Alice med flätornas nya skills

Intressant. Så tror jag man kan beskriva min dag. Inget har i alla fall blivit som det skulle, det mesta har dock varit till det positiva. Imorse cyklade man till Tessin för att ha spanska. Spanskläraren var sjuk, så då cyklade man hem igen. Sedan cyklade man till Gripen. Där fick jag leta reda på idrottsläraren och försöka förklara att jag ska ha samhällskunskap på hennes lektioner, så jag kan inte vara med på idrotten. För att jag ska få betyg så måste jag gå på de viktiga lektionerna (typ massage och bowling).
På svenskan fick vi tillbaka våra prov, och jag fick mitt livs chock. Trots att jag inte svarat på fyra-fem frågor och gissat på några lyckades jag få 61 poäng. Gränsen för MVG var 61... Glädjen över detta varade ungefär tills jag skulle cykla hem från skolan och upptäcker att det inte går att trampa. Min rosa kumpan har svikit mig än en gång! Något har fastnat så det går helt enkelt inte att trampa. Detta innebar att jag fick gå hem från skolan, vilket i sin tur innebar att jag blev 40 minuter sen till träningen. Både jag och Gabriel har försökt laga den men utan resultat, så jag får väl lämna in den nånstans.
Nu ikväll har Alice med flätorna lärt sig något nytt! Hon kan stå upp med min tvättkorg på huvudet och snurra ett helt varv utan att korgen snurrar med!!! Är det inte coolt!?!? Värsta partytricket ju :D

Pepparkvarn special

Dagen började med träning, som gick helt okej. Sedan har det varit en tämligen händelselös dag. Jag har tvättat, pluggat, tittat på tv och lite sånt. Nu ikväll blev det dock lite mer livat. Jag och Sophie bakade bullar. Det blev supergoda bullar med kokosfyllning.
Vi insåg att vi köpt hela pepparkorn istället för mald peppar. Vad gör man då? Jo man bankar sönder kornen med hjälp av en hammare. Detta gör man genom att stoppa pepparkornsförpackningen i en plastpåse, och när plastpåsen går sönder stoppar man den i en ny påse. När den påsen går sönder, så stoppar man allt i påse nummer tre. När all peppar är "mald" häller man upp den i en tallrik så man kan plocka bort alla pappersrester från den ursprungliga (nu mera söndertrasade) förpackningen... Aja, vi slapp köpa en pepparkvarn i alla fall ;)

Tjohopp :)

Jag har kommit fram till jag nästan simmar snabbare med snodd än med fenor. Det är inte bra... Dags att börja röra på benen nu kanske?
I morse var sista morgonträningen på ett tag. Nu ska det börja laddas inför JSM. Kvällsträningen idag gick jättebra, trots att det kändes trögt gick det fort. Vi simmade bland annat sex 100ingar med minskande starttid. Jag klarade 1.10, men missade 1.05 ;)
Igår skrev jag mitt hittills mest misslyckade prov. Första gången jag inte ens svarat på alla frågor. Jag hade pluggat jättemycket, men lyckats missa några ord som visade sig vara viktiga. Aja, bättre lycka nästa gång ;)

Veckans lärdom: Om du har skavsår på hälarna efter ett par skor, blir det inte det minsta lilla bättre om man springer på löpband i gympaskor utan strumpor.

Nytt schema

Nu har jag lyckats få schemaläggaren att ändra både mitt och parallellklassens nya scheman för att det ska passa min simning. Lektionerna i samhällskunskap hade kommit rätt så mycket i kläm. Det har sina fördelar med att gå på simgymnasium ;)
Nytt för terminen är fysik och biologi medan vi har avslutat naturkunskapen (mvg :D). Trots mina insatser för ett förbättrat schema, är det ändå jättedåligt. Vi slutar halv fem två gånger varannan vecka och en gång varje vecka.
Annars är allt bra. Jag börjar komma ifatt med vardagsrutinerna nu efter Sydafrika. Täningen flyter på, det har blivit en hel del kondition och styrka på land. Jag har till och med fått blåsor i handflatorna. Jag tycker det känns tämligen okvinligt med valkar i händerna... Men ska man bli en biff, så ska man ;)

13-14 jan 2011

Sista dagen i Sydafrika. Vi tränade som vanligt på morgonen, sedan åkte vi tillbaka för att packa och äta lunch. Och för att sola en sista gång här så klart. Vi sa hejdå till de supertrevliga hotellägarna och åkte iväg till den sista träningen. Det blev ett kort pass och sedan bar det av till flygplatsen.
På flygplatsen skulle vi äta middag. Först gick vi till en restaurang, de hade slut på mat. Då gick vi till nästa. De hade mat, så där satte vi oss. Det tog en halvtimme och väldigt mycket tjatande innan vi ens fick beställa mat. Sedan tog det nästan en halvtimme till innan vi fick vår dricka. Sedan var det bara två som fick sin mat. Vi tjatade hur mycket som helst. När vi väntat alldeles för länge gick vi och sa att vi struntar i maten för vår gate stänger om 20 minuter. De plockade ihop den lilla mat de fått klart (en halv pastarätt och lite pommes) och gav till oss. Sedan sa de att vi skulle betala för drickan. Glöm det, sa vi. Det hade varit så otroligt dålig service och vi hade inte fått vad vi skulle (i den mån vi fått något alls). Så gick vi till gaten.
Jag trodde seriöst det var ett skämt när två av personalen från restaurangen springer efter oss tvärs genom flygplatsen för att få betalt för två pizzor och drickan. Det var så himla roligt! De stod och tjafsade och vi tjafsade tillbaka, och försökte få dem att fatta att de skulle gå och prata med Jens istället. Det hela slutade med att vi slapp betala i alla fall :)
På flyget hem sov jag mycket bättre än på ditvägen. När vi landade i London fick jag och Marcus säga hejdå till de andra som skulle till Arlanda, och sedan springa som idioter för att hinna med nästa flyg. Vi trängde oss i alla köer (och folk som jobbar på flygplatsen lät oss gå om alla) för att inte missa planet. Vi hade inte fått platser bredvid varandra, så vi hade gjort upp en plan (eller ja, Marcus hade) för att vi skulle kunna sitta tillsammans: Vi skulle säga att jag var hans flygrädda lillasyster. Räckte inte det fick vi dra till med att jag var efterbliven också…
När vi landade i Danmark var min resväska kvar i London. Tja, varför skulle den vara med hela vägen, kan man ju fråga sig, det är ju faktiskt Erika Kaspersson som är ute och reser… Egentligen var det rätt skönt att slippa släpa på hela väskan från Danmark och hem. Nu fick jag den körd ända fram till dörren istället :)

12 jan 2011

Idag har jag lärt mig att pruta! Efter träningen åkte vi till en afrikansk marknad. Där fanns hur mycket som helst. Fast det var typ samma saker överallt. Försäljarna sade skyhöga priser, som man sen fick ner till hälften. Alla var helt galna, och tjatade som in i! Det var jättekul. Bästa köpen: vovuzela, sjal och smoothie :D
Nu är det sista kvällen här. Känns lite sorgligt, men det ska bli rätt skönt att komma hem.

11 jan 2011


Idag var det utflyktsdag. Vi gick upp kvart i sex och sedan bar det av mot Table Mountain. Planen var att springa hela vägen upp på tid. Idén med att springa övergavs ganska snabbt. Det gick inte att ta sig upp i en fart som kan kallas ”springa”. Den här bergsklättringen var nog bland det jobbigaste jag någonsin gjort. Det var ojämna trappsteg hela vägen, och på ena sidan stupade det rakt ner. Solen stekte och berget tycktes växa. Det tog ungefär 50-55 minuter innan vi var uppe, men det var värt varenda svettdroppe. Helt otrolig utsikt! Berget är helt platt upptill (därav namnet) och ibland ligget det ett molntäcke precis över berget. Det ser ut som flytande kväve rullar ner för kanten. Coolt!
Vi tog linbanan ner.
Efter detta äventyret åkte vi till Godahoppsudden, och såg vilda babianer. De var jättesöta men tydligen ”dangerous and attracted by food”. Precis som vi simmare :) Trots att alla var måttligt trötta på trappor, klampade vi upp till en fyr på ett lite berg. Utsikten där var också helt fantastisk. Vi åt lunch på ”The Two Ocians” (en restaurang som nog egentligen var för fin för ett gäng svettiga simmare i träningskläder) och sedan badade vi i något av haven. Middagen åt vi hos en som varit verksam i simklubben i Täby, men numera bor i Sydafrika. Han bjöd alla på restaurang. Dessutom stod han för det pris som jag och Anna tilldelades för att vi tränat hårdast under lägret. Ett presentkort från TYR på 1 000 kronor. Vilken kanondag :D

10 jan 2011

Det har varit en vanlig dag idag. Träningen imorse gick jättebra. Vi simmade en testserie bestående av 200ingar och jag höll de tider jag ska hålla i kortbana. Efter träningen var det shteek vid poolen och sedan bar det av mot Stellenbosch för ute-träning. Trots att jag smorde in mig ordentligt har min hud nu antagit en nyans som skulle kunna påminna lite om en kokt kräfta… Simpasset följdes av ett gympass som kändes finfint. Hela träningen avslutades med ”Magdas magmarodör”.

9 jan 2011


Den här filuren hittade vi på ett köpcenter
där vi åt lunch :)
Idag var det beachen igen. Efter träningen. Jag älskar vågorna! De är jättehöga så det är riktigt roligt att bada. Och surfa. Någon gång ska jag minsann lära mig att surfa på riktigt. Nu var det mest bara att glida med vågorna, fast jag lyckades att stå på knäna igen.
Idag var det lite molnigt så det var bara skönt att ligga på stranden. På ett ställe här möts vågorna, så det slås upp en jättevåg mellan dem. Det var jättehäftigt att stå mitt i det! Jag och Alice köpte is-glass, på stranden. Den var äcklig och färgade av sig :) Efter badandet åkte vi till familjen Jonsson och åt grillat (supergoda revben!).




8 jan 2011

Ont överallt! Det kändes inte jobbigt igår men det måste det ha varit för nu har jag grym träningsverk. Två pass idag som blev mycket jobbigare än de borde varit xD Jag hatar den pressen man har på sig att bli brun. Jag är en typisk svensk: Blond, blåögd och bränd… Men lite färg ska jag väl ändå kunna få :)

7 jan 2011

Lätt den bästa dagen hittills. Inga fler missöden gällande matlagning (bara en stinkande köttfärs). Efter lunchen åkte jag och Anna till Annas familjs hus. Vi låg och stekte hela eftermiddagen och åt nyplockade jordgubbar, sedan åkte vi till ett jättecoolt träningscenter, där vi skulle träna med en Afrikansk klubb. Det var jättekul, men jag var ordentligt nervös innan. Vi började med en timmes landträning, mest bål, och det klarade jag galant ;)
Efter det var det två timmars simning och det var ett typiskt Erika-pass. 8*100 fjäril (fyra sista med paddlar), 4(4*100+400) där det skulle gå snabbare och snabbare, och sen 1500 progressivt. Det gick väldigt fort för mig.
När tränaren frågade vad vi brukade starta på hundringar och vi sa 1.25-1.30 började han skratta och fråga om vi var seriösa. Eh ja? De brukade tydligen starta 1.15… Vette sjutton hur de klarar det, med tanke på att flera knappt klarade 1.20. Bassängen var jättehäftig! Blått kakel som man kunde spegla sig i, och det spelades musik under vattnet vid ena väggen.
Det mest konstiga var att de simmar vänstervarv. Det blev helt fel att vända och jag höll på att krocka flera gånger. Det var i alla fall skojigt, och vi fick vars två t-shirtar, ett par shorts, en handduk och en badmössa med deras logga på! Snällt! :D

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...