1: få småkakorna hitskickade, alternativt 2: få ett recept. Det komiska i det hela är att jag fick tag på både och. Samma dag som vi köpt alla märkliga ingredienser och satt av eftermiddagen till att baka, fick vi ett paket med posten. Så vad är chebakia? Jo, det är småkakor gjorda av en deg som smaksatts med saffran och rosenblomsvatten, som man formar till omöjliga konstruktioner och friterar innan men rullar dem i flytande honung. Klibbigt värre, men honung räknas väl inte som socker, eller..? Kul var det i alla fall och Mehdi blev nöjd. Det finns inget bättre än att ”lyckas” med sådant som han sagt är ”jättesvårt”. 
Eftersom bröd är ett viktigt tillbehör till middagarna så  bakades det hejvilt hela månaden. Vi gjorde msemmen (flaky mannagryns-tunnbröd), piroger, stekpannebröd och harsha (mannagrynsscones). Till själva Eid-firandet försökte vi oss även på baghrir (mannagrynspannkakor – marockaner gillar verkligen mannagryn…) men utseendemässigt blev de en total flopp. Smaken var dock helt okej! Oavsett så blev Eid en fin tillställning med familjen. Vi firade, dagen efter vi hjälp Emma och Hannes att flytta ner till sin nyköpta lägenhet i Eslöv (så kul att de bor nära nu!), genom att ställa till med brakbrunch. 
Planen var ursprungligen att åka till Bryssel och fira Eid där, men föga förvånande blev det inte av. Inte heller blev min och Mehdis mammas resa till Marocko av i början av maj. Vi hade tänkt åka dit och bröllopsplanera men det får bli en annan gång. Med tanke på att själva bröllopet i Marocko inte verkar bli av ens, så är det ju ingen stress med planeringen. De marockanska gränserna är hårt stängda, så det kalas lär med största sannolikhet bli uppskjutet. Så nu ligger allt fokus på det svenska böllopet!

Vår och sånt!

Som ni kanske märk så har maj bara flugit förbi för mig och inte ett enda inlägg har publicerats!! Så kan vi ju inte ha det, så jag slänger in en hälsning så här sista maj. Det har varit en fin men minst sagt stressig månad. Medan jag njutit av doften av syrener och rapsfältstäckta landskap, så har jag samtidigt suttit med det ena skolprojektet efter det andra. Vi har en extremt intensiv kurs om företagshälsa, vilket faktiskt är superintressant! Jag kanske har hittat ett nytt karriärspår nu? Jag har även börjat på ett nytt jobb då Qlik inte längre schemalägger studenter (hej pandemi) så nu kommer jag spendera sommaren på Norrdala äldreboende. Det är faktiskt rätt trivsamt att spendera dagarna med att umgås med de äldre där, åtminstone de som kan kommunicera. Jag tror det kan bli en bra sommarsyssla.
Innan jag hoppade på detta så hade jag ju tre veckors praktik på handkirurgen i Malmö, och oj vilket häftigt ställe! Jag lärde mig så mycket och blev så väl omhändertagen. Ni som skadar händerna i Skåne, är minsann I goda händer. Så allt som allt har maj varit bra, och nu är det bara 2 veckor kvar innan sommaruppehåll! 

Rita

Min big fish, lagkompis, och vän Rita har diagnostiserats med Hodgkins Lymfom. Hon fick beskedet för två veckor sedan men det var först nu i fredags vi andra fick reda på det. Detta känns fruktansvärt, men det vi har sett simvärlden göra på så få dagar är helt fantastiskt. Kirk och Lizzie (som är assisterande tränare på Wingate nu) startade en GoFundMe-sida å Ritas vägnar i Fredags och den har fullkomligt exploderat sedan dess. 

Att USAs välfärdssystem lämnar mycket övrigt att önska är allmänt känt, men ingen annanstans går folket och ens ”community” ihop när det väl gäller som där. Det värmer mitt hjärta när jag ser hur engagerade alla blir när det kommer till att hjälpa en vän, en bekant, eller till och med en man bara har ”hört om”. 

Rita är en fantastisk tjej. Hon har varit där för mig otaliga gånger och hon finns alltid där med en hjälpande hand när det behövdes. Hon är otroligt stark och tuff, tar sig an alla utmaningar och har alltid varit en av de som kämpat mest, vare sig det gällde simträning, skola eller andra aktiviteter. Jag är övertygad om att hennes kämparanda kommer vara henne till fördel mitt i allt detta och mina tankar är hos henne. Jag delar länken här ifall någon vill bidra och så håller vi alla tummar vi har att hon ska kunna få den vård hon behöver för att kunna vinna den här kampen.

Emma - 23, påsk och 6-årsfirande med bröllopsmeny!

I tisdags fyllde Emma 23 och det firade vi på bästa vis i dessa coronatider. Hon hade önskat sig en kakbuffé, och en kakbuffé blev det! Vi samlades i Kungshult på kvällen och grillade och fikade. Det känns så himla bra att ha så nära nu. Det blev en supermysig tillställning tyckte jag. 
Firandet fortsatte denna helgen med en något försenad påsklunch igår med allt vad det innebär. Det bästa är som vanligt det hembakade brödet, men mammas silltårta och mina köttbullar var inte så dåliga heller. Efter lunchen åkte jag och Mehdi till Lödde för att få tag på den sista Monark Karin i färgen Secret Safari Matt som verkar finnas i Skåne. Jag hade ringt runt överallt för att hitta ett ställe som hade den, och de hade som tur var en kvar på Center Syd. Så nu ÄNTLIGEN har jag en fungerande cykel. Min rosa racer har varit en trogen tjänare i snart 10 år, men det har gett upp allt mer och mer det senaste året. Nu är växlarna sönder, kedjan är knäpp, den är sned och rostig och den rullar knappt i nerförsbacke. Tillsammans har vi varit med om så många äventyr, men nu är det dags för den att pensioneras. 
Resten av kvällen spenderade vi hos mamma och pappa med mer påskmat och en långpromenad med hundarna på kvällen. Det känns så härligt att det fortfarande är ljust ute fastän klockan är närmre nio. I morse tog jag en liten löprunda i solen innan vi alla åkte till Hurva Gästis. Vi hade nämligen bokat in en provsmakning av vissa aspekter av bröllopsmenyn! Hela familjen följde med som smakråd och vi blev alla hur nöjda som helst!!! En sak kan jag garantera, ingen kommer gå ifrån bröllopet hungrig!
Som det slumpat sig blev denna tillställning på våran 6-årsdag så det var ju riktigt passande att spendera den där vi kommer gifta oss. Tänka sig att det har gått så många år sedan vi blev tillsammans! Det börjar bli många datum att hålla reda på med detta, förlovning och två bröllop, men man kan väl aldrig fira för mycket?! När vi ändå var där passade vi även på att ta en liten tur i omgivningen för att fundera lite på hur och var vi vill ha vigsel och fotografering. Det kommer bli så bra!

Glad Påsk!

Då var mina första tre veckor av praktik avklarade och det firades med lite påskledigt! Det har varit väldigt givande veckor, trots omständigheterna. Kirurgavdelningen var rätt lugn och min handledare letade inte direkt efter extra uppgifter att göra, så rätt tidigt lärde jag mig att ta över för att få mer gjort själv. Jag fick även möjlighet att göra ett par avstickare och spenderade tre dagar på ortopeden, en dag på neuro/stroke och kortare stunder på både hjärta och lungan. Ortopeden var definitivt favoriten och om jag i framtiden ska jobba på sjukhus, då är det där jag vill vara. 
Efter min något förkortade arbetsdag i torsdag, kom Mehdi till Helsingborg. Det var så soligt och fint, och havsutsikten från sjukhusets balkong gjorde en helt enkelt så inspirerad till att hitta på något. Så vi åkte till Väla och provade ringar. Jag hade träffat på Lyxxa på bröllopsmässan i februari och tyckte de verkade väldigt bra. Vi fick provat massor och vi båda hittade precis vad vi ville ha!!! Alltså så fina ringar! Egentligen hade vi ju tänkt åka till Antwerpen och köpa ringar där, men i dessa tider vet vi ju inte när det skulle vara möjligt… 
Sen blev det påskhelg! Med en massa inställda tillställningar tog vi istället tillfället i akt att träna och vila. Påskharen dök upp i lördags med ett påskägg till Mehdi och självklart hade jag dekorerat lägenheten så mycket som möjligt. Idag åkte vi till Malmö och Elysée för att äta middag – det var så varmt och så soligt, en helt perfekt eftermiddag. Elysée kommer för alltid betyda lite extra för oss sedan Mehdi friade där. Han var betydligt mindre stressad den här gången och kunde faktiskt njuta av maten haha. Jag åt rödtunga i hummersås och Mehdi åt någon form av lax. Vi hade tänk testa deras friterade camembert med hjortronsylt till efterrätt, men vi var alldeles för mätta, så det får bli nästa gång. 

Glad påsk på er alla!

Pubgolf

Som någon kanske kommer ihåg hade vi i simlaget på Wingate en tradition att spela pubgolf varje off-season. Det gick ut på att man klädde upp sig i golfarkläder och delades in i lag för att gå runt till olika lägenheter och genomföra olika dryckesutmaningar. De som hade mer vett i skallen var "caddies" och deltog inte i själva utmaningarna. Hur som helst, detta var liksom lagets julafton - vår icke-simrelaterade höjdpunkt på året, och eftersom den som allt annat blivit inställd bestämde sig två kreativa alumns för att anordna en virtuell version. Så i lördags satt minst 30 före detta Wingate-simmare på nån online plattform där vi delades in i olika "rum" för att umgås och genomföra utmaningar. Det var hur kul som helst!!
De äldsta som var med hade tagit examen året innan jag började och de yngsta är för tillfället juniorer, och alla hade lika kul ändå. I princip hela min årgång var med och det var så roligt att prata med alla. De som arrangerat det hela var så kreativa och plattformen var väldigt snyggt designad. Så där satt jag och Mehdi i varsitt rum och pratade fram till tre på morgonen. Det enda som saknades var söndagsbrunchen dagen efter, men Lenni och Lauren ringde en kort stund när de åt frukost för old time's sake.

En liten del av oss saknar allt Wingate och livet vi hade där, så det var trevligt med en dos av WUSwim. 

Våffeldagar i solen!

Jag har ju helt glömt att berätta om alla (två) våfflor jag hann med i samband med årets våffeldag! Vi såg ju självklart till att samlas hos mamma och pappa för denna viktiga händelse för några veckor sedan. Det är verkligen få saker som slår hemgjorda våfflor. Mehdi fick tyvärr inte vara med då han blivit förkyld så det blev fler för resten av oss. 
Någon helg senare spenderade både jag och Mehdi hela helgen hos mamma och pappa och passade på att ta en utflykt till Trollenäs slottspark och café. Det var en av de där dagarna då det var så fint ute och perfekt för att vandra runt ett slott. Vi pausade på caféets uteservering där vi åt våfflor och drack te ur de sötaste små kopparna.
Följande dag åkte jag och Mehdi på blomsterkonsultation i Flyinge på Kreativa Blomster. Jag bokade nämligen in det på bröllopsmässan i februari. Paulina där var supertrevlig och kom med både idéer och förslag till oss som inte kan någon om växter. Så nu har vi beställt både buketter, korsager och lite dekoration! Alltså, det här kommer bli så bra!!! Vi håller båda fortfarande modet uppe och planerar fullt ut för 4 juli. 

Första praktiken!

Tänka sig att jag nu gjort min första praktikvecka! Det är sådan skillnad mot de enstaka VFU-dagarna vi tidigare haft. Jag börjar redan känna mig bekväm och jag får ta hand om vissa patienter själv. Jag är även väldigt glad att praktiken faktiskt blir av och inte har ställts in som allt annat.

Nu har jag alltså gjort en av tre veckor på mag- och tarmkirurgen i Helsingborg. Tyvärr är alla gruppass inställda men jag har blivit lite runtskickad mellan avdelningarna för att jag ska kunna se så mycket som möjligt. Det vi gör som fysioterapeuter på sjukhuset innebär mycket mobilisering och att se till att patienterna kommer upp så snabbt som möjligt efter operationer. De flesta som kommer till oss kommer efter planerade operationer och har fått information om vad de kan vänta sig redan innan. Dock kommer en del in efter akut operation och då krävs det lite mer av oss. 

I torsdags spenderade jag förmiddagen på HIA – hjärtintensiven – för att få lite variation följt av ett besök hos en patient på lungavdelningen. På lasarettet finns en mottagning för undersökning och diagnostisk bedömning, framförallt gällande axelskador, så på eftermiddagen fick jag även vara med på en undersökning med ultraljud och grejer. 

Idag när jag kom till praktiken visade det sig att min handledare var hemma med sjukt barn, så där stod jag helt handledarlös. Tre fysios på ortopeden förbarmade sig över mig och jag fick följa med dem hela dagen. De skickade runt mig lite så jag fick se de mest intressanta patienterna och vilken skillnad det var mot kirurgen! Här är uppgifterna mycket mer individuellt baserat på patientens skada och man får göra mer än att bara mobilisera. 

Det har alltså varit en riktigt bra början på praktiken och att pendla till Helsingborg har gått riktigt bra. Jag tar tåget 06:30 på morgonen och sen är jag hemma igen vid 15-15:30. För att göra det hela ännu bättre så har Pressbyrån halva priset på glass, och varje tågstation har ju en Pressbyrån…

If there's a reason to panic... Panic.

Om jag får fler frågor om våra bröllopsplaner och om vi ska ställa in det hela så kommer jag gå i taket. Frågorna i sig är inte problemet, utan allas egna förutsägningar om coronavirusets framfart i juli och deras vilja att dela med sig. Det sista en blivande brud behöver höra är att ”jag ska nog inte räkna med att det blir av”. MEN HALLÅ??? Som att man inte är stressad som det är? Jag struntar fullständigt i vad du tror – har du inget uppmuntrande att säga så var tyst. Jag menar, vad vet du som inte vi vet om viruset? Just nu ligger det reseförbud över stora delar av världen, men klarar seriöst världsekonomin att hålla gränserna stängda i ett halvår? Så länge Mehdis familj kan komma hit så fortgår planerna. Social distancing då? Ja, just nu ligger det på max 500 pers på samma ställe i Sverige och om det ändras inför juli så får vi väl tänka om då. Självklar ställer vi ju in/flyttar fram kalaset om vi måste, men det är inget vi tänker planera för förrän det är dags. Det är mycket nog att planera för plan A utan att redan behöva organisera en plan B också. 

Så just nu planerar vi som om ingenting och är restriktionerna för begränsande för att det ska gå att ha ett bröllop i juli, då har världen större problem än att det blir ett bröllop som uteblir.
Så skolan har stängt. Tentan i psykiatri är framflyttad till obestämt datum. Praktiken börjar förhoppningsvis fortfarande nästa vecka. Jobbet sker hemifrån. Min resa till Marocko i maj är på gränsen till att bli inställd. Kenzas besök här över påsk blir inte av. Det är ju minst sagt en omställning – på global nivå. Jag är bara tacksam så länge vi inte har utegångsförbud. Och så länge alla nära och kära mår bra, så klart.
Mina tankar går ut till alla som inte kommer få uppleva sina ”once in a lifetime” scenarion. Alla mina kompisar i USA som inte kommer få gå över scenen på sin graduation, alla som fick avbryta nationals utan att ens hunnit simma, alla som fått sina bröllopsresor inställda. Men samtidigt är jag tacksam för att jag inte känner någon som hittills har förlorat någon närstående, förlorat sitt jobb, eller på annat sätt drabbats av något livsförändrande. Detta är tuffa tider för alla, mer för vissa. Ta det försiktigt där ute, men försök sprida lite positivitet och glädje – det behövs!

En semla om dagen är bra för magen


Semmeldagen har väl varat i snart närmre två månader nu, och jag har gjort en del tappra försök att hitta en favoritsemla. Jens, min tränare från Nyköping, har åkt runt halva Sverige för att testa framröstade top 10 semlor. Jens personliga andraplats var från Bellevue Conditori i Malmö, och jag har sedan jag såg det försökt ta mig dit för att testa dem. Dock har jag gång på gång misslyckats av olika anledningar.

Istället började vi med semlor från Icas bageri, och jag vet inte om det var för att det var första semlan på ett år eller om de helt enkelt bara är väldigt goda, men jag var väldigt nöjd med den. Väl värda sina 2 för 45kr.
Nästa gång det blev dags för semlor testade vi omtalade Leve vid Triangeln i Malmö. Alla i Lund som pratar om semlor utanför Lund, pratar om Levi. Trots att dessa åts efter en ”all you can eat”-sushimiddag så var de väldigt goda. Dessa var väldigt ”mandliga”, till och med med lite hela mandelbitar i massan.
Numera finns det ju väldigt många varianter av semlor, så följande söndag (fråga inte varför, men söndagar blev semmeldagar) var jag tvungen att testa Broder Jacobs kardemummasemla här i Lund. Det var alltså en kardemummabulle/flätad knut som omvandlats till en semla. Denna 48krs-bulle var väldigt god med mer tuggmotstånd än en vanlig har. Den var också rätt så mandlig, vilket jag tycker är gott.
Slutligen lyckades jag äntligen ta mig till Bellevue, som tydligen utnämnts till Malmös bästa ställe för semlor tre år i rad, och upptäckte till min häpnad och lycka att de hade alla möjliga kreativa konstellationer. Prinsess, wiener, baileys, nutella, och vanlig så klart. Jag valde en wiener semla för 38kr medan Mehdi tog en vanlig för 30 – naturligtvis smakade jag på båda. Wienersemlans koncept var god, förutom att håligheten i bullen gjorde den alldeles för fylld med grädde. Efter att jag skrapat bort hälften av grädden och efter att typ hälften av mandelmassan droppat bort, så gick den ner. God, men inte värd sex veckors sök och förväntningar. Mehdis semla var mer lättäten och normalgod, men den var inte speciellt märkvärdig.
Min personliga favorit var nog kardemummasemlan från Broder Jacob, men vill man ha en vanlig, okonstlad semla så hade jag satsat på Leve. Icas semla var dock mest prisvärd och enklast att få tag på om man bor två minuter från Malmborgs, och jag tyckte den var god. Här fick ni min icke efterfrågade semmelrecension – helt opartisk och osponsrad – från en som egentligen inte kan något som helst om bakverk.

Det ska tilläggas att jag någonstans mellan alla dessa semlor fick en hemgjord minisemla av Karin i huset där vi bor. Den var också mycket god! Dock är det ju få semlor som slår husmor Helenas, så nästa år får det kanske bli en tripp till Nyköping! 

Nu ser vi fram emot våffeldagarna istället! 


Provsminkning

I söndags morse tog jag tåget till Malmö för att träffa Lina från Orientaliska Fjärilar som ska göra mitt hår och smink till bröllopet. Vi hade bokat in en provsession för att testa lite stil och sånt. Jag var där i nästan tre timmar och jag blev supernöjd med resultatet. Lina testade nyanser och olika typer av produkter för att ha en bättre bild av vilka produkter som funkar bra med min hudtyp. När det gällde håret så visade jag henne några bilder på vad jag ungefärligt tänkte mig, men hon hittade på något helt eget som blev mycket bättre än vad jag väntat mig. Alltså, åh vad jag ser fram emot att få slå samman alltihop – klänning, hår, smink – och bara få bli så vacker som jag kan. Det kommer bli bra!
Efter mötet med Lina åt jag lunch med Johanna och Cajsa på Avokado, vid triangeln. Väldigt fräscht lunchställe med, spoiler alert, fokus på avokado. Det var mycket gott och trevligt i alla fall.

Jag har även fått mail från min handledare för uppkommande praktik. De första tre veckorna ska jag vara på kirurgen i Helsingborg. Det ska bli så otroligt skönt att komma ifrån skolbänken och kontoret ett tag och bara fokusera på kliniskt arbete. Nu ska jag bara hämta ut mitt ID-kort som jag behöver inom vården, sedan är jag redo! 

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...