American Court

Vi började titta på Suits för nån vecka sedan så nu vill jag ju självfallet bli en advokat när jag blir stor. Även om det inte kommer hända, så kan man ju låtsas lite. Typ som när man följer med badass Mehdi till rättegång som advokat/vittne. För några veckor sedan blev han stoppad för fortkörning av polisen, men istället för att "sätta dit" honom för det, var polisen snäll och satte dit honom för "equipment violation". Han hade nämligen en skyddsplast över registreringsskylten som tydligen blänkte, vilket visade sig vara förbjudet. Så naturligtvis blev det rättegång...
Innan jag beskriver rättegången, låt mig berätta om människorna där. Jag satt i vånda hela vägen dit för att jag packat alla proffisionella kläder, och det bästa jag hade tillgängligt var en blommig klänning. Vem sitter med på en rättegång iklädd blommor liksom?? Mehdi själv var ordentligt uppklädd. Det gäller ju liksom att vara dressed for success. När vi kom fram var dock i princip alla "brottslingar" klädda i antingen pyjamas och mjukiskläder, träningskläder eller möjligtvis jeansshorts. HALLÅ??? Du är här för att övertyga en domare om att du förtjänar minsta tänkbara straff OCH DU ÄR KLÄDD I PYJAMAS?!?! Har folk ingen känsla för värdighet? Dessutom verkade ingen bry sig om att vara i tid, utan stövlade in när de kände för det. Inklusive domaren.
Vi var tillsagda att vara där klockan 9 och det var en grupprättegång med trafikviolations. Tjugo minuter senare drog det igång med ett typiskt "all rise" och en mantelbeklädd domare kom in. Framför alla andra som väntade tog han sig an ett fall åt gången. Vi hade förberett med bilder som visade att Mehdi tagit av plasten från skylten, hade ett förklaringstal redo och jag var redo att försvara honom minst lika bra som Harvey Spector hade kunnat. När det sedan äntligen var Mehdis tur gick det till ungefär så här: "Mehdi Zeraidi step forward. Case dismissed, you may leave." That's it. Ingen böter, inget straff alls. Det var ett slöseri med allas tid, men nu kan jag i alla fall skryta om att ha varit i amerikansk rättegång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...