9 jan 2011


Den här filuren hittade vi på ett köpcenter
där vi åt lunch :)
Idag var det beachen igen. Efter träningen. Jag älskar vågorna! De är jättehöga så det är riktigt roligt att bada. Och surfa. Någon gång ska jag minsann lära mig att surfa på riktigt. Nu var det mest bara att glida med vågorna, fast jag lyckades att stå på knäna igen.
Idag var det lite molnigt så det var bara skönt att ligga på stranden. På ett ställe här möts vågorna, så det slås upp en jättevåg mellan dem. Det var jättehäftigt att stå mitt i det! Jag och Alice köpte is-glass, på stranden. Den var äcklig och färgade av sig :) Efter badandet åkte vi till familjen Jonsson och åt grillat (supergoda revben!).




8 jan 2011

Ont överallt! Det kändes inte jobbigt igår men det måste det ha varit för nu har jag grym träningsverk. Två pass idag som blev mycket jobbigare än de borde varit xD Jag hatar den pressen man har på sig att bli brun. Jag är en typisk svensk: Blond, blåögd och bränd… Men lite färg ska jag väl ändå kunna få :)

7 jan 2011

Lätt den bästa dagen hittills. Inga fler missöden gällande matlagning (bara en stinkande köttfärs). Efter lunchen åkte jag och Anna till Annas familjs hus. Vi låg och stekte hela eftermiddagen och åt nyplockade jordgubbar, sedan åkte vi till ett jättecoolt träningscenter, där vi skulle träna med en Afrikansk klubb. Det var jättekul, men jag var ordentligt nervös innan. Vi började med en timmes landträning, mest bål, och det klarade jag galant ;)
Efter det var det två timmars simning och det var ett typiskt Erika-pass. 8*100 fjäril (fyra sista med paddlar), 4(4*100+400) där det skulle gå snabbare och snabbare, och sen 1500 progressivt. Det gick väldigt fort för mig.
När tränaren frågade vad vi brukade starta på hundringar och vi sa 1.25-1.30 började han skratta och fråga om vi var seriösa. Eh ja? De brukade tydligen starta 1.15… Vette sjutton hur de klarar det, med tanke på att flera knappt klarade 1.20. Bassängen var jättehäftig! Blått kakel som man kunde spegla sig i, och det spelades musik under vattnet vid ena väggen.
Det mest konstiga var att de simmar vänstervarv. Det blev helt fel att vända och jag höll på att krocka flera gånger. Det var i alla fall skojigt, och vi fick vars två t-shirtar, ett par shorts, en handduk och en badmössa med deras logga på! Snällt! :D

6 jan 2011

Fart tre-pass imorse, kul men jobbigt. Efter det åkte vi till Century City. Det är det största köpcenter jag någonsin varit på, helt enormt. Innehållet var ungefär detsamma som på svenska köpcenter, fast vissa saker var något billigare. Det blev lite shopping och favoriten är en hatt!
Det är så roligt att folk här är så glada. Parkeringsvakterna står i sina coola hattar och ler oavsett väder och alla expediter i affärer undrar var vi är ifrån och är jättepratsamma.
Ikväll skulle jag och Anna göra wook. Det började med att vi köpt alldeles fel grönsaker, sedan kokte vi för mycket nudlar, sedan välte vi ner spis och stekpanna med grönsaker på golvet. Resultatet blev en smaklös nudel- och kycklingsoppa… Nu är jag och Anna klara med våra försök till avancerad matlagning!
Efter den imponerande måltiden hade vi vårt fem minuter på scen. Det blev jättebra! Vi stoppade ”snoppar” i våra drags och dansade till ”raggarpojkarna”. Coolt!

5 jan 2011

Hur coolt är det inte att både ABBA och Robyn spelas på radion här nere?!?! :D
Träningen imorse gick jättebra. Vi simmade en fart fem serie och jag är supernöjd. Glädjen dämpades dock något av de följande 1200 metrarna rygg…
På lunchen solade vi, lagade mat och badade i poolen. Allt är jättehärligt och nu börjar jag dessutom få färg :)

4 jan 2011

Idag har det varit ett älska-pass och ett hata-pass. Imorse var det långt och mycket arm. På kvällen var det kort och snabbt. Jag simmade Jag simmade fem 50or mer än man skulle (av tio) för att jag inte klarade de tider som skulle klaras. Det var egentligen inte speciellt konstigt eftersom tiderna var baserade på en 50-tid under 30… Jag simmade dessutom fjäril i början! Efter simningen körde vi landträning. Jag gjorde 450 situps :)
På lunchen ”citronerade” jag håret, dags att bli lite blond nu tycker jag. På kvällen grillade vi. Jättegott och mysigt trots att köttet snarare blev flamberat än grillat.
De som äger hotellet här är så himla trevliga. De kom ut med lampor att lysa på köttet med, och vatten att släcka lågorna med, och de är allmänt hjälpsamma.

3 jan 2011

Mina fötter har mått bättre... Jag har skavsår på båda hälarna, en blåsa på varje stortå, min lilltå är delvis hudlös efter att en sten råkat befinna sig där jag sparkade och på undersidan av foten har jag ett bambiplåster sedan jag trampat på en glasbit. Men jag har åtminstone köpt ett par flippflopp :)  
Idag var en stekardag. Vi skulle egentligen in till Kapstaden, men de flesta ville tyvärr hellre till stranden. Det var full storm på stranden, röd flagga vajade och sanden piskade, men vi gav inte upp. Istället körde vi längre bort och lade oss på gräsmattan på en parkeringsplats. Det var faktiskt bara skönt att det blåste annars hade jag nog avlidigt i värmen (typ 40 grader). Det var härligt att bada och tack vare min solskyddsfaktor 30 klarade jag mig utan att bli röd. Jag fick dock ingen annan färg heller…
Träningen gick okej. Vi simmar nog i världens längsta 50-bassäng (längre än Burlöv). Idag var det en massa sydafrikaner i bassängen också. På kvällen åt vi spaghetti och köttfärssås. Nu mera vet jag hur dålig köttfärs luktar :)


2 jan 2011

Idag har vi haft två träningar, båda i 50:a. Det var ganska långt till badet och vi körde fel varenda gång. Första träningen kändes trögt. Bassängen var ju plötsligt jättelång. Andra träningen ländes dock bättre. När vi skulle hem från första träningen körde vi vilse och var tvungna att fråga om vägen, och han vi frågade körde framför oss en bra bit för att visa vägen. Folk här är så himla trevliga! Jag menar, en svensk skulle aldrig guida vilsna turister genom en stad.
 På kvällen hade vi simmare det jättemysigt och spelade kort tillsammans :) Dagens väder: Regn under dagen men solen tittade fram på kvällen. Det är tydligen väldigt ovanligt att det regnar på sommaren här.

1 jan 2011

Jag förstår visst de som inte gillar flygplansmat. Middagen smakade blä, och mättade inte ett dugg.
Det blev ett litet mysigt nyårsfirande i natt med nedräkning och skålande. Alla andra passagerare blev dock lite förvirrade när vi firade en timme före alla britterna. Förutom det var flygresan ganska trist. Jag fick inte sitta på den tomma platsen, för där satt en tjurig kärring bredvid som vägrade låta mig sitta där. Så jag satte mig på min plats och kollade på Shrek istället. Sova var nästa omöjligt.
Vi landade i ett regnigt Sydafrika vid nio. Trots regnet var det jättevarmt. Idag hade vi en privatchaufför som skulle lära oss att hitta. Hotellet är riktigt mysigt! Jag, Alice, Anna och Jenny delar rum. Precis utanför finns en liten pool. Vi åkte till ett köpcenter för att äta lunch och handla mat till nästkommande dagar, och när vi kom tillbaka tittade solen fram!
På eftermiddagen åkte vi till Annas familjs hus för att fira Fridas födelsedag (grattis Frida!). Därifrån gick vi ungefär fyra kilometer för att komma till bästa surfstranden. Nu skulle jag minsann lära mig att surfa! På med våtdräkt och bräda och ut i vågorna. Det var så häftigt! Jättestora vågor som man åkte jättelångt på. Jag lyckades faktiskt ställa mig på knäna :D Våtdräkten gav mig tyvärr en tillfällig bonnabränna deluxe…
Efter det åkte vi tillbaka till Annas hus och åt hamburgare och tårta :)

31 dec 2010

Engelsk frukost! I love it! Jag och Alice delade rum här i London. Det var jättefina rum. Tyvärr råkade vi ha sönder toaletten, så det gick inte att spola… Vi beställde väckning (coolt!) kvart över nio, men vi vaknade tidigare av att Jenny och Lisen stod och knackade på dörren.
Vi gick i alla fall och åt frukost, och den var underbar! Rostat bröd, friterat bröd, marmelad, ost, sylt, ägg, bacon, frukt, kakor. Första gången jag åt en riktig Engelsk frukost. Mums! Vi checkade ut klockan tre och åkte buss tillbaka till Heathrow. Det kändes jättemärkligt att åka på fel sida av vägen, speciellt i rondeller.
Vi gick ombord på planet vid sju, och jag var inte det minsta nöjd med min sittplats. Bara för att jag inte hade samma bokningsnummer som de andra hamnade jag tre rader framför resten L  Kul att sitta på ett plan i 12 timmar ensam… Det verkar dock vara en plats framför de andra som jag kanske kan ta.

30 dec 2010

Gud vad spännande, och gud vad Arlanda var stort! Vi körde vilse när vi skulle hitta parkeringsplats på flygplatsen. Till slut kom vi i alla fall in och hittade de andra. Bagaget checkades in och vi klarade oss igenom alla säkerhetskontroller. Vi fick veta att planet var försenat eftersom de hade tvingats landa i Köpenhamn, för någon ombord blev sjuk. Alltså jag och resor!
I stället för 18.50 skulle nu planet gå 20.15. Inte så farligt. Vi gick omkring i affärer och vi åt. I en affär fick man gratis pepparkakor. Plötsligt blev förseningen förlängd till 20.45. Allt på Arlanda är jättedyrt, värre än pressbyrån till och med. 20.50. Vi väntade, och väntade, och väntade... 21.30, vi fick matcheckar! :D Alla fick en check på 75 kr att handla mat för var som helst på Arlanda. Det är inte klokt vad glad man kan bli för lite mat! Plötsligt kändes dessa 3 timmar som ingenting.
21.20 gick vi äntligen på planet, som långt om länge lyfte 22.10. Där fick vi också mat. En kycklingbaguett och juice (lycklig igen). Det var faktiskt gott, jag förstår inte vad folk har emot flygplansmat.
Problemet med hela historien var att vårt anslutningsflyg i London skulle lyfta innan vi ens lämnat Arlanda, så det var lite nervöst hur det skulle bli med oss som skulle vidare. Det löste sig dock finfint. Vi blev skickade till Holiday Inn för att sova (nu kan jag säga att jag varit i London också!). Vi ska nu med ett plan som går imorgon 19.20 (eller är det idag?!). God natt!

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...