Det blev ju inte direkt någon mjukstart för Emma igår... Campingen ordnade bilträff med dans och musik utav Möre Rockers (som tydligen spelat i tvserien Böda Camping). Vi fick inte en lugn stund på hela eftermiddagen! "Raggare" i skinnvästar och med långt hår fyllde både kiosken och receptionen och skulle ha glassar, kaffe, cigaretter och bröd i alla dess former. För att göra livet ännu roligare la kortmaskinerna av lite tillfällig också. Men vi hade kul och tiden gick undan! Ju senare det blev, desto gladare blev alla, något påverkade, gästerna och det blev en kväll fylld av skratt, stress, musik och glass. Det var sånt drag att vi fick jobba över en timme, och sedan låna Oves bil att köra hem i så vi inte behövde cykla i mörkret!
Inventory
Jag börjar så smått komma in i det här med att jobba och jag har faktiskt så kul att jag knappt ser det som ett jobb. Igår hade vi dock inte mycket att göra; det regnade från morgon till kväll så ingen ville komma och handla eller fika. Hela min eftermiddag ägnades åt att baka och läsa tidningar.
Det fick jag allt igen för idag! Jag och en jättetrevlig tjej som heter Felicia öppnade imorse, och vid halv nio kom flera pallar leverans. Vi höll på ända till klockan två innan vi fått ordning på allt i lagret och affären! Men arbetsdagen går verkligen fort! Jag stannade till och med en timme extra och hjälpte till idag.
Nu idag kom Emma äntligen hit! Hon är så tjusig i sin nya tandställning, och jag är riktigt imponerad över allt hon behövt göra den här veckan. Efter ett härlig träningspass åkte vi till Ica och handlade tandställningsvänlig mat, och sen åkte vi hem och gjorde en egen tomatsoppa. Det blev kanonbra! Det är så kul att hon är här nu! Vi spenderade kvällen åt att kolla på Game of Thrones.
Fantastisk deal
Nu har jag lyckats engagera mig i ännu mer. Om jag har en talang, så är det nog att hitta möjligheter att ta på mig så mycket uppgifter som möjligt. Mitt motto är dock att så länge det är kul är det ingen börda.
Så för att komma till sak, har jag nu varit på badet i Söderåkra ett par gånger för att se vad mina möjligheter till simträning är för i sommar, och idag fick jag äntligen tag på chefen. Först hade jag blivit tillsagd att jag kunde få köpa ett två-månaderskort, men jag hade en bättre idé. Det är nämligen så att bassängen finns på ett hotell, som sedan två år tillbaka har agerat flyktingförläggning för asylsökande. Dessa platser söker ständigt volontärer. Då föreslog jag helt enkelt, med mitt nyvunna intresse för välgörenhet, att jag gärna ville engagera mig i deras projekt i sommar, mot att få simma lite då och då.
Så nu har jag startat en promenadgrupp för kvinnliga flyktingar.
Arbetslivet
Nu har jag jobbat i två dagar och jag gillar det starkt! Det finns alltid nåt att göra och man får prata med en massa människor. Jag har lärt mig "göra" både mjukglass och kulglass, och hur kassan fungerar. Jag har både checkat in och ut, samt lagt in bokningar. Dessa två dagar har jag jobbat med en tjej som heter Sofia, som har jobbat här i sju år. Hon är supertrevlig och hjälper mig med det mesta.
Söderåkra, där jag bor, ligger ungefär 25-30 minuter från campingen, cykelvägen så cykelmusklerna har fått jobba de senaste dagarna! Det har även alla andra muskler för jag har köpt gymkort och utforskat simhallen här i byn. Det är jättefräscha ställen med allt man kan tänkas behöva! Så summa summarum lever jag vuxenlivet. Lagar mina måltider, förbereder matlådor, cyklar till och från en roligt jobb, tränar på alla sätt och vis, och träffar en massa nya människor. Alla är superhärliga! Jag pratar med både samma och nya människor runt om i byn här, och känner mig välkommen! Det här kommer bli en bra sommar! Nu ser jag bara fram emot att Emma kommer upp på fredag!
Bouncing
Jag känner mig litegrann som en studsboll, som studsar från plats till plats, med väldigt tillfällig markkontakt. Jag spenderade torsdagen med Lenni och Lauren, och visade dem runt i byarna. Vi hade jättetrevligt och de verkade verkligen gilla Skåne! I fredags packade jag hela dagen, förutom en paus för en brutal löprunda med pappa och ett besök på posten för att skicka Lennis kavaj och Laurens skor tillbaka till Tyskland. På kvällen spelade jag brännboll med Packe och några till. Det var evigheter sen jag spelade sist, men det satt kvar!
Igår så studsade jag ut ur Skåne och upp till Öland för en snabb utbildning inför sommarens jobb i Småland, innan jag studsade till Söderåkra för att installera mig i mitt hem för sommaren.
Jag och Emma kommer bo i en jättemysig litet hus, nära till både träning och mataffär. Vi har handlat och fått iordning det mesta, och idag var vi på camping där vi ska jobba för att kolla läget. Emma och pappa åkte hem idag igen eftersom Emma inte börjar förrän till helgen, men jag hade det bra i min ensamhet haha. Imorgon börjar jag jobba, och det ska faktiskt bli riktigt spännande! Har redan träffat en massa trevliga människor häromkring, så jag tror det blir en bra sommar.
För Emma har tagit studenten!
Nu är jag lite efter igen, men det spelar ingen roll för Emma förtjänar ett helt inlägg i alla fall! I onsdags var det alltså äntligen dags för henna att sätta punkt på plugget (åtminstone för den här gången) och hon hade en jättefin student.
Själv var jag och fixade i ordning i lokalen hela morgonen innan vi åkte in till Lund. Lenni och Lauren kom kvällen innan och var med på alla festligheter. Vi hittade en rätt glad Emma vid AF-borgen innan de allihopa tågade mot Katte för själva utspringet. Utspringet var klassvis så Emma var sist, men det var bara bra för då hade vi kunnat klämma oss fram och få bra platser! Det var många nostalgiska känslor som dök upp när man såg all studentlycka haha.
Efter utspringet åkte hon runt på flaket ett tag, medan jag, Lenni och Kelsee åt kebab i väntan på att köra hem henne.
Mottagningen var också riktigt trevlig! Emma verkade ha kul, maten (och efterrätterna) var ofantligt goda, och det var superkul att få träffa alla släktingar och vänner. Det var ju ett tag sedan...
Så grattis Emma, hoppas du blev riktigt nöjd!
Turistar i Sverige
Efter en väldig fin men speciell begravning i fredags fick jag tillfälle att träffa bland annat både Anna och Filippa innan jag åkte hem till Skåne igen. Här möttes jag av ett lite sent födelsedagsfirande av familjen. De hade gjort pannkakstårta till mig!!! Vi hade en jättemysig kväll, och det var riktigt skönt att komma hem igen.
I söndagskväll kom Cait och Kelsee hit och vi spenderade gårdagen i rövarkulan och Helsingborg. I Helsingborg träffade vi alla simmare vi känner och deras simmarkompisar och grillad tillsammans tills solen gick ner. Supertrevligt!
Idag har vi varit vid Dalby stenbrott och solat och badat. Vi har även kämpat på med att få iordning lokalen och en massa annat inför Emmas student imorgon. Helt galet att hon redan tar studenten!!! Ska bli riktigt kul imorgon tycker jag!
Happy birthday to me!
Då var eurotrippen avslutad för min del! Fick skjuts imorse till Bremen för att flyga till Nyköping, där husmor Helena kom och hämtade mig. Vi har haft en jättetrevlig eftermiddag tillsammans och jag fick både födelsedagsdessert och kudde! Hon hade dessutom gjort kantarellcrêpes till mig. Det blev en lugn men trivsam födelsedag och jag tackar så mycket för alla gratulationer jag fått!
Short visit in Germany
Tricket med Ryanair är att de säger att de flyger från London, men i själva verket ligger deras flygplats i utkanten av staden, långt ifrån de flesta bussar och tåg. Men som tur var hade vi så trevliga värdar att en av dem körde oss till flyget halv fem på morgonen. Tjugo över tio landade vi i Bremen.
Vi spenderade ett par timmar däromkring och såg torghandel och gamla stan och sånt där. Lauren och Lenni mötte oss och vi åt kebab. Efter de senaste dagarnas storstadsrus var det skönt med ett lite lugnare klimat.
Vi tog oss hem till Lenni som bor i Bremerhaven, i ett jättefint hus. Jag sprang en runda i det fina vädret innan vi alla gjorde oss redo för en kväll "downtown". Vi gick till två olika barer i Bremerhaven för att fira mig och Kelsee och vi hade det supertrevligt.
Tre huvudstäder på tre dagar
Jag tror jag uppnått min maxgräns av hur många gamla byggnader och sevärdheter man kan ta till sig inom en viss tid. Från Bryssel till Paris till London. Förutom det extremt bedrövliga vädret i London, så var det fantastiskt att få se Big Ben, Tower Bridge, Buckingham Palace, London Eye och Piccadilly Circus. Vi gick 11 miles enligt Kelsees telefon och det kändes i fötterna kan jag lova. Men vi fick sett massor så det var kul.
När vi flög in kom Mehdis kompis Felix (som förövrigt inte träffat Mehdi på minst 4 år, men ändå gärna tog emot oss) och hämtade upp oss. Han är en jättestor, väldigt pratsam britt, med skön humor och både en trevlig hund och rumskompis. Han visade oss till rätta innan vi drog iväg på våra äventyr.
Andra dagen i London spenderades på The Tate Museum, ett konstmuseum mitt i London som Felix fixar gratis biljetter till. Jag tyckte det var väldigt intressant att gå runt och kolla på all så kallad konst, och reflektera över min egna artistiska förmåga. För mig är konst något som inte alla kan klara av, verklighetstrogna målningar, fotografier, kreativa och komplicerade kreationer, så jag förstår inte riktigt hur folk kan bli kända och sälja "konst" för hutlösa summor, när det egentligen bara är en färgblandning på en canvas. Men jag kanske bara är lite obildad i ämnet...
Hur som helst så var det en intressant upplevelse som följdes av en stor portion fish and chips. Därefter gick vi till en liten galleria som hade en helt otrolig liten te-affär, där man kunde prova alla möjliga märkliga teer. Kommer definitivt åka tillbaka dit!
När vi kom hem igen så chillade vi med våra värdar medan vi kollade på chick-flicks och och en inspelning av Dinner Date (ett date-program som Felix deltagit i). Vi hade det jättetrevligt och gick inte och la oss förrän efter midnatt, vilket kändes när alarmet gick av klockan 4 imorse...
Välkommen Aiden!
Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...
-
Hemma i Skåne och firar påsk! Igår var vi hos farfar och Ethel och åt middag och imorgon ska vi till mormor och morfar. Dagen började me...
-
Jag är en djup funderare och jag drar med alla i min omgivning i mina funderingar. Min senaste djupa tanke inträffade för ungefär tio minute...