Garpens fyr

Idag har vi haft en helt underbar dag! Efter träning och frukost cyklade vi till campingen för att hinna med båten ut till Garpens fyr. Det blev en blöt tur genom de stänkande vågorna på havet, men det kändes bara uppfriskande. Dessutom hade vi väldigt trevligt med de andra resenärerna. Väl framme fick jag äntligen mina pannkakor! Menyn hade tydligen uppdaterats! Vi tog oss även upp i själva fyren för att kolla på utsikten, innan vi åkte tillbaka för att jobba.
Även jobbet var väldigt trevligt och jag pratade med både irländare och australiensare. Jag trivs så himla bra här!

Värmen är här!

Och det klagar man inte på! Vi har jobbat tidiga mornar och långa dagar hela veckan, men det gör inte så mycket när det är så varmt och vackert ute redan klockan 6 på morgonen när vi cyklat hemifrån.
Campingen är extremt fullbokad och det kommer nya gäster hela tiden. Jag tycker om att träffa alla nya människor, vissa är helt blåsta, men de flesta är riktigt trevliga, och varje dag är ett äventyr. Häromdagen kom den norska kvinnan vi ringt ambulansen åt in med blommor åt oss som tack för hjälpen, vilket jag tyckte var väldigt gulligt. Idag försökte en (typ) fjortonåring köpa cider av mig och verkade på fullt allvar tro att det skulle gå. Jag har fått beröm för min  engelska av både svenskar och britter, men min tyska har inte blivit så värst mycket bättre...
Idag spenderade vi hela förmiddagen på stranden, och det lär vi nog göra imorgon också!

200-300 frallor bakas varje morgon 
Och även sånt här... 
Emma och jag blir bara bättre och bättre i köket! 
Och vi hittade Yoda på stranden igår... 
Ända nackdelen är väl att mitt knä har blivit besvärande... Gör vad jag kan för att få det bättre. 

A day of adventures

Emma och jag hade kört hem i förrgår, så vi var tvungna att köra in bilen igår morse. Då tänkte vi passa på att spendera förmiddagen på Garpen tills vi började jobba, innan vi kom på att de har stängt på måndagar... Med tre timmar att slå ihjäl, rekommenderade Ove oss att cykla (på en VANDRINGSled) till granncampingen. En MYCKET dålig idé. Det var så kuperat, lerigt och steniga. Vi sicksackade oss fram mellan grenar och koskit, tog oss över supersmala spångar och träsk, till vi hamnade mitt i en kohage. Då menar jag inte en stor hage där man ser tre kor i horisonten, utan en gräsplätt med typ 50 kor och en, som det visade sig, ton-tung tjur. Allihopa höll på att förflytta sig till granhagen, dit vi egentligen skulle också. Men vi hade tröttnat på terrängcykling och ville ut på stabilare vägar, så jag samlade mod till mig, lämnade Emma med cyklarna och gick igenom kohagen, up till en dam som stod och tittade på, för att fråga vart vi bäst skulle ta vägen. Hon visade en grind som vi kunde ta oss igen och sa att vi skulle akta oss för tjuren.
Jag började gå tillbaka mot Emma som nu var helt omringad av kor, när hela resterande koskocken, samt tjur, vänder från hagen dit de varit på väg och börja lunka mot Emma.
"Du bör nog be din kompis att ta sig därifrån" sa damen till mig när tjuren började ta fart mot Emma, som i sin tur, i en hiskeligt fart, tog sig ur hagen. När vi alla var i trygghet på rätt sida av staketet började djuren vända tillbaka not den andra hagen och tillsist kunde vi gå in och hämta våra cyklar. Den ena hade blivit omkullvällt och en ko hade dreglat över en hel tröja, men det fick vi ta... För att göra hela historien ännu roligare, föreställ er Emma springandes genom en kohage med korna efter sig, med en Icapåse och en blå avfallspåse runt fötterna för att skydda skorna.
Tillsist kom vi i alla fall fram till den andra campingen, vilken inte var så värst imponerande. På vägen hem köpte vi en vulkanpizza att dela på innan jobbet!

SOS

Det är ett varierande jobb jag har har i år. Från incheckningar, till glassgörande, till SOS-samtal... Igår när vi var mitt uppe i stängningen på kvällen kom en kvinna instapplande, som var både svimfärdig och blek. Dessutom sa hon att hon hade svårt att andas. Så vi ringde ambulans och satt sedan och försökte lugna henne medan vi väntade. Tillsist kom de och hämtade upp henne, så jag hoppas att allt gick bra!
Det var nog det mest drastiska som hände i helgen. Emma hade åkt hem så jag var själv sedan i torsdags, och dessutom var jag ledig i lördags. Med ett ont knä fick jag ta det lite lugnt och låta bli cyklandet. Istället låg jag och solade och lagade mat till flera dagar. Många bullar i luften heter det ju, närmare bestämt 27 {kött}bullar, potatismos, sås, kycklinggryta, ris och pizza. Samtidigt. Blev ett lyckat resultat måste jag säga!

I brist på bättre förband... 

Pokémon

Här kommer en liten historia. De flesta barn på 90-talet växte upp med Pokémon. Bland "de flesta" ingår dock inte jag, av den simpla anledningen att min pappa inte lät mig. Det berodde på att han var orolig att jag skulle få för mig att jag hade superkrafter jag med, och därmed hoppa ut från ett fönster eller något liknande (jag kan ju knappast klandra honom för dessa farhågor).
Hur som helst, 20 år senare har jag mognat tillräckligt för att ge mig in i den japanska anime-världen utan större självsladerisk, och har nu, precis som stora delar av västvärlden börjat spela Pokémon Go.
Helt fantastiskt med ett spel som tvingar spelaren att ta sig ut och röra på sig, dock är det ju en ren trafikfara (och fara i största allmänhet). Häromdagen blev min löptur omvandlad till en hektisk Pokémonjakt, och idag tog det mig nästan en timme att cykla till jobb eftersom jag var tvungen att stanna och fånga Pokémons hela tiden. Dock la jag märke till att de inte placerar några på större vägar eller andra farligare platser, samt att telefonen vibrerar när där är en i närheten, så jag behöver inte titta på skärmen hela tiden.

Lite tomt!

Det är så tomt nu när mamma och pappa åkt hem. Hela dagen på jobbet igår väntade man sig att de skulle dyka upp, men icke... De var hemma och hade fullt upp med att få tillbaka kontrollen över gräsmattan igen.
Idag var jag ledig igen, och Emma och jag var på body pump imorse. Fy vad det sved i musklerna! Jag körde även ett simpass på eftermiddagen. Min lilla simlärling har blivit så duktig! Fjärde gången idag och hon kan nu simma!!!! Vi måste fortfarande jobba med andningen, men det tar sig!
Jag har även hunnit jobba på min kulinariska sida. Jag spenderade en och en halv timme åt att laga kyckling i vitvinssås som vi ska ha till middag imorgon. Längtar redan!

Kayaking

Idag har det varit riktigt sommarväder och svetten rann mer än vanligt i solen när jag var ute och sprang imorse. Resten av dagen spenderade jag med mamma och pappa. Jag och pappa paddlade ut till Garpen där det visade sig att de slutat sälja pannkakor, så vi paddlade hem igen. Det blev nästa 6 km på havet och det känns lite i armarna.
Nu ikväll hade vi det mysigt i väntan på "grillat" kött innan jag åkte hem. Tack för en fin dag :)

Home alone

Emma har dragit iväg på en weekend med killen och lämnat mig ensam i Söderåkra... Tur att mamma och pappa fortfarande finns i närheten! Idag var vi i Kalmar och myste. Kalmar har blivit utnämnd till årets sommarstad, och jag tycker absolut att de lever upp till det! Vi gick runt slottet, kollade på en glasblåsare, åt lunch och bara strosade runt.
Den här sommaren går så fruktansvärt snabbt! Nu har jag bara tre veckor kvar på jobbet sen åker jag hem till Skåne igen!

Ubåtar och rökt fisk!

Idag har vi haft ännu en mysig dag med hela familjen. Jag simmade imorse, varpå jag spenderade en halvtimme åt att lära ett av barnen från asylboendet att simma. Hon är verkligen en smart tjej och jag tror inte det kommer ta lång tid innan hon lär sig!
Efter det började dagens äventyr! Vi begav oss allihopa till Karlskrona och marinmuseét där vi gick in i ubåtar och studerade galjonsfigurer. Karlskrona är en riktigt mysig stad så vi strosade omkring och åt lunch. Fick en jätteogod räkbaguett så den åt jag inte utan jag fick gå och köpa en falafel från grannrestaurangen istället.
Nu ikväll satt vi på campingen och åt nyrökt fisk i alla möjliga former! Det är så mysigt att ha mamma och pappa här!

Hiking

Idag tog jag sovmorgon och vaknade inte förrän halv elva, vilket var både extremt skönt och välbehövligt. Väl uppe så åkte vi och tränade innan det blev en supergod "frukost" bestående av en ost- och skinkmugcake.
Resten av dagen tillbringade vi med mamma och pappa och vi hade det jättemysigt! Vi åkte till Örarevet och vandrade runt i naturen. Det var så fint så!  Mörka stormmoln låg hela tiden i bakgrunden, men det blev aldrig något oväder.
Efter en grillad dundermiddag spelade vi spel och myste. Jag hann även skypea med Mehdi (som förövrigt är här om fyra veckor!!!).



Söderåkralivet

Dagarna rullar på. Mamma och pappa är fortfarande här och de fick sällskap av Siv och Bertil häromdagen. Emma och jag jobbar fjärde eftermiddagspasset irad ikväll innan vi får lite ledig, och vi har spenderat våra förmiddagar på gymmet.
Häromdagen introducerade vi GLASSBOMBEN i vårt café, efter att vi haft glasskola och lärt oss mer om den perfekta glassen. Jag lärde mig också att jag är extremt generös (så kom till Dalskär och är glass, här får ni mycket för pengarna).
Annars så kollar vi på fotboll, lagar mat och njuter av livet!

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...