Köpenhamn


I mitten av november bestämde vi oss för att åka till Bryssel en vecka och eftersom Mehdi fortfarande inte har varit i Köpenhamn så stannade vi där i ett dygn först. Köpenhamn är ju alltid en trevlig stad, men nu under julen är den verkligen ännu finare! Vi åkte hemifrån tidigt på morgonen så att vi hann inom hotellet för att lämna väskorna innan vi skulle möta en ”walking tour”-grupp vid rådhusplatsen. Vi är numera alltid sena till allting (jag skyller 100% på bebis…) men vi lyckades komma ifatt gruppen en kvart senare.






De flesta stora städer har organisationer som arrangerar gratis rundvandringar och enligt min erfarenhet brukar guiderna som leder dessa vara väldigt entusiastiska och bra. Vår brittiska guide tog oss runt stadens viktigaste sevärdheter och fyllde 3 timmar med all möjlig kuriosa. Från rådhusplatsen till Strögets början och slut, till Nyhavn, och Amalienborg, med en massa småstopp däremellan. Bortsätt från regnet var det en riktigt bra tur! Bebis höll sig lugn hela tiden medan han skumpade runt över kullerstenen i sin resevagn.




Efter vandringen var vi så frusna att vi letade upp första bästa café och satte oss där i två timmar och drack varm choklad. När vi åter fått upp värmen och fyllt på med lite energi så gick vi längs hela Ströget och stannade till på varenda liten julmarknad, samt i en massa olika affärer.





På kvällen mötte vi upp alla våra danska kompisar och åt middag tillsammans. Det var supertrevligt och jättegott, och det är så kul att kunna åka till nya ställen och hinna både turista och träffa vänner. Efteråt härligt umgänge, 15 km turistande och en massa nya intryck begav vi oss tillbaka till Scandic vid flygplatsen. Isaac hade fått in en så fint bäddad resesäng, men av någon anledning ville han inte sova där, så självklart fick han halva vår säng medan Mehdi och jag fick dela på resterande 80cm…




Nästa morgon var vi något slitna, 15km promenerade var tydligen jobbigare än jag trott så här 10 veckor efter förlossningen, så vi tog det lugnt på hotellet hela förmiddagen. Personalen i frukostrestaurangen var så snälla och fyllde Isaacs termos med korrekt tempererat vatten och sedan satte vi oss och tittade på film tills det var dags att gå till flygplatsen.





Det var definitivt lite pyssligare att flyga med en bebis än utan. Förs och främst så hade vi bett BVC om att få deras snabb-vaccins-program, så Isaac fick sitt tremånaders-vaccin redan vid sex veckor. Han kommer därför få en extra dos jämfört med andra. Vi hade sedan bokat 3 vuxenbiljetter och fått Isaacs plats markerad som spädbarn, då detta lät oss ta med babyskyddet ombord. Dessutom var det i detta fall billigare än att boka en spädbarnsbiljett… Chassit till vagnen fick vi checka in gratis. När vi väl kommit igenom security (där Isaac så klart blev randomly selected…) fick jag leta upp ett ställe som kunde värma vatten till Isaac (det var inte förrän vi flög hem från Bryssel som jag fick reda på att bebisrelaterad vätska är godkänd att ta med sig genom security…). Vi hittade en snäll kvinna på Espresso House som blandade kokande vatten med is för att få till en bra temperatur, då de inte fick lov att ge ut sit ofiltrerade kranvatten. Hennes kollega påpekade att de inte fick ge ut is gratis heller, varpå kvinnan svarade att bebisar är undantag och att hon förutsatte att jag hade en bebis i vagnen…? Ja visst sa jag. Jag personligen är nämligen inget stort fan av kokande vatten med is.

Väl ombord på planen fick Isaac spännas fast i mitt knä under starten. Jag hade fått tipset att låta honom äta under tiden eftersom sväljandet kunde förhindra lock för öronen och det gick hur bra som helst. Trots världens turbulens som fick både mig och Mehdi att må dåligt så sa inte Isaac ett ljud på hela flygresan. Han hanterade det hela så himla bra och vips så var vi framme i Bryssel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...