Road Trip

Efter ett långt härligt lov var det tillslut dags att påbörja resan hemåt. Tripps mamma gjorde ägg och bacon-burritos till frukost innan vi lämnade deras hus klockan 7 igår morse. Vi sträckkörde i princip hela 12 timmar till Tripps faster där vi kunde sova.
Det har regnat kopiösa mängder häromkring den senaste tiden och hela Louisiana och Mississippi var totalt översvämmat. Både träd, hus och fordon stod i vatten, och dessutom regnade det galet mycket hela vägen.
Fastern och hennes man var supertrevliga och de hade ett helt fantastiskt hus. Fastern skriver böcker och har ett väldigt kreativt sinne så hon har i princip dekorerat hela huset och mannen har byggt enligt hennes planer. De hade till och med en skjutbar stege i biblioteket! De bjöd oss på middag innan vi gick och la oss.
Vi fortsatte resandet klockan 4 imorse och har nu spenderat ett par timmar i Laurens stad. Jag har ätit livermush för första gången och lekt brandman på hennes pappas brandstation. Dessutom fick vi ägg (från deras egna höns) och hjortkött med oss hem.
Det har varit en underbar vecka, men det ska bli skönt att komma hem!

Bio och bryggeri

Jag körde ett rätt svettigt träningspass imorse innan vi kollade på nationals-simningarna. Det går riktigt bra för Wingate!
Vi spenderade dagen i Houston igen. Den här gången kom vi faktiskt in på bryggeriet med hjälp av mer eller mindre tillåtna knep. Det var en rätt häftig upplevelse! Vi köpte varsitt ölglas som man fick fylla med upp till 4 olika sorters öl. Vi fick provat en massa olika smaker, så det var spännande! Dessutom gick vi en rundvandring i bryggeriet där en guide berättade hur allt gick till.
Innan vi gick dit gick vi på bio. Jag och Lauren såg The Witch medan Tripp såg Zootopia. The Witch var inte så värst bra, den var lite kuslig men det var allt. Popcornen var goda i alla fall.
När vi kom hem igen kollade vi på finalerna. Tjejerna har vunnit alla lagkapper hittills och killarna simmade riktigt bra. Mehdi var den enda som bröt 20 sekunder på sin 50a i 4x50 fritt, så han var väldigt nöjd och belåten!
Sista kvällen i Texas bjöds det på en god, hemlagad kycklinggryta. Den hemlagade maten har nästan varit det bästa med hela den här resan! Imorgon bitti kl 7 påbärjar vi vår färd hemåt.

Not according to our plans - again

Vi spenderade morgonen åt att kolla på simningarna från nationals. Det är så smidigt att vi kan se alltihopa härifrån! Efteråt åkte vi och "åt lunch" i mataffären tvärs över gatan. De hade smakprov av allt möjligt så vi var mätta och belåtna när vi var färdigshoppade. Vi fortsatte vårt Spring Break-äventyr i Houstons museumdistrikt där vi besökte ett Förintelsen-museum. Ända sedan jag åkte till Auschwitz för några år sedan berör att som är relaterat till förintelsen mig rejält, så det var en speciell upplevelse även på det här museet.
Vi fortsatte vår färd till ett bryggeri där vi planerat att gå en rundvandring, men de ville inte släppa in Lauren eftersom hon inte är 21 än... Regler, regler... Så vi åkte och hittade en cool graffitivägg innan vi åkte hem och kollade på mer simningar.
Nu ikväll tog Tripps föräldrar med oss ut för att äta. Vi åkte till Tripps favorittrestaurang, Papacitas, ett mexikanskt ställe. Jag tycker normalt sett inte om mexikansk mat, men de hade nån fajitas som faktiskt var riktigt god (jag åt i och för sig bara bröd, kött, och lök, men ändå!). Det var i alla fall väldigt trevligt. Hela familjen är helt fantastisk!

En kul grej jag glömde berätta om häromdagen hände när vi var och shoppade och gick förbi en affär där en kille och en tjej stod utanför och delade ut samples. När vi passerar frågade killen helt otippat om jag är från Norge. När jag sa var jag var ifrån frågade han om jag förstod norska, och började sedan prata norska med mig. Tydligen var mitt skandinaviska utseende uppenbart!

From horses to cows to bulls to Pitbull

Jag vet knappt hur jag ska beskriva dagens upplevelser. Att vara lantlig och "country" i Sverige innebär att man bor på landet och har djur och kanske åkrar. Att vara country här innebär att man har cowboystövlar, lyssnar på musik som handlar om hästar och traktorer och uppskattar rodeo. Houston Rodeo är en tre veckor lång festival med olika artister och event varje dag. Precis som på marknader hemma hade de karuseller och massor med matstånd, med alla möjliga maträtter. De hade en jättestor byggnad full med djur och försäljning av diverse grejer. Vi klappade lamor, kängurur, grisar, ankor, rådjur och får. Vi så ägg kläckas och kycklingar komma ut. Kor blev trimmade och fixade inför uppvisning. Djurungar föddes, hästar racade och kor mjölkades. Det såldes allt från läder-, skinn- och hornprylar till mandlar och soppa. Hela området var så otroligt maffigt!
Efter att spenderat flera timmar med allt detta var det dags för rodeo och konsert. Om jag ska vara ärlig så var det en otrolig upplevelse, men jag tror inte jag kommer gå igen. Djuren verkade liksom inte njuta riktigt lika mycket av aktiviteterna som publiken... De hade cowboys som fångade ungtjurar med lasso, slängde dem på marken och knöt deras ben. Andra bokstavligt talat brottades med ungtjurar. Sedan hade de självklart de galna ryttarna som försökte hålla sig kvar på både hästar och tjurar medan ett bälte klämde ihop kulorna på djuren. Det tillsammans med alla fyrverkerier under parader och nationalsångssjungande kan inte direkt vara drömyrket för en tjur...
Men från en bull till en annan. Pitbull var fantastisk! Riktigt bra tryck i arenan, och han var väldigt bra mot publiken. Det dansades och sjöngs överallt, så det var rätt festligt!
Sammanfattat har det varit en väldigt spännande dag!

I promise, he is real. 
Sausage on a stick och rökt kalkon låt. 
Med funnelcake till efterrätt. En friterad våffla typ... 

Vad är en resa utan shopping?

Vår första morgon i Texas började vi självklart med en löptur i värmen runt kvarteret för att utforska. Det var en mix av dofter från alla trädgårdar som vi passerade och det var så underbart grönt överallt. När vi var färdigsprungna låg vi i gräset och körde våra abs.
Efteråt begav vi oss till Houston och en enorm galleria. Den hade till och med en skridskorink! Vi shoppade lite, provade ut en massa smink och tog en tur till en vattenvägg. Alltså en vägg av vatten. Den var gigantisk!
Återigen hade vi en fantastisk dag och vi fick en supergod HEMLAGAD middag. Dessutom fick jag köpt min cowboyhatt! Nu är jag redo för rodeo!

Utomlands inomlands

Så jag insåg imorse att vi spenderat natten hos en av landets stora, före detta, fotbollsspelare. Kirklands pappa, Kevin Mawae, är numera pensionerad efter att ha spelat i NFL en sisådär 15 säsonger. Seahawks, Jets och Titans. Hela huset var som ett trofémuseum, så det var ju lite kul att se.
Hursomhelst, efter att ha lämnat detta jättehus (de äger delar av en sjö dessutom) fortsatte vi vår roadtripp. Vi tänkte titta på alligatorer så vi körde runt i en dryg halvtimme för att hitta några, innan vi gav upp och åkte och åt frukost på ett litet lokalt, mysigt ställe. Därefter åkte vi till New Orleans.
Vilket ställe! Det var som att vara tillbaka i Europa igen! Det bästa av allt var att vi hittade ett ställe (som naturligtvis hette Alibaba) som serverade KEBAB!!!! Ni kan nog inte ens föreställa er vilken lycka! Det var Laurens första kebab någonsin och den smakade nästan som de gör hemma.
Eftesom vi bara hade tid att spendera ett par timmar där, höll vi oss till The French Quarter, och hela kvarteret var fyllt med barer, pubar, restauranger, märkliga affärer, Mardi Gras-dekorerade människor och utrymmen, och allmänt alternativt klädda människor. Precis som i Europa.
Det var motvilligt vi släpade oss därifrån. Hade vi vetat hur coolt det var, hade vi planerat in rätt mycket mer tid där. Men jag är glad att jag fick sett lite i alla fall! När vi åkte därifrån sträck-körde vi till Tripps hus i Houston. Genom Louisiana var det helt fantastiskt vackert! Landskapet var helt platt och det var vatten och sumpmarker överallt. Hela staten kändes mer eller mindre flytande,vilket var riktigt häftigt att se. Vi försökte gångs det på bild, men det gick ingen vidare.
Tillsist kom vi fram till Tripp (som inte kommer hit förrän imorgon kväll). Hans familj är underbar och de är superlika varandra allihopa. De bjöd oss på middag och pratade om allt vi kan tänkas vilja göra här i veckan, så jag känner verkligen att det här lovet kommer bli fenomenalt!

The Missing Quarry

Efter tre och en halv timmes körning och en lunch på Waffle House bestämde vi oss för att besöka Bellwood Rock Quarry, ett vattenfyllt stenbrott i Atlanta, där delar av Walking Dead spelades in. Vi trodde vi hade adressen men vi hamnade mitt i definitionen av ghetto. Vi stannade och frågade om vägen, men de vi pratade med hade aldrig hört talas om stället och verkade tro att det var kodord för knark eller nåt. Vi spenderade en timme år att föröka hitta stenbrottet, men det var som att leta efter Atlantis, inte ett spår av det. Det finns massor av artiklar om stället online, men efter mitten av 2015 försvinner alla spår. Så till sist gav vi upp och fortsatte vår färd genom Alabama.
Plötsligt passerade vi en skyllt som pekade ut Auburn University, en av USAs toppskolor i division 1. Självklart var vi tvungna att ta oss en tur genom deras campus.
Sedan var vi åter på väg. Jag, Lauren och Nissan Versa Mr. Jones kämpade vidare mot Kirklands hus i Louisiana. Det blev ett middagsstopp i Mobile, en jättemysig hamnstad (från vad vi kunde se genom mörkret). Vi åt på en restaurang som hette The Royal Scam och jag åt en duck sandwich med bacon och gorgonzola. HUR GOTT SOM HELST.
Vid midnatt anlände vi äntligen, och ska nu sova ut innan färden fortsätter imorgon!

The Mimi

Så nu har Spring Break 2016 officiellt börjat. Efter lektioner med ungefär 20 procents närvaro och en massa omständligt packande gav jag och Lauren oss iväg mot hennes "Mimi" (farmor) och farfar. På vägen stannade vi hos hennes pappa, vars fru utrustade mig med cowboystövlar och matchande skjorta. Tydligen kan man inte gå på rodeo klädd som en europe... Det här kommer verkligen bli ett äventyr!
När vi kom fram till hennes mimi hade hon gjort en massa kakor till vår resa. Supergulliga farföräldrar!!! Imorse förberedde de en dunderfrukost efter att vi varit ute och sprungit, med ägg från pappans egna höns! De var precis lika gula som äggen vi hade när jag var liten!!!
Nu är vi på väg mot biluthyrningen för att få vår bil för resan, sedan bär det av mot nästa stopp: Louisiana.

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...