Tack för den här gången Winnipeg

Den här resan blev så mycket mer än jag hoppats på. Först och främst var det extremt skönt för både kropp och själ att komma ifrån Wingate och få lite ledigt. Att jag fick resa med Mehdi och ta del av hans första, största snöupplevelse var ett fantastiskt plus. Men allra viktigast för mig den här veckan var att få träffa Hamza och Jolene. Mehdi och jag har snart varit tillsammans i tre år och vi är båda på väg att ta examen, och självklart diskuterar vi vår framtid tillsammans. Att får träffa två personer, i vår ålder, som varit i precis samma situation har varit extermt värdefullt för oss båda. Hamza är precis som Mehdi, från en marockansk familj med allt vad det innebär kulturmässigt, medan Jolene, precis som jag, är från en helt annan kultur, och de har lyckats balansera och kompromissa sina liv väldigt bra. Att få se detta har gjort mig väldigt hoppfull och inspirerad.

Visst inser jag att det inte alltid är lätt att slå ihop två såpass olika kulturer, men det behöver inte bli mer komplicerat än vad man gör det till. Vi är båda från olika bakgrunder, med olika traditioner, men vårt äventyr tillsammans har gjort mig väldigt öppetsinnad och, till viss del, gett mig en ny syn på världen.

Jag är väldigt tacksam för Hamza och Jolene som har varit de bästa värdar man kan önska sig. Jag har haft ett fantastiskt lov här i Winnipeg och jag ser fram emot att få komma tillbaka!

Blizzard had us like...

I skrivande stund sitter jag fortfarande i Kanada. Jo visst, vi skulle ha varit hemma igår kväll, men Mother Nature hade andra planer. På grund av en förutspådd snöstorm blev vårt första flyg inställt redan i söndags, och tur var det, för det fanns inte en chans att vi skulle kunnat köra till flygplatsen så tidigt på morgonen i en halvmeter snö. Mehdi och jag spenderade istället morgonen åt att skotta (fick räknas som dagens träning).
Här kommer veckans lärdom: när jag blir rikare ska jag aldrig boka flyg från en agency, enbart direkt från flygbolagen. I både söndags och måndags satt jag i telefon i flera timmar för att bli skickad fram och tillbaka mellan West Jet och Travelgenio eftersom ingen kunde göra något på grund av den andras inblandning. För tillfället har Mehdi och jag sex olika flyg kors och tvärs över Nordamerika, och vi planerar att utnyttja två eller tre. Resten vet jag inte vad jag ska göra med, men så länge vi kommer till Charlotte på något sätt så bryr jag mig inte riktig hur. Vi får se hur det går!
Hur som helst, vi fick två extra dagar här och ytterligare en julmiddag. Nu har jag fått så mycket julfirande att jag nog ska klara mig till nästa år! Jag har ätit piroger och köttbullar som aldrig förr. I söndags var vi hos Jolenes pappas sida av släkten och igår med mammans sida. Alla har varit så extremt gästvänliga och trevliga så vi har det fantastiskt!

God Jul!

Även om jag är långt ifrån alla där hemma, så hade vi en jättefin julafton. Jag och Jolene spenderade morgonen åt att baka lussekatter, innan vi allihopa åkte till hennes föräldrar för en julmiddag som hette duga. Det var oss fyra, Jolenes föräldrar och bror, samt Mehdis och Hamzas kusiner, och det var jättetrevligt. Det bjöds på kalkon, piroger, köttbullar, kålpudding, grönsaker, och en massa annat. Till efterrätt hade vi lussekatter, "Christmas crack", tiramisu, cheesecake och te. Jag är så mätt så jag tror inte jag nånsin kommer äta igen (i alla fall till imorgons julmiddag)!
Mellan målen öppnades det paket och Jolenes föräldrar hade köpt presenter till oss också! Vi fick varsin kopp, varm choklad-pulver och en lite mjölkskummare. Så gulligt av dem! Det blev en riktigt bra julafton!
God Jul på er alla!

Couscous

Idag lärde jag mig laga marockansk coucous! Mehdi har fått det att låta som mission impossible, något som bara Marockanska superkvinnor kan laga, men jag och Jolene fick till det rätt bra! Hon har lärt sig av Hamzas mamma, och nu har hon lärt mig. Det tog ett par timmar och en väldans massa steg men resultatet blev kanon! Förutom couscous innehöll det kyckling och en massa grönsaker och allt åts från ett stort uppläggningsfat. Det är så kul att lära sig sånt, och det känns som jag lär mig mer och mer för varje dag om den marockanska kulturen.
Annars har det varit en lugn dag, så här dan före dopparedan!

Crêpes

Eftersom jullovet ligger mitt i vår säsong så måste vi träna en hel del. Som tur är, är Hamza och Jolene supersnälla och skjutsar oss till pooler och gym. Igår var vi och simmade igen, så förhoppningsvis kommer jag fortfarande vara i någon slags form när vi kommer tillbaka till skolan.
På kvällen åkte vi till ett område som heter Osborne Village, vilket i princip är en gata full med restauranger och barer. Vi åt på Kawaii Crêpes för att fira att Hamza blivit antagen till polisutbildningen här i Winnipeg. Det har varit hans dröm sedan han kom hit, och nu efter ett år av intervjuer och tester blev han äntligen antagen, så det var väldigt stort!
Maten var jättegod; de hade en lång meny med både söta och matiga crêpes. Jag åt en fylld med kyckling, feta, spenat och pesto, medan Mehdi hade en med päron, mandlar och honung. Vi drack något som kallas bubbel-te, vilket är som en smoothie med små gelékulor i. Väldigt underhållande!

Museum och bio

Igår spenderade vi dagen på The Canadian Museum for Human Rights, Winnipegs mest kända museum. Det var ett enormt ställe, som omfattade alla möjliga aspekter av mänskliga rättigheter. Varje våning hade ett specifikt tema och allra överst fanns en utkiksplats där jag kunde se nästan hela stan. Väldigt vackert Winter Wonderland! Det blev en lärorik dag, med massor att ta in och vi hade det väldigt bra, så det rekommenderar jag om ni åker hit nån gång!
Efteråt hade vi en ny, spännande upplevelse på McDonalds. Vi beställde och betalde en egen-designad burgare med hjälp av en maskin och gick sedan och satte oss i väntan på att bli serverad. Så lyxigt haha!
På kvällen var vi alla fyra och såg Fantastisc Beasts på bio. Har velat se den sedan den kom ut! Jag tyckte den var helt okej, men inte så bra som jag väntat mig... Popcornen var supergoda i alla fall!

Spa-lyx

Våra värdar är fantastiska! Igår gav de oss en biljett för två till ett spa som de tydligen går till lite då och då. Varken jag eller Mehdi har varit på spa förut så det var en superhärlig upplevelse. Trots att det ligger mitt i stan så hade det en väldigt avslappnande miljö. Alltid var utomhus, och mellan pooler och bastu växte snöklädda, upplysta granar. Vi följde ett program som varvade aromatiska bastus med isbad och avslappnande bubbelpooler, eldplatser och värmde sittplatser. Mellan varven drack vi te.
Vi spenderade tre timmar där och det kändes så skönt i musklerna efteråt!

The Forks

Trots att vi har jullov måste vi såklart träna, så idag åkte vi till ett enormt gym efter vi vaknat. Två våningar, med allt man kan önska sig! Vi har fått ett vecko-pass där så vi kan träna hela lovet.
Vi spenderade hela eftermiddagen/kvällen utomhus; Hamza visade oss runt i stan medan snön föll på oss. Flera gåbanor är isade så folk kan åka skridskor från plats till plats, och det är juldekorationer överallt. Vi gick igen små affärer och parker, och jag fick köpt en sked till min samling. Hela downtown är sammankopplat med gångar uppe i luften mellan byggnaderna så man kan gå nästan överallt utan att gå ut. Winnipeg Jets hockeyarena var också sammankopplad med alla andra byggnader så vi kunde gå igenom där också! Vi avslutade turen med att äta på en sportbar innan vi åkte hem och tittade på en film.

Moroccan style

Åh vad vi har det bra här i Winnipeg! Igår tog Hamza och Jolene oss till ett supermysigt frukostställe där jag åt en så kallad "salmon breakfast" med varm choklad. På eftermiddagen åkte vi till en liten bar och träffade två andra kusiner och hade det jättetrevligt.
Med en massa marockaner här, lever vi marockansk stil. Det innebär inga förbestämda planer och de planer man gör inträffar aldrig när de ska. Det innebär också att det är fullt möjligt att man åker hem och börjar laga middag halv tio på kvällen. Dock tillhör det också den marockanska stilen att väntan är värt det! Middagen bestod av självmalet lammkött mixat med persilja, lök och en massa kryddor som vi gjorde biffar av att grilla. Jepp, vi grillade i minus 20 grader, i alla fall tills elden slocknade av kylan. Till det åt vi potatis, pasta Alfredo, och bröd. Så himla gott!!!

Oh Canada

Med alldeles för många inklämda i en alldeles för liten bil, bar det av mot Charlotte flygplats igår eftermiddag. Det visade sig att jag och Mehdi skulle åka samma flyg som både Giacomo (en italiensk freshman i laget) och Victoria (ex-simmare) och hennes man som skulle till Brasilien. Tillsammans utgjorde vårt lilla gäng ungefär en femtedel av det pyttelilla flygets passagerare. Det gick smidigt ändå, och vi landade i Toronto där vi åt middag på ett grekiskt ställe.
Vårt nästa flyg mot Winnipeg var lite sent, men efter att vingarna blivit defrostade och redo för den kanadensiska kylan, bar det äntligen av. Vi landade vid två på natten och Mehdis stackars kusin hämtade oss. Det var minus 28 grader och en massa snö, helt fantastiskt friskt!!! Jag är så taggad på en riktig vinter!!!
Kusinen Hamza och hans fru Jolene verkar supertrevliga och de bor i ett litet, mysigt hus tillsammans med deras schäfer/husky Atlas. Det här kommer nog bli ett bra lov!

Julmiddag

Nu är sista höstterminen avklarad och jullovet är äntligen här! Det firade jag med ett litet mini-julbord bestående av hemmagjorda köttbullar och Jansson, samt Ikeas senapssill. Vi åkte nämligen till Ikea igår kväll och åt middag och handlade lite ätbara juligheter såsom glögg och pepparkakor. Köpte även flädersaft! Skönt med lite svenskt i livet!
Nu är vi så gott som färdigpackade och väntar på vår skjuts till flygplatsen. Canada, here we come!!!

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...