Köpenhamn

Är det inte märkligt hur man bor så nära vissa platser men ändå aldrig egentligen varit där? Flygplatsen och tivoli, det är i princip allt jag sett av storstaden på andra sidan sundet, fram tills förra helgen. Fanny som jag bodde med i Nyköping har bott där i flera år nu men vi har inte varit i samma kontinent samtidigt så det har aldrig blivit av att jag åkt över och hälsat på. Men nu fick vi en heldag tillsammans och det var supermysigt! Vi strosade runt alla de centrala delarna och tittade på sevärdheter och njöt av julstämningen. Vi åt på en supermysig källarrestaurang och jag åt smørrebrød med fisk och skaldjur.
Så här runt jul är där ju extra fint med en massa småmarknader och stånd överallt! Det såldes tomtar och bjöds på glögg på flera ställen medan livemusik spelades i var och vartannat hörn. Riktigt mysigt!
Sedan dess har julfeelings bara förstärkts! Vi var på julbord med Academic Work i måndags på Restaurang Rebell i Malmö och det var jättegott och originellt. Det var lite family-style på det hela och fat sattes på bordet i fyra olika omgångar med diverse julrätter. Jag fick lite egna specialtallrikar också där de bytt ut grisköttsrätterna mot anka och andra spännande grejer. Hur gott som helst och väldigt kreativt!
Med en sån start på veckan flög de sista skoldagarna med axelrörlighet, smärta och kontrakturprofylaxer förbi som ingenting och nu är det äntligen jullov!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...