I AM MARRIED!!!!

Jag har så mycket att säga om 4 juli 2020 att jag knappt får fram någonting alls (ändå blev detta inlägg 3 sidor…). Men jag kan sammanfatta dagen men HELT PERFEKT. Att få stå bredvid mannen man älskar och lova honom föralltid, omringad av de människor som betyder allra mest för oss i hela världen är en känsla jag önskar att alla fick uppleva. Han var så fin, stämningen var så härlig och alla verkligen bjöd till. 
Dagen började klocka 7 för oss tjejer, så Lina som skulle sköta hår och smink dök upp. Vi kombinerade frukost, fix och umgänge hela förmiddagen, fram till att fotografen kom och tog lite förberedelsebilder. Det var verkligen så mysigt! Emma hade ordnat mimosas, Johanna hade köpt med sig mina favoritfrallor från Malmö, Elvira smög iväg för att sjunga upp, Kenza och Anna var med från det att alarmet gick igång, Karin vår zoommaster kom förbi en stund och Lauren hälsade på via Zoom. Precis när sminket var klart, då kom tårarna. De har runnit varje gång jag har övat på mina löften, varje gång jag föreställt mig Mehdi i hans smoking, varje gång jag har suttit och funderat på vilken fin kille jag har. Som tur var hade jag tärnor som kom till undsättning med en näsduk på en gång. 
Så helt plötsligt var det dags. Vi skulle få ses vid Grand Hotel för en ”first look” (vilket jag i efterhand tycker var en fantastisk idé – mer om det senare). Tanken var att vi skulle stå ute, framför hotellet, i det fina vädret, men eftersom det ösregnade så sågs vi inne i deras vackra entré istället. Som ni vet så var regnet min största farhåga, och jag har hela året försökt lugnat mig med tanken på att sannolikheten för ösregn från morgon till kväll är ganska osannolik – men vi hade lyckats välja årtiondets regnigaste sommardag. Men på något sätt gjorde inte det så mycket, det blev så fint på sitt eget sätt ändå och det fick oss att faktiskt kunna fokusera på vad som är viktigt. Det gav också Mehdis föräldrar möjligheten att uppleva paraplyköp till ett helt bröllopssällskap på Clas Ohlson i all hast. 
Men tillbaka till vårt moment: där stod han – min fina Mehdi – högst upp på trappan. Även om jag bara kunde se hans rygg så var det ändå ett av de finaste ögonblicken i mitt liv. Medan jag snubblade uppför trappstegen (tips #1: om ni tänker gifta er i en klänning med släp, träna på trappgång… och gift er med en man som kommer till undsättning när ni fastnar i underkjolen) så vände han sig om och åååh vilken känsla. Allt annat försvann och min blivande man var allt mitt fokus. Tills jag började snubbla och han fick komma och hjälpa till att rädda situationen från att bli allt annat än graciös. Vi fick en fantastisk stund på Grand och gågatan bredvid där vi i lugn och ro kunde ta lite foton och njuta av synen av varandra. 

Shoutout och tips #2: skaffa er en maid of honor med samma energi, beslutsamhet, engagemang och hjärta av guld som Emma (framför allt om ni – igen – har en klänning med släp). Hon gjorde en hjälteinsats från första sekunden och hon är numera proffs på att ordna till klänning och slöja. 

Sedan var det dags. Vi var klädda, fotograferade, nervösa och uppspelta som aldrig förr – då var det bara vigseln och festen kvar. Våra föräldrar mötte oss i Hurva och det var en sån känsla att få se mamma och pappa så fina, glada och tårögda. Återigen gav de mig 150% support i ösregn – en ständigt återkommande situation. Här blev det en paus i allt vårt flyt då Zoom valde att strula och Karin kom springande. Med lite is i magen och tålamod lyckades vi dock lösa det och det var dags att ta tag i hela anledningen till det här kalaset. 

Först ut var Mehdi och hans föräldrar medan 1000 years spelades. De följdes av mamma och pappa, och därefter alla tärnor och groomsmen. Sedan startades brudmarschen och det var min tur. Det var här jag insåg att jag var väldigt glad att Mehdi och jag redan setts. Det tillät mig att ta det lite lugnare, ta in varje sekund av allt som pågick och bara njuta. En släkt som alla på ett eller annat sätt uppfostrat mig, tagit hand om mig, varit där för mig och nu var här för att få ta del av min lyckligaste dag. Vänner som jag delat så många minnen med, som nyfiket lärt känna Mehdi efterhand som han blev en allt större del av mitt liv och som jag vet kommer vara del av våra liv i framtiden. Mehdis familj som jag lär känna mer och mer och som trots alla våra skillnader accepterar mig för den jag är och som är stolta över att se sin son tillsammans med mig. Min syster och mina tärnor tårögda och leende mot mig, så fina allihopa. Och mamma och pappa. Två som förmodligen både fruktat och sett fram emot den här dagen. De två mest inflytelserika människorna i mitt liv, de som sett till att jag blev jag och som accepterat min Mehdi från starten. Att få ha dem där på första raden, fina och uppklädda som aldrig förr, leendes mot mig, fick mig att känna att jag kan klara vad som helst. 

Och Mehdi så klart. Jag var orolig att det skulle bli en annan upplevelse eftersom vi redan sett varandra, men det blev helt perfekt. Han gav mig en sekund att ta in allt, innan han kom mig till mötes så att vi tillsammans kunde gå fram till Mona som stod och väntade under den fina bågen. Jag kommer för alltid bära med mig den lyckliga känslan och allas strålade leenden. Den lilla promenaden fram till Mehdi var något av det finaste jag varit med om. 

Vigseln var också otroligt fin och innehöll löften, en unity ceremony i form av vårt gemensamma försök att knyta en fishermen’s knot, Elviras framträdande av A Whole New World, fina ord av Mona och byte av ringar så klart. Därefter blev det en väldigt kort utmarsch (ville inte lämna tältet då det regnade) till Signed, Sealed, Delivered. Och vips så var man gift och det var dags för familjefoton medan gästerna underhöll sig med tipsrunda och photobooth.  
Efter Elviras fina introduktion av Mr and Mrs Zeraidi och lite riskastning var det dags för fest! Toast skagen till förrätt, varmrökt lax till huvudrätt och bröllopstårta på det. Jag åt knappt något alls på hela dagen då alla fjärilar i magen tog upp för mycket plats – men det lilla jag fick ner var fantastiskt gott. Under sittningen var det en helt perfekt lagom mängd med tal. De var allihopa en lagom mix av humor och seriositet. Pappa höll ett helt fantastiskt fint och genomtänkt tal om hans första intryck av Mehdi, min resa i livet och hans upplevelse av Mehdis och min resa tillsammans. Tragiskt nog var det ingen som filmade detta men orden kommer alltid kommas ihåg med värme. 

Elvira hade kommit ihåg (!!!) och spelat in tre låtar som vi skrev tillsammans som barn och dessa tyckte hon vi skulle framföra tillsammans – det blev en succé. Hon läste även upp ett tal som Filippa skickat då hon på grund av omständigheterna inte kunde närvara. Elviras pappa höll också tal vilket han mycket fint avslutade med salaam alaikum riktat mot Mehdis familj, Issam avslutade sitt tal med att erfaret och skämtsamt meddela Mehdi att han numera inte kommer ha mycket att säga till om. Anna höll också ett tal och tog även på sig att arrangera sko-leken, där vi faktiskt var överens om det mesta. Slutligen framfördes en ny version av My Bonnie is Over the Ocean – skriven av pappa men framförd av alla gäster med mamma, pappa, Emma, Hannes och Elvira i täten. Konceptet var att Mehrika is over the ocean och please bring back Mehrika to us. Om inte detta är en etta på Spotify snart, så vet jag inte vad som är… 
Efter laxen tog vi paus med sittandet så salen kunde göras om till dansgolv. Vi passade på att ta lite fler parbilder med hjälp av Francesko. Shoutout till denna killen alltså och tips #3: skaffa er en vän som Mehdis bästa kompis (numera var klänningen uppkrokad, så släpet spelade ingen roll längre). Han ägnade hela helgen åt att verkligen hjälpa oss med allt och grädden på moset var när han stod och höll ett paraply över oss medan fotografen gjorde sig redo, för att sedan springa undan med paraplyet i 3 sekunder så vi kunde ta lite bilder och sedan springa tillbaka och skydda oss från regnet. 

Sedan var det dags för första dansen och min klänning förvandlades till en mer dansanpassad upplaga. DJn presenterade oss och till Ed Sheerans Perfect dansade vi något som med lite fantasi skulle kunna påminna om en vals. Tills vi tröttnade och förvandlades till John Travolta och Olivia Newton-John... Till pappa-dotter-dansen hade vi valt I Loved Her First med Heartland. Det var ett väldigt fint moment att få dansa där med pappa och att se dansgolvet fyllas med olika barn-föräldrarkonstellationer. 

Som återhämtning efter dansen blev det tårta och den blev verkligen hur fin som helst. Eftersom Mehdi inte tycker om marsipan hade han fått välja sockerpaste till utsidan och dekorationen. Att han förmodligen var den enda som tyckte det var gott är en diskussion för en annan gång. Insidan var dock riktigt bra (och det är ju den som räknas…) med dulce de leche och hallon. När sockernivån var hög hos alla drog DJn igång och vi dansade hela natten. Och i princip alla dansade verkligen! Mammorna twistade, marockanerna lärde ut sina låtar och rörelser, svenskarna sjöng med till franska sånger, där fanns något för alla. Vi kunde verkligen inte drömt om en bättre kväll. 

Tillslut var det ändå dags att avsluta festen och ta vår hyrda, men väldigt fint dekorerade convertible Mercedes till Grand Hotel. Från hela mitt hjärta så vill jag tacka alla som varit inblandade. Att vi lever i en tid då vi har möjlighet att inkludera alla våra närmsta i en dag som denna är underbart. Farfar, några av våra vänner, Mehdis släktingar – alla de som på grund av rådande omständigheter inte kunde komma – hängde med från vigseln till sent in på natten via Zoom. Alla har vi förväntningar och drömmar när det gäller vår bröllopsdag, men att sedan se planerna ta form och passera alla förväntningar – trots ösregn – är den bästa känslan som existerar. Vi är så nöjda och så lyckliga båda två. 
Fler officiella bilder kommer i ett senare inlägg :) 

Tips #4: gift er, det är superkul. 
Tips #5: jag tar bokningar för bröllopsplanering. Styrkor: jag är organiserad och kreativ och har redan ett konto hos alla bröllopsdekorationsaffärer som finns. Svagheter: hålla mig till en budget. Mehdi kan bli anlitad för den delen. Se, vi kompletterar varandra bra.

Wedding Week!

Det har minst sagt varit fullt upp hos oss den senaste månaden, men jag har ändå haft lite tid att samla mina tankar för att nu kunna dela med mig av månadens händelser. Vi kan ju börja från början med WEDDING WEEK. Veckan innan vår stora dag var verkligen speciell. Ingen av oss sov speciellt mycket; Mehdi som varit kolugn hela året, vår plötsligt flera stressnivåer över mig (vilket jag tycket var extremt underhållande). Jag tror att det på något sätt att allt det praktiska hade tagit över men helt plötsligt slog det oss att vi faktiskt ska gifta oss… Det var en väldigt underlig känsla. 
Alla ni som känner mig vet att jag är väldigt organiserad när det gäller planering men trots att jag hade FULL KOLL på läget så fanns det saker som helt enkelt inte kunde göras i förtid. Vi hade garanterat inte rott veckan i land utan familjen. Pappa och jag åkte till Hurva på onsdagen för att dirigera tältkillarna och för att sätta ihop bröllopsbågen, och det var starten på hela verklighetskänslan. Pappa for även runt halva Skåne för att hämta saker vi beställt och lämna saker vi behövde i Lund. Vi skulle ha rätt många människor övernattande hos oss, i olika konstellationer, så en del planering krävdes. 

På torsdagen, strax efter att jag fixat naglarna, kom Mehdis familj och hans kompis – och nu var det ännu mer verkligt att bröllopet skulle bli av. Följande dag samlades vi allihopa i Hurva för att tillsammans köra genrep, organisera och dekorera. Och vilka HJÄLTAR vi omger oss av! Trots min noggranna planering så hade glömt/köpt för lite av diverse saker och det fick bli ett par ruscher (en brödbaserad picknik utan bröd är ju exempelvis lite tråkig). 
Under kvällen dök Mona, vår vigselförrättare, upp för genrep och DJn och hans ljuskille kom för att sätta upp sina saker. Det blev en lite lagom hektisk, men så fin kväll tillsammans där alla våra favoritmänniskor fick chansen att umgås och lära känna varandra. Därefter åkte jag och mina tärnor hem till oss medan Mehdi fick bo på hotell. Känslan att gå och lägga sig, kvällen innan sitt bröllop och veta att imorgon gäller det, det är en helt magisk känsla. Ingen av oss sov speciellt mycket den natten. 

Avslutningsvis så har jag en lite story för er som tror på mirakel! Kommer ni ihåg mina skor som jag beställde i mars och som suttit fast i USA sedan dess? Jag hade ju gett upp hoppet fullständigt och köpt ett par andra skor, men tror ni inte att de dök upp på posten i Eslöv måndagen INNAN bröllopet??? Det satte minsann tonen för hela veckan!

Möhippa!

Föreställ er förvåningen när man kommer hem från jobb i söndags, trött och hungrig, och man öppnar dörren och får en kamera i ansiktet, en rosa kjol slängd på sig och ett glatt ”SUPRIIIISE!” från sina bästa vänner. En helg kan ju omöjligt sluta bättre än så! Dessa fina människor har alltså ordnat en så kallad förhippa, eftersom inte alla mina närmsta hade möjlighet att ta sig hit just nu (tydligen har jag en fruhippa att vänta senare), och den var perfekt.
Jag blev klädd efter temat och bjöds på kex, ost och dryck. Kvällen blev fylld av umgänge, frågesport, quiz och härlig stämning. Som pricken över i:et blev det sushi till middag! Så genomtänkt  Jag blir helt rörd över hur otroligt fina vänner jag har. Och med det sagt går jag och lägger mig så här kvällen innan mitt bröllop! 

Racer-Erika

Så förra sommaren när jag skadade vaden och ville köpa en racer-cykel tyckte mina advisors att det kanske var ett onödigt dyrt och impulsartat beslut, men nu när man hunnit ”sova på saken” i sisådär åtta månader så var det någon i min närhet som plötsligt fick ett väldans intresse för cykling. Vi, läs Mehdi, började researcha cyklar och vad man ska kunna och veta, och sedan började vi leta efter cyklar. Mehdi fastnade för en Scott, medan jag var runt i en massa cykelaffärer innan jag hittade en som passade min storlek och tydligen väldigt oproportionerliga kropp. Var inne på både Fridhems Cykel och DeGaVi där jag på en gång fick kommentaren ”men oj vad långa ben du har i förhållande till din kroppslängd”. 

Jag har alltså levt i nästan 26 år utan att veta om denna oproportionerlighet!!! Sedan denna upptäckt skyller jag allt på mina långa ben. Okordinationen? Benlängdens fel. Oförmåga att simma bensim? Benlängdens fel. Alla överansträngningsskador? Benlängdens fel. Jag har en extremt oseriös och ovetenskaplig grundad teori om att mina långa ben har gjort musklerna för utdragna och därför skadas dem. Hur som helst, på DeGaVi bygger de cyklar efter kroppsform, så det slutade med att jag köpte en himlans fin cykel (och fick en kommentar om mina breda axlar på köpet) därifrån. 
Sedan skulle vi bara lära oss cykla. Det där med cykelskor är ju ett avsnitt för sig, så att säga… Det slutade med fall för oss båda. Det är nämligen inte så smart att lossa vänsterfoten medan man lutar sig åt höger. Men när det väl började sätta sig så blev det minsann cykling av! Vi tog oss 26km i sol ut till mamma och pappa för att överraska dem en fredag, för att sedan ta oss samma stäcka hem på söndagen i både regn och blåst. Utöver det har det blivit lite trevliga rundor runt Lund och till Lomma så klart. Så Vätternrundan nästa kanske?

Sommarlov!

Så vida jag inte får omtenta så har jag nu klarat av min sista skriftliga tenta på fysioterapeutprogrammet! Sedan i fredags har jag officiellt bara ett år kvar, vilket till mestadels kommer bestå av kandidatuppsats, praktik och praktiska examinationer. Tentan som skrevs var på den kursen som inte hann avslutas i mitten av mars, precis då när universitetet stängde. Så det var minsann en nyttig utmaning att plocka fram alla den information man lärde sig då. Hur som helst, nu blir det inget skoltänk på över 2 månader och det ska bli så skönt. Det firade jag och två klasskompisar men hemmagjord pizza. 
Sedan jobbade jag hela helgen. Jag har nu börjat heltid på äldreboendet och jag har definitivt mina favoritavdelningar. Det är verkligen så stor skillnad! De absolut tyngsta (både fysiskt och psykiskt) har hamnat på samma avdelning medan de absolut piggaste bor på en annan. Det kommer nog bli en bra sommar med bra erfarenheter. Som tur är hoppar jag runt mellan avdelningarna så belastningsgraden blir varierande. Efter helgen fick jag ledigt både igår och idag och fint väder som det var passade vi på att cykla till Lomma och bada! 

Annars är det fullt upp med bröllopsplaner nu. Mehdis familj har bokat biljetter så nu kör vi!!! Jag har hämtat upp min klänning, Mehdi’s outfit är på gång, ringarna är klara, vi har möten och inköp planerade till höger och vänster, men på det hela har vi läget under kontroll! Vi var ute i Hurva häromdagen och to provbilder med fotografen, och vi har även hunnit få resultatet - så nöjda! 18 dagar kvar, sen smäller det!

Födelsedagsfirande på bästa vis

Ett år äldre, ett år klokare, eller är det inte nåt sånt man säger? Sedan i tisdags har jag i alla fall varit 26 år klok, vilket känns fint. Jag hade en riktigt fin födelsedag som började tidigt på morgonen med tårta. Mehdi var ledig från jobbet hela dagen så han uppvaktade mig med presenter innan vi satte oss i solen och åt prinsesstårta. Jag fick ett par nya Saucony löparskor och en tshirt. Som på beställning var det strålande sol och 24 grader varmt hela dagen, så vad kan bli bättre än att fortsätta firandet på stranden?
Sagt och gjort, vi tog våra cyklar och trampade på till Lomma där Emma och pappa mötte oss. Jag var den enda som vågade bada och tack vare den blåsiga stranden kändes vattnet faktiskt riktigt skönt. Som sig bör, åt vi så klart glass innan vi cyklade hem. Födelsedag eller inte, någon hade planerat in ett seminarium mitt på min dag (!!!) så var tvungen att klara av det innan firande kunde fortsätta. 
Slutligen åkte vi ut till Kungshult där det bjöds på grillade hamburgare (japp, jag fick önska) och tårta. Det blev en så himla fin födelsedag! Precis så lugn men uppmärksammad som jag önskat mig mitt i all denna skol/jobb/pandemi/bröllopsstress som annars fyller dagarna. Har jag sagt att jag har den bästa familj man kan önska sig?
När vi ändå pratar om firande, kan jag ju passa på att nämna att Emma och Hannes tog examen igår!!! Som de har kämpat på i tre år nu! Så himla stolt över dem och glad att de är klara och tillbaka i närområdet. Vi firade på Gattostretto i Lund igårkväll och hade det supermysigt. Stort grattis till er! 
Vi firade även morsdag med mormor och morfar (utomhus och på säkert avstånd) förra helgen med grillat i trädgården. Det var jättetrevligt att få träffas en stund innan jag och Mehdi var tvungna att skynda vidare till vår provfotografering med fotografen. Alltså vi känner oss så nöjda med valet av fotograf måste jag säga! Det här kommer bli bra 

Ramadan

I slutet av april började Ramadan och därmed ändrades våra rutiner. Vi hade dock en supertrevlig månad och för varje år får jag bättre och bättre förståelse för konceptet. Precis som jag alltid tyckt det varit jobbigt att fira jul långt hemifrån, så tycker Mehdi det är jobbigt att inte ha sin familj nära under Ramadan. Vi gjorde dock vårt bästa för att få det så traditionsenligt som möjligt. 
Mehdi uttryckte att han ”var ledsen” över att inte ha några chebakia – marockanska tandläkares mardröm – att bryta fastan med, och snäll som jag är (ibland) kontaktade jag hans mamma för att 1: få småkakorna hitskickade, alternativt 2: få ett recept. Det komiska i det hela är att jag fick tag på både och. Samma dag som vi köpt alla märkliga ingredienser och satt av eftermiddagen till att baka, fick vi ett paket med posten. Så vad är chebakia? Jo, det är småkakor gjorda av en deg som smaksatts med saffran och rosenblomsvatten, som man formar till omöjliga konstruktioner och friterar innan men rullar dem i flytande honung. Klibbigt värre, men honung räknas väl inte som socker, eller..? Kul var det i alla fall och Mehdi blev nöjd. Det finns inget bättre än att ”lyckas” med sådant som han sagt är ”jättesvårt”. 
Eftersom bröd är ett viktigt tillbehör till middagarna så  bakades det hejvilt hela månaden. Vi gjorde msemmen (flaky mannagryns-tunnbröd), piroger, stekpannebröd och harsha (mannagrynsscones). Till själva Eid-firandet försökte vi oss även på baghrir (mannagrynspannkakor – marockaner gillar verkligen mannagryn…) men utseendemässigt blev de en total flopp. Smaken var dock helt okej! Oavsett så blev Eid en fin tillställning med familjen. Vi firade, dagen efter vi hjälp Emma och Hannes att flytta ner till sin nyköpta lägenhet i Eslöv (så kul att de bor nära nu!), genom att ställa till med brakbrunch. 
Planen var ursprungligen att åka till Bryssel och fira Eid där, men föga förvånande blev det inte av. Inte heller blev min och Mehdis mammas resa till Marocko av i början av maj. Vi hade tänkt åka dit och bröllopsplanera men det får bli en annan gång. Med tanke på att själva bröllopet i Marocko inte verkar bli av ens, så är det ju ingen stress med planeringen. De marockanska gränserna är hårt stängda, så det kalas lär med största sannolikhet bli uppskjutet. Så nu ligger allt fokus på det svenska böllopet!

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...