Risktvåan

Eller som man brukar säga: halkan. Ännu ett steg närmare körkortet,  och det här var det roligaste momentet by far! Det var jag och tre killar i min grupp och vi började med att gå igenom säkerhetsfunktioner i bilar. Detta prövades genom låta oss sitta i fyra säten, fastsatta på en ställning, och totalkrocka i 7km/h. Därefter fick vi "volta" i en bil, det vill säga göra en hel loop. Med detta var tanken bland annat att inse hur viktigt det är med säkerhetsbälte.
Sedan gick vi ut på körbanan. Vi fick varsin bil och eftersom de andra var för nervösa körde jag först. Vi skulle tvärbromsa, svänga, väja för älgar och även på säkert sätt försöka ta oss fram på halt väglag. Jag sladdade, snurrade runder och gled. När jag skulle panikbromsa i 50km/h tog det 100 meter att få stopp på bilen. Sedan sänkte jag farten endast 10 km/h och då klarade jag att få stopp på den på 30 meter. Helt otroligt vilken skillnad en så liten hastighetsminskning kan göra!
Det var otroligt lärorikt och roligt! Jag kände mig väldigt nöjd med mig själv då jag var väldigt aktiv och hade svar på de flesta frågorna. Fick väldigt mycket beröm av läraren och det var ju kul! Bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...