När mormor och morfar delar med sin hemmagjorda, inlagda gurka, så måste man ju hitta på nåt tillbehör som gör den rättvisa. Vad kan vara bättre än en leverpastejmacka?? Så igår kväll "slängde" jag och pappa ihop en pastej gjord på kycklinglever, smaksatt med timjan och ansjovis. Den gjorde sig riktigt fin på en surdegsmacka, toppad med gurka. Perfekt energi efter en tung löprunda imorse.
På tal om löpning så är Team Kaspersson återigen i antågande. På lördag tar vi oss an Trelleborgsloppet, men den här gången blir det inte längre än 10 km.
Vill bara visa min fina macka
En massa trevligt umgänge
Der har varit ett par riktigt trevliga dagar nu på sistone. I söndags blev jag bjuden på lyxmiddag hos mormor och morfar, och den bestod av oxfilé med klyftpotatis och en massa tilltugg. Vi satt och pratade och umgicks hela eftermiddagen och hade hur mysigt som helst. På vägen hem plockade jag upp Anna i Malmö, som följde med mig hem. Har man ett år av snack att ta igen så krävs det ett pyjamasparty! Igår eftermiddag åkte jag och pappa till farfar och åt en dunderfika. Göran var också där och det var jättetrevligt!
Girls night out
Jag är så lyckligt lottad som har så fina vänner. Det kvittar hur ofta, när och under vilka omständigheter vi ses, det är alltid som att tiden stått still. I lördags träffades jag, Anna, Jill och Johanna hemma hos Jill och hade en fantastisk kväll. Stort shutout till Jills kille som spenderat timmar åt att rengöra musslor som han sedan tillagade! Vi åt lyxigt som få och drack en massa gott vin tillsammans och bara pratade hela kvällen. Där satt vi, fyra tjejer som sedan Nyköpingstiden har tagit helt olika vägar i livet, och hade trevligare än nånsin. Anna som lever livet i Stockholm nu efter graduation, Jill som njuter av livet som mamma, Johanna som ska spendera det närmsta året åt att fullt ut satsa på sitt kanotande, och så jag. Det blev en toppenkväll och det är så skönt med folk som det är så lätt att umgås med. Stort tack till mina fina vänner för att ni finns!
Det bidde visst en bilbana
I min födelseannons, lite drygt 23 år sedan, skrevs det något i stil med "det bidde ingen bilbana... Välkommen Erika". Det hade förmodligen fått dagens feminister att rasa, men som tur är är jag varken speciellt feministisk eller rasande, så jag tycker det är rätt kul. Något som är ännu roligare är min genialiska faster och farbror som då så eftertänksamt gav mig just bilbana min första jul. Julhälsningen löd: det bidde visst en bilbana. Den här banan återfanns häromdagen när vi städade ut ett förråd (med hälsning och allt kvar!). Jag hade jättekul åt att tvätta och göra iordning den, köpa batterier och bygga ihop den, bara för att se att den inte funkar. Något har väl rostat sönder någonstans. Finns det nån hobbyelektriker där ute som kanske letar efter ett mer eller mindre antikt projekt? I så fall hojta till!
När jag inte leker med bilbanor så tränar jag eller hittar på nåt annat kul. Idag var jag tillexempel på Nova med mamma och shoppade och hade det mysigt. Jag köpte en portabel laddare för min vanliga laddare luktade bränt och blev varm som bara den tidigare idag, så nu är jag livrädd för att använda el i rummet under natten. Vill liksom inte vakna ihjälbränd imorgon bitti...
Liten har blivit stor
Det är inte var dag ens lillasyster flyttar hemifrån för första gången, men just idag var en sådan dag. Hon ska ju nämligen börja plugga till sjuksköterska i Halmstad och jag är så otroligt stolt över henne. Så idag tog hon (och Hannes som också ska börja plugga i Halmstad) sitt pick och pack och åkte iväg. Picket och packet var rätt omfattande så medan Hannes körde sin bil så körde jag vår bil, och på så sätt fick vi med oss allt. I väntan på att lägenheten de ska bo i ska bli färdigrenoverad får de bo i en supermysig liten stuga, som det tog oss ett bra tag att hitta. Men den var jättefin och det är nära till både skolan och Ica Maxi, så det ska nog bli bra! Det blev en trevlig kväll och jag önskar er all lycka!
Innan vi körde, spenderade jag eftermiddagen i Malmö på festivalen. Ett av världens bästa taekwondo-lag, från Korea, hade uppvisning och det var helt makalöst vad duktiga de var. De var otroligt synkroniserade och de hoppade, voltade, sparkade sönder träplattor, och så vidare. Riktigt imponerande! Efter det blev det såklart mat: en grillade macka fylld med diverse grönsaker och grejer. Smakade riktigt fräscht!
Nya äventyr... för Mehdi
Det är med stolthet och lite vemod jag tar emot bilder som den nedan. Jag är så stolt och glad för Mehdis skull, som nu är på väg mot nya äventyr i Chicago. Om ett par veckor påbörjar han sin master of finance på Lewis University, en bit utanför USAs tredje största stad. Han flög till Wingate för en vecka sedan och har passat på att träffa kompisar och förbereda för det kommande året. I förberedandet ingick det att köpa bil. Han har alltså köpt sin allra första bil nu! En fin, silvrig Nissan Altima, som han har fyllt till bristningsgränsen med sina saker och som just nu är ungefär 4 timmar ifrån Chicago. Jag är så stolt och glad för hans skull men jag måste erkänna att det känns lite jobbigt att inte få vara med. Det hade ju varit fantastiskt att få uppleva allt detta tillsammans, men förhoppningsvis får jag vara med och välja Range Rover någon gång i framtiden. Eller åtminstone titta på när han väljer...
Professionell diskare
Med en fullproppad restaurang blev det fullt upp i diskrummet i lördags, och jag diskade som aldrig förr (så mycket att jag till och med fick träningsvärk i min tumme av att hålla alla panno och kastruller medan jag diskade). Men det är trevligt att ha och göra. När jag var färdigdiskad vid 1 på morgonen och restaurangen stängde, fylldes den i stället med kockar och andra vänner och det blev ett festligt äventyr ända tills morgonen. Vi drack fantastiska viner och åt snacks gjorda på vad som blivit över. Det blev en kanonkväll som slutade vid 5 på morgonen.
Förvånansvärt pigg och vaken gick jag upp några timmar senare och spenderade resten av dagen på Malmöfestivalen med mamma och pappa, och helgens matäventyr fortsatte. Vi åt ekologiska pommes, ankwrap, brända mandlar och nån argentinsk pirog till lunch. Familjefirandet fortsatte på kvällen, efter en skön löptur, med kräftskiva och ostar. Nöjd och glad, och full med energi, är jag redo för en ny vecka!
Lite variation på vardagen
Den här veckan övergav jag Packe, min gymkompis den här sommaren, och testade på en massa gruppass istället. 24/seven erbjuder LessMills rätt så breda utbud av träningspass så jag anmälde mig till flera stycken. I tisdags körde jag Body Attack, som innebar en massa rytmiskt hoppande och joggande i en timme, och det var riktigt jobbigt. Pulsen var i topp hela passet. I onsdags körde jag Body Pump som är ett program med vikter och skivstänger, där man jobbar med en muskelgrupp i taget. Det var lite svårt att hitta rätt vikter, men det var kul. I torsdags blev det spinning, och det var definitivt det svettigaste passet... Men det var en bra utmaning. Efteråt trängde jag och pappa oss på Emma och Hannes lunchdate på en asiatisk restaurang i Eslöv. Det blev både gott och trevligt.
Nu är jag tillbaka i Malmö och jobbar på Lyran. Idag var det lugnare än förra helgen, förmodligen på grund av Malmö Festivalen, men det gick bra för mig ändå.
Vett och etikett
Det finns ett fåtal saker som verkligen irriterar mig och en av de saker som jag dagligen stör mig, är folks oförmåga att visa hänsyn till andra när de går på tåg. Man ser TYDLIGT att folk står på insidan och ska gå av (och även om man inte ser det, så skulle man ju kunna förmoda det) men ändå står ombordstigande klistrade mot tågdörren och verkar irriterade över att folk försöker ta sig av. De får ett sådant där uttryck i ansiktet som att de inte ens ser att andra människor existerar. Allt som betyder nåt är att komma på tåget så fort som möjligt. Som att det skulle köra ifrån en. Det här är Eslövs tågstation, inte New York Citys tunnelbana. Sen får vi få, omtänksamma stackare som snällt står åt sidan för att släppa fram tant Agda, mamman med trillingar i barnvagn och resten av stans resenärer, inta ståplats under hela resan eftersom sittplatserna inte räckte. I omvänd situation, när jag ska av tågen, går jag rakt ut från tåget, med armarna i sidorna, i någon slags hämndlysten gest för att pointera min rätt att komma av tåget utan att riskera att bli översprungen.
En kulinarisk upplevelse
Jag har nu jobbat på Jörgens restaurang både fredag och lördag kväll, och det har minst sagt varit en delicious upplevelse. Han är skapare och ägare av Lyran Matbar i Malmö på Simrishamnsgatan, och de behövde en diskare i helgen eftersom deras gick på semester. Varje arbetspass börjades med personalmiddag, som var jättegod, och därefter var det bara att börja diska. Under kvällens gång fick jag smaka på en massa grejer och det var hur spännande som helst! Alla var hjälpsamma och trevliga och timmarna bara flög förbi. I fredags kom mormor och morfar och åt så jag fick umgås lite med dem mellan disklassen också, så det var supertrevligt!
Mellan arbetspassen levde jag lyxliv hemma hos Melissa och Jörgen. Lyra hade överlåtit sitt jättefina rum till mig och vi åt pannkakor, tittade på spökberättelser på YouTube och hade det trevligt.
Delikatesser på löpande band
Det finns ju verkligen bloggar för alla tänkbara syften, inte minst mat och träning. Jag skriver väl rätt så blandat här (när jag väl skriver) men ett återkommande tema är mat. Behövs väl knappast säga att jag gillar mat. Som ni säkert förstått har mitt intresse för att experimentera i köket växt och jag fortsätter med mina påhitt. Här nedan ser ni dagens experiment uppställt på den piedestal den förtjänar: min hemgjorda krusbärsmarmelad. Jag blev helt löjligt stolt över migsjälv. Har man trädgård med en massa bär och frukter, så får man ju faktiskt försöka ta tillvara på vad man kan, och med det sagt började jag plocka krusbär. Det bästa med att göra sånt själv är att man kan smaksätta den precis hur man vill! Man kan slippa sådana där sötsliskiga produkter man annars köper I affären. Nu är ju bara problemet att jag aldrig äter något som kan passa bra med sylt. Dock fick jag testat den med lite (hemmagjort!!!) morotsbröd.
Om jag spinner vidare på mattemat, så kan jag berätta att jag hittat en trevlig liten köttaffär i centrala Eslöv, som säljer svenskt, färskt kött till väldigt bra priser. Vi var inne och köpte nötfärs idag som ägaren malt själv i butiken. Dock väntar jag på att han ska expandera sitt sortiment och börja sälja korv, för det är otroligt svårt att få tag i goda korvar som inte innehåller fläskkött. Det ska kanske nämnas att jag inte ätit gris sedan oktober, om jag inte redan sagt det. Den mest simpla anledningen är ren respekt för Mehdi, som uppskattar att jag inte äter sådant som han anser vara "orent". Som jag gång på gång måste förklara i diverse sammanhang, både som svar på skämt och seriösa frågor, att jag inte äter gris innebär inte att jag håller på att konvertera, för det kommer aldrig hända. Det innebär bara helt enkelt att jag, precis som Mehdi, är villig att kompromissa så att vi kan mötas på mitten och göra vårt förhållande ännu rikare och lyckligare.
Nu ska jag hem och äta paleo-tacos med halalköttfärs och guacamole, med marmelad till efterrätt.
Välkommen Aiden!
Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...
-
Hemma i Skåne och firar påsk! Igår var vi hos farfar och Ethel och åt middag och imorgon ska vi till mormor och morfar. Dagen började me...
-
Jag är en djup funderare och jag drar med alla i min omgivning i mina funderingar. Min senaste djupa tanke inträffade för ungefär tio minute...