Zadar

Vi landade i Split där vi hyrde bilar och körde till Zadar och wow vilket land! Jag har aldrig funderat på Kroatien över huvud taget, och ska jag vara helt ärlig hade jag gjort väldigt lite research. Jag kände verkligen att jag behövde en semester med minimal tankeverksamhet för att kunna ladda upp inför sista skolåret, så jag och Mehdi hängde i princip bara med på de aktiviteter Issam planerat (han hade verkligen gjort sin research). Det var mörkt ute när vi körde mot vårt airbnb men ändå förstod jag på en gång vilket vackert land vi befann oss i, och det skulle komma att bekräftas gång på gång. Jag kan redan nu säga att inga bilder jag tagit lever fullt upp till hur fantastiskt vackert det faktiskt var där.
Huset vi hyrt var ett stort 2-lägenhetshus och vi hade tillgång till båda lägenheterna. Där fanns en pool stor nog att faktiskt simma lite i med sol större delen av dagen, ett pingisbord och både balkong och uteplats att sitta och äta på. Med andra ord hade vi gott om plats.
Själva Zadar var en trevlig liten stad, full av gamla ruiner. Koloniserad av det romerska riket, för att sedan övertas av venetian makter. Genomgående i alla städer vi besökte, så var de gamla kyrkorna och katedralerna i fokus. Varje bergstopp (och det fanns det många av) pryddes av ett stort kors och det var uppenbart att de kristna gjort allt för att lämna sina spår.
Kusten i Zadar var en trevlig samlingsplats med fantastisk utsikt över solnedgången och med en orgel inbyggd i stenen i hamnen som spelar i takt med havets vågor. Andra kvällen gick vi ut och åt på en restaurang som serverade en av landets signaturrätter: black risotto, en risottorätt med bläckfisk som färgats svart av dess bläck. Det var mycket godare än det såg ut, kan jag lova.
Vi passade även på att åka till stranden en av dessa dagar. Stränderna i Kroatien är inga karibiska sandstränder, de är alla klappstensstränder och som tur var hade vi alla investerat i matchande vattenskor. Den höga salthalten gör att inga plankton trivs, det kombinerat med bristen på sand gör vattnet helt ofattbart klart. På stranden hyrde vi en trampbåt med rutschkana vilket var en hit tills alla utom jag blev sjösjuka…
När vi lämnade Zadar för att bege oss till Split, stannade vi i en liten kuststad där vi testade white water rafting. Konceptet i sig är jättekul, men sitter i en stor gummibåt och slängs mellan stenar medan man tar sig fram i en fors. Dock var denna forsen inte speciellt utmanande och jag hade väl kanske inte rekommenderat att man gör just denna aktivitet om man nu tagit sig ända till Kroatien. Hur som helst, våra dagar i Zadar blev en perfekt början på resan! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...