Zadar

Vi landade i Split där vi hyrde bilar och körde till Zadar och wow vilket land! Jag har aldrig funderat på Kroatien över huvud taget, och ska jag vara helt ärlig hade jag gjort väldigt lite research. Jag kände verkligen att jag behövde en semester med minimal tankeverksamhet för att kunna ladda upp inför sista skolåret, så jag och Mehdi hängde i princip bara med på de aktiviteter Issam planerat (han hade verkligen gjort sin research). Det var mörkt ute när vi körde mot vårt airbnb men ändå förstod jag på en gång vilket vackert land vi befann oss i, och det skulle komma att bekräftas gång på gång. Jag kan redan nu säga att inga bilder jag tagit lever fullt upp till hur fantastiskt vackert det faktiskt var där.
Huset vi hyrt var ett stort 2-lägenhetshus och vi hade tillgång till båda lägenheterna. Där fanns en pool stor nog att faktiskt simma lite i med sol större delen av dagen, ett pingisbord och både balkong och uteplats att sitta och äta på. Med andra ord hade vi gott om plats.
Själva Zadar var en trevlig liten stad, full av gamla ruiner. Koloniserad av det romerska riket, för att sedan övertas av venetian makter. Genomgående i alla städer vi besökte, så var de gamla kyrkorna och katedralerna i fokus. Varje bergstopp (och det fanns det många av) pryddes av ett stort kors och det var uppenbart att de kristna gjort allt för att lämna sina spår.
Kusten i Zadar var en trevlig samlingsplats med fantastisk utsikt över solnedgången och med en orgel inbyggd i stenen i hamnen som spelar i takt med havets vågor. Andra kvällen gick vi ut och åt på en restaurang som serverade en av landets signaturrätter: black risotto, en risottorätt med bläckfisk som färgats svart av dess bläck. Det var mycket godare än det såg ut, kan jag lova.
Vi passade även på att åka till stranden en av dessa dagar. Stränderna i Kroatien är inga karibiska sandstränder, de är alla klappstensstränder och som tur var hade vi alla investerat i matchande vattenskor. Den höga salthalten gör att inga plankton trivs, det kombinerat med bristen på sand gör vattnet helt ofattbart klart. På stranden hyrde vi en trampbåt med rutschkana vilket var en hit tills alla utom jag blev sjösjuka…
När vi lämnade Zadar för att bege oss till Split, stannade vi i en liten kuststad där vi testade white water rafting. Konceptet i sig är jättekul, men sitter i en stor gummibåt och slängs mellan stenar medan man tar sig fram i en fors. Dock var denna forsen inte speciellt utmanande och jag hade väl kanske inte rekommenderat att man gör just denna aktivitet om man nu tagit sig ända till Kroatien. Hur som helst, våra dagar i Zadar blev en perfekt början på resan! 

Mjölk och dadlar

 

Strasburg

Vi skulle flyga till Kroatien från Basel-Mulhouse, vilket är en flygplats på gränsen mellan Schweiz och Frankrike, så efter grottorna åkte halva gänget till Strasbourg där Mehdi har en faster och kusiner. När vi kom fram bjöds Mehdi och jag, helt överraskade, på dadlar och mjölk för att fira vårt bröllop. Så himla fint! Jag har träffat kusinerna tidigare men inte fastern, och de är alla super!
Strasbourg är en jättesöt liten stad med massor med gammal och fin arkitektur! Vi besökte Little France, en stadsdel längs kanalen med en massa restauranger och affärer. Mehdi och jag tog även en liten guidad båttur längs kanalen för att hinna se så mycket som möjligt under den dagen vi var där. Även här hittade vi glass, denna gång formad som en blomma. Staden är känd för sin pizzaliknande tarte flambée, så vi var så klart tvungna att testa den också.
Vi avslutade vistelsen med att beundra katedralen som lystes upp av ljus som blinkade till musiken, innan vi följande dag åkte till flygplatsen. Med till Kroatien åkte hela Mehdis familj, jag och en av hans kusiner, Dounia, från Strasbourg. 


Semester

Efter nästan tre år utan någon längre, sammanhängande semester för min del och efter 6 månader av arbete hemifrån för Mehdi, bestämde vi oss för att vi måste iväg en sväng och verkligen koppla av. Nu blev ju inte vårt Marockanska bröllop av, så istället började vi med en tur till Belgien, följt av en sväng till Kroatien. Vi var båda imponerade över hur säkert det kändes på flygplatserna. Först och främst var det helt dött – nästan ingen där. De få resenärer som är modiga/korkade nog att flyga i år använde munskydd till 100%. Väl framme i Belgien så krävdes munskydd på alla affärskantade gator och i alla affärer. Även restaurangerna kräver munskydd tills man satt sig ner vid ett bord. Dessutom har jag inte sett en enda affär som inte bjuder på handsprit vid ingången (dock luktar handspriten väldigt ofta tequila, så vet inte riktigt vad det är jag tvättar händerna med…). På Lidl får man inte gå in utan en kundvagn så att man tvingas hålla en vagns avstånd till personen framför. Många andra affärer släpper bara in en person per sällskap. Så med andra ord kände jag mig nästan tryggare där än hemma.
Precis som i Sverige började augusti med extremhetta i Bryssel och vi sover på fjärde våningen, med kvällssol i takfönster, utan AC… Som tur är, är Bryssel väldigt trevligt på kvällarna så vi var ute och testade olika caféer tills det gick att somna. Vi var på ett helt fantastiskt glass-ställe med Francesko och Fjori, vi var på ett briocheställe med Mehdis familj och vi satt ute och grillade en hel annan kväll.
Problemet med Belgien på sommaren är att det inte riktigt finns något bra badställe. Stranden är 2 timmar bort och alla pooler är inomhus. Så första lördagen körde vi runt tillsammans med Francesko, Fjori, Mehdis syskon och en kusin till alla sjöar vi kunde hitta men alla var stängda för alla som inte bodde i samma stad (COVID-åtgärd), så det blev en lång och svettig dag innan vi tillsist bara satte oss i en park.
Dagen efter åkte vi allihopa till Dinant för att utforska grottor och citadell. Det var en mysig lite stad och grottorna var riktigt imponerande. De trappsteg vi tog för att ta oss ner och upp var bara början till den miljon trappsteg jag i skrivande stund gått i augusti… TBC.

Överraskningsfest för Hannes

För ett par veckor sedan bestämde sig Emma för att ordna en överraskningsfest åt Hannes som fyllt 25 och självklart ställde jag upp som assisterande arrangör. Helt traditionsenligt hade hon bokat klubbstugan i Kungshult och hur många lyckade tillställningar har vi inte haft där?
Mehdi och jag cyklade ut på morgonen och hjälpte sedan till att dekorera och pyssla runt hela eftermiddagen. Det blev jättefint! När alla gästerna var samlade, gömde vi oss i buskarna för att invänta själva huvudpersonen som Emma kom körandes med. Hannes verkad glatt överraskad! Kvällen bjöd sedan på smörgåstårta, kladdkaka, kubb, snappsvisor och en massa trevligt sällskap så klart.

Efter denna helgen hade jag endast en jobbhelg kvar. Det har varit en intensiv sommar med allt jobb och jag har väl mer eller mindre kommit fram till att jag trivs bäst med mer regelbundna tider. Dock har jag verkligen kommit till att uppskatta mitt jobb. När man väl börjar lära känna de boende bättre så man kan skapa sig rutiner med dem, då är det faktiskt riktigt givande. Norrdala äldreboende har 5 avdelningar, varav 3 är demensboende. Jag har för det mesta jobbat på Heimdal, en demensavdelning som jag i början tyckte var väldigt svår. Efterhand blev jag dock väldigt fäst vid just denna avdelning och nu när det var dags att gå på semester så var det riktigt tråkigt att säga hejdå.
De sista 2 veckorna spenderade jag med rätt mycket ”administrativt” så som att skapa och organisera tipsrundor, baka för att fylla frysarna och att städa allmänna ytor. Jag fick även hålla i sittgympa och bingo. Det har varit en trevlig sommar och tanken är att jag ska fortsätta att jobba extra där i höst. Men först semester!
Semestern började med ett mini-Eid-firande med äpplekaka :) 

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...