En 2020 tillbakablick

Nu så här ett par dagar in på 2021 känner jag att det är dags att reflektera över året som varit. Samtidigt som det har varit ett väldigt tufft år på många sätt, har det även varit ett av de bästa åren i mitt liv – det kan ju omöjligt vara annat när man både gift sig och köpt sitt första hus. Stora delar av 2020 handlade om bröllop och bröllopsplanering för mig, något jag har tyckt varit väldigt kul. Vi började till och med året som gäster på Mehdis brors bröllop, vilket blev en fin tillställning i Bryssel. Det följdes av klänningsköp och bröllopsmässa och en massa annat innan pandemin slog till med allt vad det innebar. 





När jag kommer att se tillbaka på detta året kommer jag minnas det med en väldig respekt. Respekt för hur svårt det är att hantera en global kris, respekt för allas individuella sätt att hantera situationen, respekt för sjukvården. Jag har haft tur, mitt bröllop blev av, skolan har fortgått, jag har kunnat jobba, men långt ifrån alla har haft samma tur. Det har varit ett mörkt år, många har lidit, många har lämnat oss - och dessa kommer alltid finnas i våra tankar. Trots detta har jag valt och kommer fortsätta att välja att fokusera på de ljusglimtar som varit.

En sådan ljusglimt var min väldigt korta, men roliga, come-back i bassängen som ledde till personbästa på 50fr i början av året. Känslan av att få ha en tävlingsdräkt och att känna sig snabb var fantastisk. När jag la simningen på hyllan (igen) köpte vi landsvägscyklar som förgyllde vår sommar. På min födelsedag cyklade vi hela vägen till stranden för att bada till och med och det är minsann inte varje år det varit varmt nog för det. En annan ljusglimt var vår lilla weekend i Bremen i Tyskland för att hälsa på Lenni och Lauren.










Årets största ljusglimt var dock vårt bröllop den 4 juli. Det var en så fantastisk, glädjefylld, lycklig, regnig, kärleksfull, rolig och dansfylld dag. Att dessutom få ha hela Mehdis familj här och turista runt med dem i en vecka var också riktigt kul! Det var knappt vi hann återhämta oss från allt detta innan vi åkte iväg till Kroatien. Det var väldigt länge sedan jag var på solsemester och resan blev verkligen den perfekta kombinationen av sol och bad och sightseeing. 










Mitt under detta resandet passade jag och Mehdi på att bli radhusägare. Flytten gick i början av oktober och vi har i skrivande stund bott här i ungefär 3 hela månader. Jag kan bara säga att jag stormtrivs och att vi verkligen kommit i ordning. En månad efter att vi flyttat in passade vi på att gifta oss islamiskt i Malmö moské också – eftersom vårt planerade bröllop i Marocko inte blev av. Så detta gångna året har vi alltså gift oss två gånger, köpt hus, samt köpt valp. Valpen tingades i november och nu är det mindre än två korta veckor tills vi får hem henne! 





Jag har, med tanke på omständigheterna, verkligen haft ett fint 2020. Nu blickar jag framåt mot nya äventyr och förhoppningsvis färre pandemier, och önskar alla ett god fortsättning!







Gott nytt år!

Då har även nyårsafton kommit och gått, och vi firade med en väldigt fin tillställning ute i Kungshult. Både jag och Mehdi jobbade under dagen, och Mehdi fick hålla på ända till halv åtta på kvällen – sånt är livet inom accounting. Traditionsenligt var jag och simmade lite på förmiddagen, men i år fick det räcka med 30x100 jämfört med förra årets 100x100… Vi fick även, äntligen (!!!), möjlighet att välja ut vår valp under dagen – så nu vet vi vilken som blir vår! Som vi längtar! 



Hur som helst, när jag var färdigjobbad åkte vi ut till Kungshult där vi njöt av trerättersmiddag och sällskapsspel. Först bjöds det på räkmackor, följt av biff med rösti, för att sedan avsluta med en oreo dream extreme cheesecake som jag gjort. Lagom till tolvslaget gick vi ut för att beskåda fyrverkerierna. Det blev en supermysig kväll!






Gott nytt år på er! 

Julen 2020


Årets höjdpunkt – julen – har nu passerat och trots omständigheterna hade vi en fantastisk jul. Vi började redan den 20e med att åka och hälsa på farfar, iklädda munskydd och på säkert avstånd. Det var så kul att ses en liten stund och få överlämna presenter och mat. Sedan var det ju inte långt kvar till själva julafton!


Jag började såklart dagen med att se klart julkalendern (den har faktiskt varit riktigt bra år!) och dricka en kopp av mitt julkalenderte, innan vi packade julklapparna och åkte till mamma och pappa. Traditionsenligt var Kalle Anka igång, men egentligen är det nog ingen som vill se den. Dock bjöds det på favoritglöggen under tiden så det var ju inte så dumt!





Julbordet som följde var helt magiskt gott! Jag tror nog Janssons Frestelse och allt det hembakta brödet toppar listan av favoriter. Men även den hemgjorda kålen och rödbetssalladen var riktigt goda. Innan vi orkade med gröten bytte vi julklappar. Jag tyckte överlag att alla hade köpt riktigt fantastiska presenter i år! Själv fick jag en massagepistol, jobbskor, träningsbyxor, en värmefilt och lite annat smått och gott. Mehdi fick bland annat en borrmaskin och en airfryer, och gemensamt fick vi lite hundgrejer – dessutom letade mamma fram alla Pepsis gamla valpgrejer som vi fick låna! Mamma och pappa fick varsin Garminklocka så båda försvann snabbt in i teknikens värld.





Självklart passade vi även på att spela julklappsspelet där jag fick en fruktansvärd nackmassagekudde som garanterat ger vibrationsskador. Det var som vanligt riktigt hetsigt men roligt!

Mehdi och jag bodde kvar hos mamma och pappa över juldagarna och vi ägnade juldagen åt att äta, montera mammas fågelbord, titta på fåglarna, titta på julfilm, samt träna. På annandagen åkte vi iväg för att fira jul med pappas sida av släkten. De var riktigt trevligt och väl coronaanpassat med bordsfördelning baserat på generation. Även julklappsspelet var coronaanpassat då vi faktiskt inte skickade runt presenterna utan vi numrerade dem och så fick man ropa ut vilket nummer man tog. Denna gång fick jag ett te!









Efter mycket – och god – mat, avslutade vi julfirandet för den här gången. Jag är så nöjd och glad över hur fin även denna jul blev 
😊

Fina Ethel

Igår lämnade fina, fina Ethel oss alla, väldigt plötsligt. Hon och farfar träffades långt innan jag föddes och hon har varit en förebild och en del av hela mitt liv. Alltid så glad och generös, med ett fantastiskt öga för mode, stil och detaljer - stiligare dam får man leta efter! Jag kommer alltid minnas hennes barbiesamling, hennes pressgurka, hennes engagemang i oss barn och all glädje hon spred omkring sig. Tankar och styrkekramar skickar jag till farfar, Ethels dotter och alla andra vars liv hon varit en del av. Ta hand om varandra! 








Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...