Spa-lyx

Våra värdar är fantastiska! Igår gav de oss en biljett för två till ett spa som de tydligen går till lite då och då. Varken jag eller Mehdi har varit på spa förut så det var en superhärlig upplevelse. Trots att det ligger mitt i stan så hade det en väldigt avslappnande miljö. Alltid var utomhus, och mellan pooler och bastu växte snöklädda, upplysta granar. Vi följde ett program som varvade aromatiska bastus med isbad och avslappnande bubbelpooler, eldplatser och värmde sittplatser. Mellan varven drack vi te.
Vi spenderade tre timmar där och det kändes så skönt i musklerna efteråt!

The Forks

Trots att vi har jullov måste vi såklart träna, så idag åkte vi till ett enormt gym efter vi vaknat. Två våningar, med allt man kan önska sig! Vi har fått ett vecko-pass där så vi kan träna hela lovet.
Vi spenderade hela eftermiddagen/kvällen utomhus; Hamza visade oss runt i stan medan snön föll på oss. Flera gåbanor är isade så folk kan åka skridskor från plats till plats, och det är juldekorationer överallt. Vi gick igen små affärer och parker, och jag fick köpt en sked till min samling. Hela downtown är sammankopplat med gångar uppe i luften mellan byggnaderna så man kan gå nästan överallt utan att gå ut. Winnipeg Jets hockeyarena var också sammankopplad med alla andra byggnader så vi kunde gå igenom där också! Vi avslutade turen med att äta på en sportbar innan vi åkte hem och tittade på en film.

Moroccan style

Åh vad vi har det bra här i Winnipeg! Igår tog Hamza och Jolene oss till ett supermysigt frukostställe där jag åt en så kallad "salmon breakfast" med varm choklad. På eftermiddagen åkte vi till en liten bar och träffade två andra kusiner och hade det jättetrevligt.
Med en massa marockaner här, lever vi marockansk stil. Det innebär inga förbestämda planer och de planer man gör inträffar aldrig när de ska. Det innebär också att det är fullt möjligt att man åker hem och börjar laga middag halv tio på kvällen. Dock tillhör det också den marockanska stilen att väntan är värt det! Middagen bestod av självmalet lammkött mixat med persilja, lök och en massa kryddor som vi gjorde biffar av att grilla. Jepp, vi grillade i minus 20 grader, i alla fall tills elden slocknade av kylan. Till det åt vi potatis, pasta Alfredo, och bröd. Så himla gott!!!

Oh Canada

Med alldeles för många inklämda i en alldeles för liten bil, bar det av mot Charlotte flygplats igår eftermiddag. Det visade sig att jag och Mehdi skulle åka samma flyg som både Giacomo (en italiensk freshman i laget) och Victoria (ex-simmare) och hennes man som skulle till Brasilien. Tillsammans utgjorde vårt lilla gäng ungefär en femtedel av det pyttelilla flygets passagerare. Det gick smidigt ändå, och vi landade i Toronto där vi åt middag på ett grekiskt ställe.
Vårt nästa flyg mot Winnipeg var lite sent, men efter att vingarna blivit defrostade och redo för den kanadensiska kylan, bar det äntligen av. Vi landade vid två på natten och Mehdis stackars kusin hämtade oss. Det var minus 28 grader och en massa snö, helt fantastiskt friskt!!! Jag är så taggad på en riktig vinter!!!
Kusinen Hamza och hans fru Jolene verkar supertrevliga och de bor i ett litet, mysigt hus tillsammans med deras schäfer/husky Atlas. Det här kommer nog bli ett bra lov!

Julmiddag

Nu är sista höstterminen avklarad och jullovet är äntligen här! Det firade jag med ett litet mini-julbord bestående av hemmagjorda köttbullar och Jansson, samt Ikeas senapssill. Vi åkte nämligen till Ikea igår kväll och åt middag och handlade lite ätbara juligheter såsom glögg och pepparkakor. Köpte även flädersaft! Skönt med lite svenskt i livet!
Nu är vi så gott som färdigpackade och väntar på vår skjuts till flygplatsen. Canada, here we come!!!

Jul i vårt hus

Vi gör vårt bästa för att få till julkänslor här också, när vi är långt ifrån vanliga traditioner och förberedelser. Men i söndags gjorde jag risgrynsgröt och i måndags firade jag och Mehdi lite med en julfilm (Jingle all the way), pizza och mer presentöppnande. Vi hade sparat min familjs klappar tills vi båda var klara med finals (eller ja, Mehdi fuskade och öppnade en av sina eftersom han misstänkte att den innehöll choklad...). De är för gulliga!!! Fick en jättefin klänning, en pyjamas och Pippi Låmgstrump på franska!
I tisdags hade vi julmiddag och julklappsspel med Reslife vilket var både trevligt och gott. Efteråt samlades tjejlaget hos Katie och tittade på The Elf och dekorerade pepparkakor. I onsdags var jag och klippte mig så nu är jag julfin. Dessutom blev våra betyg publicerade, och efter massor med stress blev det tillsist alla A. Dock var jag och Alex tvungna att göra en video för vår marketingklass eftersom vi missat en presentation när vi var och tävlade. Detta meddelade Professor Brock oss måndag natt, och sa att våra A ryker om vi inte fixar nåt till tisdag eftermiddag... Stressen tar aldrig slut haha! Men vi fick till en bra video och betyget blev räddat!
Igår bjöd Dr. Cuffe alla hans tutors på middag tillsammans med två andra professorer och det var hur gott och trevligt som helst. Det känns så speciellt att sitta med doktorer och professorer och ha vardagliga konversationer där man känner att de faktiskt är intresserade och att de pratar med oss som att vi är på samma nivå. Jag antar att vi börjar räknas som vuxna på riktigt nu...
Så jag har haft en rätt bra vecka! Jag saknar alla där hemma, och ser fram emot att få komma hem till nästa jul och fira på svenskt vis, med familj och släkt. Men Kanada ska bli spännande det med!

Klar med Finals!

Då har jag officiellt bara en termin kvar innan jag är klar. Hade min sista exam igår och den gick kanonbra. Det var en "take-home" i marketing och det innebar att vi alla hade tre uppgifter var att slutföra innan provdatumet för att sedan kunna presentera alltihop inflr klassen. Det hela bestod av två uppsatser och en "visual". Första uppsatsen skulle besvara frågan "What If?". Det här är marknadsföring, inte filosofi... Jag utökade frågan till "What If Unicorns Existed?" och relaterade det till kursinnehållet på ett filosofiskt och kreativt sätt.
Andra uppsatsen var en analys av ett företag med ett välgörenhetssyfte så jag skrev om Grameen Bank, en bank som ger ut mikrolån till de fattigaste av de fattiga.
Sedan var det ju det där med en kreativ visual... Jag är inte så överdrivet artistisk, men tillslut lyckades jag konstruera en ande i en flaska som innehöll det som inspirerat mig mest den här terminen i form av en låda. Jag satte en bild på varje person i klassen på utsidan av lådan (eftersom vi nu lärt oss att tänka "outside the box"). Det blev faktiskt väldigt lyckat och jag fick högsta betyg. Ni kan se mitt mästerverk nedan!
I fredags hade jag prov i både franska och Business Law och båda var betydligt svårare än väntat. Däremot kändes onsdagens Finance and Business Strategy bättre än väntat!

Capsim

Det visade sig att vi fyra simmare, alla marketing majors, var rätt vassa på den här businessimulationen vi jobbat med hela terminen. Hamnade i översta procenten i hela världen och vann i klassen. Läraren var så imponerad att han meddelade hela businessavdelningens lärarkår om våra prestationer. Dessutom fick vi ett litet plakat uppsatt!

Appreciation Week

Känner mig allt lyckligt lottad. Jag har så fina människor runt omkring, och en så fin familj. Häromdagen fick jag et mail som sa att jag hade ett paket att hämta ut, så jag knatade till postrummet i tron att det var ett par byxor som jag beställt. Men icke! Det var minsann en låda från Postnord! Min älskade familj hade skickat en överraskningslåda full med fint inslagna julklappar till mig (och Mehdi)! Jag blev så himla glad!
Samma dag blev jag dessutom nominerad av tjejlaget (vi genomför en omröstning varje vecka och de nominerade ska vara någon som förtjänar att utmärkas. Vinnaren får ta hand om vår maskot Prince under en vecka) för att ha simmat 200fj två gånger tillsammans med milen på samma dag, och för att jag kom till undsättning när Charlottes simglasögon gick sönder. Det värmde också hjärtat lite!

Julstämning

Vi avslutade SCAD på top! Jag persade på milen (och 1000 på samma gång) och min 200fj gick helt okej. Överlag hade vi fantastiska prestationer.
Efter en fyra timmars lång bussresa kom vi hem till en juldekorerad lägenhet och nybakade pecan-brownies. Idag var det skönt med sovmorgon innan jag var tvungen att ta tag i nödvändigt pluggande. Jag och Lauren tog en paus och åkte och fixade naglarna så nu är de juliga och fina.
Nu ikväll tittade vi på Christmas Vacation medan resten av campus festade i lägenheten ovanför. Soccer-laget vann nämligen nationals igår, vilket är första gången ett lag härifrån vinner den titeln, och naturligtvis ska det firas på alla sätt och vis! Stort grattis till dem!

SCAD

Två utav tre dagar är avklarade och hela laget flyger fram! Jag simmade 500 på pers-tid igår, samt en fin 200ing i laget. Det känns helt fantastiskt att få på tävlingsdräkterna igen, det blir ett helt annat flyt i vattnet. Idag simmade jag 100 fjäril och persade med tre sekunder, sedan kapade jag ytterligare en sekund på eftermiddagen. Hela laget har simmat riktigt bra hittills, så det är hur kul som helst.
Vi bor på ett Marriott-hotell och jag delar rum med Olga. Luncherna äter vi på valfri restaurang i ett köpcenters food court och det har varit jättebra. Åt chicken teriyaki med pasta igår, och en råg-sub idag. Middagarna levereras från Olive Garden.
Nu är jag förhoppningsvis redo för milen och 200 fjäril imorgon!

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...