Mer eller mindre genomtänkta val

Det är så lätt att falla in på rutiner och att prioritera bekvämlighet. Man tänker att ett litet val av lilla mig inte kan ha nån större betydelse, men det är skrämmade när man ser vad allas små val tillsammans åstadkommer. Här hemma dricker jag kranvatten, och vatten är i princip den enda dryck jag konsumerar, men jag har studerat Amerikanernas vattenvanor de senaste åren. Det är absolut inget fel på deras kranvatten, men ändå ska det ständigt köpas vatten på flaskor. Endast i USA förbrukas 30 miljoner TON plast varje år, och inte mer än 8% återvinns. Jag har länge vägrat köpa dryck på flaska och jag uppmuntrar konstant folk i min omgivning att göra detsamma.



Idag kom det sig så att jag satt och funderade på det hära, och jag försöker göra vad jag kan för att leva på ett hållbart sätt. Men man kan ju alltid göra lite extra, så därför delar jag den här videon med er med enkla tips på hur man kan minska plastförbrukningen. Jag är medveten om att det ständigt kommer nya teorier om och bevis på att jorden går mot sin undergång om vi inte gör något dratiskt, och folk kan tro vad de vill om global uppvärmning, men det är rätt svårt att förneka att vi har stora problem när strandade valars magsäckar töms på shoppingkassar. Så tänk igenom de där små valen och håll planeten ren!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...