Vilken värld vi lever i

Häromdagen fick jag ett automatiserat samtal från Wingates campus safety (av nån anledning är jag fortfarande kvar på deras telefonlista) som uppmanade alla att ta skydd, låsa in sig, dra för gardinerna, stänga av ljudet på telefonerna, och så vidare. Rösten var också tydlig med att meddela att det här inte var något test. Självklart hörde jag av mig till simmarna som satt inlåsta för att höra hur det var. Tydligen hade en kille, en snitch, blivit skjuten bara ett par hundra meter från skolområdet. Inga elever var inblandade, men återigen handlade det om langare och knark. Killen som blev skjuten gick ofta ut live på Facebook med information om misstänkta knarklangare, och nu hade väl en av langarna fått nog. Just den här dagen hade precis Prentis Robinson, som offret hette, lämnat polisstationen efter att ha anmält en av sina telefoner stulen. På väg där ifrån gick han live på Facebook, där hans följare helt plötsligt såg honom bli skjuten till döds av flera skott av en mörkklädd man. Live.
Att videon skulle spridas snabbt som vinden var väntat och det är en helt annan sak att höra om otäckheter än att faktiskt se det. Mördaren lämnade över sig själv till polisen nästa dag och Wingate har återgått till det normala.
Förra helgen såg vi på Bowling For Columbine och jag vet att jag rekommenderat den förr, men jag tycker verkligen det är en intressant dokumentär som blir mer och mer relevant i dagens samhälle. Skottlossning efter skottlossning dyker upp på nyheterna och antalet mord i USA överträffar alla andra länders, och ändå inser inte folk att konstitutionen kanske är lite outdated och att förändringar i världen kan tänkas kräva förändringar av uråldriga lagar.
Frågan är, hur många fler ska behöva dö på grund av att människor bär vapen av fel anledning?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...