Helg med hundar

Precis som man bör när man vill nå maximal rese- och äventyrskänsla, gav jag och Mehdi oss av tidigt i lördags morse. Vi hade en miniweekend planerad till St. Louis för att lära oss allt vi kunde om de belgiska vallhundarna, och som vi lärde oss! Alla fyra raser hade gått samman för att genomgå årets National Specialty på Purina Farm, en enorm gård som ständigt har olika hundtävlingar som avlöser varandra. Det officiella programmet började inte förrän idag, men vi fick sett på scent work, barn hunt där hundarna letade upp råttor, vallning av ankor, och agility. Vi träffade så många uppfödare, tränare och ägare och vi fick hälsat på både malinois, tervuren och groenendael. Jag fick verkligen chansen att ställa alla frågor jag nånsin funderat på.
Anledningen till att jag ville göra den här resan var att jag ville få en bättre uppfattning om hur det faktiskt är att äga en malinois. Jag blir liksom så frustrerad när jag läser online, speciellt i olika forum, för folk får det att låta som man måste vara övernaturlig för att klara av ett sådant monster och att man är korkad om man ens försöker. Skribenten verkar dock vara ett undantag och ha någon speciell gåva som gör att den klarar av mallen... Denna fördom har jag definitivt fått krossad (vilket jag misstänkte att jag skulle få). Alla jag pratade med höll med om att det inte var en hund som passar alla, men har man en aktiv livsstil och intresse i att jobba mycket och intensivt med hunden, så ska det inte vara några problem. En hund som inte har en "off switch" är ingen frisk hund och har inte avlats rätt. Så det hela handlar om att man måste ha en klar bild av vad man vill ha hunden till, kunna leva upp till vad som krävs, och sedan hitta rätt uppfödare. Både jag och Mehdi (men mest jag) är mer övertygade nu än nånsin om att detta är en ras vi vill ha.
Det ända som stör mig lite är det positiva intryck jag fick av tervuren. De är i stort sätt samma ras men med olika päls. Så nu har vi mer eller mindre beslutat oss för en belgare, frågan är bara vilken...

Här är en malinois som precis klarat sin agility runda
Och här har vi en posande tervuren. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...