Glad Midsommar!

Kan man avsluta en resa i USA på ett bättre sätt än med en svensk midsommar? Tror knappast det! I söndags åkte vi till Geneva och Viking Midsummer Festival. Det var strålande sol, 35+ grader varmt och till skillnad från de flesta midsomrar jag firat, svettade vi oss genom dagen (sedan var det ju i och för sig fem dagar för tidigt). Vi träffade nästan hela mitt svenska gäng med familjer där och det var en helt perfekt dag. Emma och Mehdi åt pannkakor med sylt, som köptes i "Kaffestugan", medan jag åt stekt sill med potatis. Det spelades musik medan midsommarstången restes, och det följdes av dans.
En engelsktalande kvinna, klädd i typisk folkdräkt, förklarade hur man illustrerar svanslösa grodor och öronbeklädda grisar, samt att svenska grisar säger nöff och inte oink. Därefter kvackade och nöffade alla, både amerikaner, svenskar och blandade, runt stången. Det blev ett par till klassiska midsommarsånger och det var en fröjd att se Mehdi glatt dansa och sjunga (sort of) med. Jag blir så glad när jag kan uppleva svenska traditioner här!
Festivalen hade också satt upp lite marknadsstånd med allt från Sverigetröjor till tomtar och kanelkransar, så vi strosade runt lite innan vi tog en tur runt ett vikingaskepp. När vi kom hem slängde vi oss i poolen innan vi gjorde oss redo för att åka till flygplatsen. Det var allt sorgset att säga hejdå. Vi hade liksom kommit in i våra rutiner så bra! Jag jobbade halvdagar och tog en sväng inom Dunkin Donuts på väg hem för att köpa kaffe åt Emma, sedan tog vi liksom dagarna som de kom. Det blev en super duper jättebra vecka och den tackar jag så mycket för!

Nu idag, när det faktiskt är midsommar, så ska jag med Martina till Geneva där de har Swedish Days hela veckan. Får väl se hur svenskt det blir, men kul ska vi nog ha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...