Semester

Efter nästan tre år utan någon längre, sammanhängande semester för min del och efter 6 månader av arbete hemifrån för Mehdi, bestämde vi oss för att vi måste iväg en sväng och verkligen koppla av. Nu blev ju inte vårt Marockanska bröllop av, så istället började vi med en tur till Belgien, följt av en sväng till Kroatien. Vi var båda imponerade över hur säkert det kändes på flygplatserna. Först och främst var det helt dött – nästan ingen där. De få resenärer som är modiga/korkade nog att flyga i år använde munskydd till 100%. Väl framme i Belgien så krävdes munskydd på alla affärskantade gator och i alla affärer. Även restaurangerna kräver munskydd tills man satt sig ner vid ett bord. Dessutom har jag inte sett en enda affär som inte bjuder på handsprit vid ingången (dock luktar handspriten väldigt ofta tequila, så vet inte riktigt vad det är jag tvättar händerna med…). På Lidl får man inte gå in utan en kundvagn så att man tvingas hålla en vagns avstånd till personen framför. Många andra affärer släpper bara in en person per sällskap. Så med andra ord kände jag mig nästan tryggare där än hemma.
Precis som i Sverige började augusti med extremhetta i Bryssel och vi sover på fjärde våningen, med kvällssol i takfönster, utan AC… Som tur är, är Bryssel väldigt trevligt på kvällarna så vi var ute och testade olika caféer tills det gick att somna. Vi var på ett helt fantastiskt glass-ställe med Francesko och Fjori, vi var på ett briocheställe med Mehdis familj och vi satt ute och grillade en hel annan kväll.
Problemet med Belgien på sommaren är att det inte riktigt finns något bra badställe. Stranden är 2 timmar bort och alla pooler är inomhus. Så första lördagen körde vi runt tillsammans med Francesko, Fjori, Mehdis syskon och en kusin till alla sjöar vi kunde hitta men alla var stängda för alla som inte bodde i samma stad (COVID-åtgärd), så det blev en lång och svettig dag innan vi tillsist bara satte oss i en park.
Dagen efter åkte vi allihopa till Dinant för att utforska grottor och citadell. Det var en mysig lite stad och grottorna var riktigt imponerande. De trappsteg vi tog för att ta oss ner och upp var bara början till den miljon trappsteg jag i skrivande stund gått i augusti… TBC.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...