God jul!

Så då kom äntligen julen! Oavsett ålder så är december fylld av förväntningar och sen, till sist, toppas det med alla tiders jul. Jag var hemma hos mamma och pappa förra helgen och hjälpte till med det sista julfixet, vilket bland annat inkluderade en relativt hög konsumtion a lussekatter och nybakat vörtbröd. Vi skulle fira lillejulafton hemma så det var en del som skulle lagas. I år hade mamma och pappa köpt kalkonbröst som griljerades precis som klassisk julskinka görs, dessutom gjorde vi kycklingköttbullar och köpte Ingelsta kalkons prinskorvar. Jag gjorde även, för första gången, en Marockansk kycklingpastilla som jag tog med till julbordet på själva julafton. Den verkade uppskattas, så det var ju roligt! 
På lillejulafton samlades närmsta familjen hos mamma och pappa och vi hade en jättemysig kväll med supergod mat. Perfekta starten på julfirandet! Sen kom julafton som firades med pappas sida av släkten i år. Det blev en hejdundrandes jullunch som varade hela vägen fram till Kalle Anka, med allt gott man kan tänka sig – plus lite spännande vegetariska grejer. Efter Kalle blev det julklappsutdelning oj vad alla hade köpt genomtänkte grejer! Man vet att man börjar bli vuxen när man tycker det är nästan (men fortfarande bara nästan) lika kul att ge som att få. Jag fick bland annat en ny vinterjacka, glöggmuggar från Sagaform, vantar, kläder, örhängen och lite annat kul. Till Mehdi hade jag köpt ett par inomhus-fotbollsskor och ett padelracket. 
Resten av kvällen fylldes av gröt, julklappsspel (jag fick ett pussel!) och sällskapsspel, och det blev en perfekt jul, i riktig familjeanda! 

På annandagen firade vi hemma hos mamma och pappa med mormor och morfar på besök och det var också superduper! Mamma hade gjort en riktigt god, vinteraktig, köttgryta. Vi åt gott, spelade julklappsspel igen (jag och Mehdi fick ett te-kit med muggar och kakor och en ljuslykta med doftolja) och spelade mer sällskapsspel. Dessutom åt vi massor med lussekatter. Det blev ytterligare en toppendag! 
Utöver allt detta så är jag så himla glad, lycklig, nöjd och full av värme för att Mehdi äntligen kommit hit och att han nu äntligen har firat sin första, svenska jul. Det bästa av allt är att se hur han uppskattar allt så mycket. Han stod ute och skurade bagageluckan i bilen på julaftonsmorgon så att det skulle vara extra rent för paketen som skulle lastas, han provade sill, han råkade äta gröt med kanel, han agerade julklappsutdelare, han sov igenom sin första Kalle Anka, han köpte de några av de bästa julklappsspelspresenterna där var, han var bara helt perfekt. Och tänka sig att vi kommer fira jul tillsammans varje år framöver! God fortsättning till er alla och hoppas ni också haft fantastiska dagar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...