Söderåkralivet

Dagarna rullar på. Mamma och pappa är fortfarande här och de fick sällskap av Siv och Bertil häromdagen. Emma och jag jobbar fjärde eftermiddagspasset irad ikväll innan vi får lite ledig, och vi har spenderat våra förmiddagar på gymmet.
Häromdagen introducerade vi GLASSBOMBEN i vårt café, efter att vi haft glasskola och lärt oss mer om den perfekta glassen. Jag lärde mig också att jag är extremt generös (så kom till Dalskär och är glass, här får ni mycket för pengarna).
Annars så kollar vi på fotboll, lagar mat och njuter av livet!

Öland

Igår på vår lediga dag tog vi allihopa en utflykt till Öland. Mitt huvudmål med dagen var att få äta öländska kroppkakor medan alla andra var ute efter att få se Solliden. Som tur var hann vi med både och. Vi fick en guidad tur genom slottsträdgården som stod i full blom innan vi åkte till Arontorp och åt kroppkakor. Det var helt magiskt gott!
Idag åkte mormor och morfar hem igen, och Emma och jag spenderade förmiddagen åt att gå med våra kvinnor på asylboendet innan vi tränade. På eftermiddagen jobbade vi, men det var rätt lugnt!

Campinglivet

Igår kom mormor och morfar upp till oss! Jag jobbade hela eftermiddagen så jag gick checkat in dem och allt. Det var betydligt lugnare på jobb de senaste dagarna ny är alla midsommargäster åkt hem, så det har varit skönt.
Emma och jag fick sova i mormor och morfars stuga inatt så vi slapp ta oss hem till Söderåkra, och imorse var jag och pappa ute och sprang innan vi alla åt frallor till frukost. Det har varit en lugn och mysig dag med allihopa här på campingen. Jag och Emma tog en tur med kvinnorna på asylboendet innan vi tränade, medan mormor och morfar utforskande omgivningarna. Nu ikväll bjöd de på grillad oxfilé!!!!

Glad midsommar!!!

Jag, Emma och Sofia var på plats imorse, midsommarfina och allt, för att baka runt 200 frallor innan klockan åtta. Det blev en hektisk dag, med extremt mycket glassförsäljning, men tillsist blev vi lediga och fick fira midsommar. Pappa kom upp i förmiddags (incheckad av mig!) så han och Hannes hade fått upp tält och allt innan vi kom.
Vi hann köra ett trevligt midsommarpass på gymmet innan jag körde och hämtade mamma vid tåget i Karlskrona. Hon var rätt sen på grund av tågstrul, men tillslut kom hon och vi fick vår midsommarmiddag vid halv tio, och oj vad det var gott! Känns som jag inte firat någon högtid med familjen på evigheter!
Vi hade det supermysigt, med allt från Ted Gärdestad och Per Gessle till Kiss och Queen i bakgrunden. Det har liksom varit fullt liv på campingen hela dagen, med dans runt stången, ponnyridning, musikquiz och dansbana med DJ till sent inpå natten.
Nu ska jag försöka sova lite innan det är dags att jobba imorgon bitti igen!

Grattis pappa!

Stort grattis på födelsedagen pappa!!! Det blir till att fira ordentligt imorgon när resten av familjen kommer upp till Dalskär! Ska bli supermysig att fira midsommar här tillsammans, hela familjen. Dessutom ser vädret lovande ut!
Idag låg jag och Emma på stranden innan vi började jobba, och jag vågade mig till och med på ett dopp i havet. Arbetspasset var rätt så hektiskt, med alla midsommargäster som skulle checka in. Campingen är extremt fullbokad, men det blir nog en bra helg!

Lediga dagar

Det är fantastiskt skönt att lite ledigt! Igår sov jag helt mirakulöst ända till klockan 11, vilket kompenserades med att vakna klockan sju idag när Oves inhyrda byggarbetare började hamra på deras blivande altantak.
Emma och jag spenderade förmiddagen både igår och idag åt att träna, och formen börjar ta sig. Igår eftermiddag åkte jag på HLR-kurs på campingen medan Emma som gått den nyligen fick jobba. Jag gick beröm för min uthållighet i kompressioner!
Idag gjorde vi en smarrig ugnspannkaka till brunch, innan vi la oss i solen ett tag. Vi har det rätt bra här faktiskt!

Kalmar

Igår hade både Emma och jag ledigt, och efter att ha jobbat sju dagar i sträck kändes det rätt skönt. Så vi bestämde oss för att utforska Kalmar. Eller ja, shoppa i Kalmar blev det väl snarare. Hur som helst, vi hade det supermysigt hela dagen.  Vi tog bussen in på förmiddagen och sedan strosade vi runt och tittade i alla möjliga affärer. Jag fick köpt ett skärp, en tröja, lite presenter, örhängen och blommor att ha i håret när jag jobbar på midsommar! Höjdpunkten blev nog lunchen på Thai Silk, där vi åt asiatisk buffé. Emma är så duktig så, hon har äntligen kunnat börja äta litegrann med sina åtdragna, tandställningsprydda tänder.
När vi kom hem sprang vi en runda i det sköna vädret, innan vi såg det mest spännande Game of Thrones-avsnittet genom hela serien!

Erikas promenadgrupp

Då hade jag min första tur med några från asylboendet imorse! Jag fick med mig tre kvinnor, varav endast en kunde lite svenska. Många av dem är mitt uppe i ramadan och det var förmodligen därför det blev så få. Trots språkbarriärer hade vi en trevlig stund i det fina vädret.
Efteråt gick jag och gymma de och simmade lite innan vi gjorde oss redo för jobb. Idag blev det betydligt lugnare!

Raggarfest och mjukglass

Det blev ju inte direkt någon mjukstart för Emma igår... Campingen ordnade bilträff med dans och musik utav Möre Rockers (som tydligen spelat i tvserien Böda Camping). Vi fick inte en lugn stund på hela eftermiddagen! "Raggare" i skinnvästar och med långt hår fyllde både kiosken och receptionen och skulle ha glassar, kaffe, cigaretter och bröd i alla dess former. För att göra livet ännu roligare la kortmaskinerna av lite tillfällig också. Men vi hade kul och tiden gick undan! Ju senare det blev, desto gladare blev alla, något påverkade, gästerna och det blev en kväll fylld av skratt, stress, musik och glass. Det var sånt drag att vi fick jobba över en timme, och sedan låna Oves bil att köra hem i så vi inte behövde cykla i mörkret!

Inventory

Jag börjar så smått komma in i det här med att jobba och jag har faktiskt så kul att jag knappt ser det som ett jobb. Igår hade vi dock inte mycket att göra; det regnade från morgon till kväll så ingen ville komma och handla eller fika. Hela min eftermiddag ägnades åt att baka och läsa tidningar.
Det fick jag allt igen för idag! Jag och en jättetrevlig tjej som heter Felicia öppnade imorse, och vid halv nio kom flera pallar leverans. Vi höll på ända till klockan två innan vi fått ordning på allt i lagret och affären! Men arbetsdagen går verkligen fort! Jag stannade till och med en timme extra och hjälpte till idag.
Nu idag kom Emma äntligen hit! Hon är så tjusig i sin nya tandställning, och jag är riktigt imponerad över allt hon behövt göra den här veckan. Efter ett härlig träningspass åkte vi till Ica och handlade tandställningsvänlig mat, och sen åkte vi hem och gjorde en egen tomatsoppa. Det blev kanonbra! Det är så kul att hon är här nu! Vi spenderade kvällen åt att kolla på Game of Thrones.

Fantastisk deal

Nu har jag lyckats engagera mig i ännu mer. Om jag har en talang, så är det nog att hitta möjligheter att ta på mig så mycket uppgifter som möjligt. Mitt motto är dock att så länge det är kul är det ingen börda.
Så för att komma till sak, har jag nu varit på badet i Söderåkra ett par gånger för att se vad mina möjligheter till simträning är för i sommar, och idag fick jag äntligen tag på chefen. Först hade jag blivit tillsagd att jag kunde få köpa ett två-månaderskort, men jag hade en bättre idé. Det är nämligen så att bassängen finns på ett hotell, som sedan två år tillbaka har agerat flyktingförläggning för asylsökande. Dessa platser söker ständigt volontärer. Då föreslog jag helt enkelt, med mitt nyvunna intresse för välgörenhet, att jag gärna ville engagera mig i deras projekt i sommar, mot att få simma lite då och då.
Så nu har jag startat en promenadgrupp för kvinnliga flyktingar.

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...