Lucior och Tomtar

Årets Luciatåg på LSG var en SUCCÉ! Cirka 90% av tjejerna har någon form av musikalisk bakgrund och alla hade ett fantastiskt engagemang. Våning tre stod för frukostfrallor och våning två hade bakat lussekatter, sedan samlades alla i salongen strax innan 7 på morgonen för att fira Lucia tillsammans. Tåget kom sjungandes i hur många stämmor som helst och de hade en halv orkester på plats också. Det var riktigt mäktigt faktiskt! De överraskade oss även med en ny text till Tipp-tapp som handlade om det gånga året. Den gick något i stil med

”ByggOm råder, män i korridoren
Korridoren
På med kläder, måste skyla låren
Skyla låren
//
Ner i källarn vilse springer katten
Lille katten
I Khilboms satt den, Kaspersson fick fatt den
Vilken rapp en”

Och så vidare i flera verser till. Så himla roliga! Efter all skönsång blev det lussefrukost 😊 På kvällen var jag på fysioterapeuternas julsittning och dansade loss, med jul tema så klart! 
Följande söndag var det tomtetema då årets upplaga av Tomteloppet gick av stapeln i Malmö. Alltså vilken festlig idé! 100+ tomtar, inklusive mig och Johanna, samlades vid kusten och sprang sedan 18km runt hela Malmö för att sprida glädje och (relativt o-)skön sång. In på centralen, längs gågatan, in på Triangeln, bort till Hyllie och in på Emporia, genom Limhamn och tillbaka till kusten. Vi fick en liten pepparkakspaus vid stadion efter ungefär hälften. Trots oväder var det inget annat än glada miner, skratt och julmusik hela vägen, både från deltagare och överraskade julklappsshoppare. Mycket stämningsfullt!
Det vår dock två frusna tomtar, iklädda Clas Ohlson-dräkter, som sedan till allas blickfång gick och åt lunch tillsammans efteråt. En väldigt varm dusch senare så var vi redo att hänga med Cajsa till Far i Hattens julmarknad i Folkets Park. En perfekt tredje advent skulle jag vilja påstå.

Idag fick jag min Secret Santa-present på jobb. Normalt sätt får man något från någon som knappt känner en och det brukar bli godis och annat halvtrist (godis är nämligen lite småtråkigt om man inte ätit sånt på 16 år), men den här gången fick jag tidernas present! Min (not so) secret Santa känner frusna mig allt för väl, och gav mig 4 (!!!) par fuzzy socks, ett paket julte, teblommor och ingefärskakor. Vet inte hur hon fick till det under 150kr, men oj vad glad jag blev! 

Wedding plans moving forward

Efterhand som bröllopen närmar sig, desto mer planer tar form. Som jag nämnt tidigare har vi satt checkmarks på lokal, mat och fotograf. Nu har vi även beställt tårta, skickat ut Save the Date och informerat delar av vårt ”wedding party”. Mehdi och jag tog med oss Emma och Hannes på tårtprovning på Playbake i Malmö och vi hittade vår drömkombo. Jag är så imponerad över att alla höll med om vilken som var favoriten! Det var högst oväntat men högst uppskattat! Även designen på den är mer eller mindre bestämd, så det blir garanterat något att se fram emot. För oss är det viktigaste att vi samarbetar med människor vi trivs med och är bekväma med, och Playbake har hittills get oss fantastisk support. Jag känner mig supernöjd med att ge dem vårt tårtansvar.

Jag är även väldigt glad över att kunna meddela att min bridal crew har tackat ja till mina bridesmaids-proposals. Att endast en av fyra bor i Sverige gör inte så mycket för de är ändå det bästa stöd en bride kan önska sig. Emma är i Halmstad, Anna lever livet i Australien, Lauren har precis flyttat till Tyskland och Mehdis syster Kenza bor i Bryssel. Jag ser så mycket fram emot att ta mig ann bröllopsåret 2020 med dessa tjejer vid min sida! Eftersom jag är som jag är och Mehdi är som han är, har han inte brytt sig om att fråga sina groomsmen än, men det kommer!

Det kan även vara så tt vi hittat den perfekta vigselförrättaren, men mer om det kommer när det är klart 😊

Nästa projekt blir att hitta klänning! 

Weekend i Bryssel

Vi tog oss en långhelg i Bryssel i helgen och det var så välbehövt! Otroligt skönt med en paus från all skol- och jobbstress. Vi åkte i torsdags och kom hem i måndags och vi hann med så mycket kul. På fredagen åkte vi downtown och gick på julmarknad och tittade på ljusshower med Mehdis bästa kompis Francesko och hans fru. Det var väldigt fräckt men svenska marknader är bättre.

Men för att varapå den säkra sidan åkte vi med Hanna till Ghent på julmarknad dagen efter. Jag skulle egentligen ta tåget dit och möta Hanna på vägen, men Mehdi tyckte det var ”säkrare” om han körde. Ghent var i alla fall supermysigt och jag köpte en liten tomte som minne. Vi var även inne på Gravensteen, ett supercoolt slott, och lyssnade på den roligaste audiotour jag någonsin hört. Fantastiskt kul och ett absolut måste om någon har planer på att åka dit!  

Under vår helg i Bryssel fick jag även uppleva ett riktigt ”filmmoment” då jag var ute och sprang – jag såg en buss komma i ögonvrån och helt plötsligt översköljdes jag av en jättevåg. Bussen körde alltså snabbt nog ner i en djup nog vattenpöl för att mitt ansikte skulle få sig en sidosmäll. Sånt händer ju bara inte! Kan dock tänka mig att passagerarna fick sig ett gott skratt.

Mehdis moster var på besök från Marocko och hon lagade mat nonstop. Hälften av allt hon lagade fick vi inte ens se resultatet av kändes det som. Men oj vad gott allt var! Marockanska bröd till frukost, långkok på får, mandel och russin, kyckling och en massa annat. Höjdpunkten var pastillan. När jag var där för tre år sedan bjöds det på fiskpastilla och jag har drömt om det sedan dess. Nu ÄNTLIGEN fick jag detta igen, men kycklingvarianten. Jag fick även lära mig hur man gör! Vi fick en färdig med oss hem i handbagaget så hela veckans lunchlådor är räddade.

Mitt i allt det marockanska passade jag på att introducera lussekatter. Jag översatte ett recept som jag och Mehdis mamma sedan bakade, och det blev jätteuppskattat! Till det satt vi och kollade på en fyra timmars lång video från en kusins bröllop förra året, så nu vet jag lite vad som väntar. Det här kommer minsann bli en show att sent glömma! En viktig aspekt som jag förstått nu, är att marockanska bröllop är mer till för föräldrarna än för paret som gifter sig. Ett sätt att samla alla och stolt visa upp hur bra det gått/kommer gå för ens barn. Jag har vissa synpunkter (till exempel mängden smink, jag föredrar om Mehdi känner igen mig) men på det stora hela kommer jag låta hans mamma hållas. Det kommer bli så himla kul att känna sig som en kunglig för en dag! 

It's beginning to look a lot like...



Alltså nu märks det att julen närmar sig! Jag smygstartade redan för några veckor sedan med lite pepparkaksfil, och nu i helgen slog jag till på stort och gick på julmarknad. För andra året i rad åkte vi till Wapnö julmarknad på Wapnö gård i Halmstad. Där är så himla fint och mysigt! Till vår lycka sålde de sin egna glögg i år igen och jag köpte så klart på mig. Jag handlade även lite julteer (te med saffranssmak, kan ni tänka er!) och kryddor. Efter marknaden blev det dunderfika med glögg, pepparkakor, lussekatter och saffransgifflar.




Mehdi och jag sov över hos Emma och Hannes så nästa dag passade vi på att boka resor till Marocko! Tänka sig att jag ska få lov att gifta mig i Marocko och att hela familjen kommer att vara där. Det kommer bli alla tiders resa. Bröllopet kommer vara den 8/8 i Fez, och därefter kommer vi resa till Marrakesh. Mehdi och jag kommer även ta en tur till Casablanca innan vi åker hem.
Innan vi åkte från Halmstad passade vi på att gå en tur på stan och käka asiatisk buffé.

För två veckor sedan simmade Mehdi sitt första SM! Jag är så himla stolt över honom och hans ambition. Han åkte med Poseidon till Eskilstuna på tisdagen och kom hem söndag natt. Däremellan hann han simma både 50fr, 50fj och 4x50fr-lagkapp. Det bästa av allt är att han verkar ha fått mersmak och ser fram emot långbane-SM i Halmstad i sommar.


Eftersom jag inte kunde hänga med på grund av skolan, passade jag på att åka över till Köpenhamn och träffa Lauren, Hanna och Maria. Köpenhamn är så mysigt på vintern med små julmarknader här och var och det var så himla kul att träffa tjejerna igen. Nu när alla bor i Europa i alla fall så är det lite lättare att ses :) 






Happy Halloween


Då var det Halloween igen vilket betyder att julen närmar sig med stormsteg, och ingen gillar jul som jag! Vi är nu halvvägs genom termin 3 och jag har precis tentat av ”fysioterapi vid neurologiska sjukdomar”. De behövde flytta tentan till eftermiddag istället för förmiddag, vilket inte fungerade för mig med jobb, så istället fick jag börja tidigare men då inte gå därifrån förrän klassen påbörjat tentan. Jag satt på någons kontor i 90 minuter efter att jag var klar med provet, utan klocka och utan någon som helst aning om när jag skulle bli utsläppt. Det var minsann en tortyrisk upplevelse! Men tentan gick nog bra i alla fall, tror jag. Det har i allmänhet varit en väldigt givande kurs, med många patientmöten. Jag har träffat personer med Parkinson, MS, ALS, stroke och CP. Dessutom fick jag spendera en fältstudiedag ute på ett kortidsboende i Löberöd, vilket var otroligt givande!

Förra veckan var det Mehdis födelsedagsvecka. En födelsedag är helt enkelt inte nog när man lika gärna kan fira i dagarna sju. Det blev såklart uppvaktande på morgonen, med presenter och ljus, följt av sushi dagen efter. Vidare firade vi med att åka och spela paddel för första gången med Emma och Hannes, något som jag tyckte var jättekul! Det finns dock utrymme för förbättring. Vi toppade veckan med trerätters, presenter, och sällskapsspel i lördags. Jag bjöd på toast skagen a la Erika, hemmagjord pizza och pekanpaj till efterrätt.
På tal om Mehdi, så har han lämnat mastersgruppen i simklubben och avancerat till SM-gruppen. Talangfylld som han är har han nu lyckats SM-kvala efter endast två månaders träning… Så nu ska han till Eskilstuna och simma 50 frisim och 50 fjäril. Jag var med honom i Ystad när han simmade GP och det var faktiskt riktigt kul att uppleva simtävlingsandan igen. Får se om jag hänger med till Eskilstuna också!
Jag är inte jätteengagerad i studentlivet, men något jag tycker om är spex! Elvira är med i flera av dem så då är det ju så klart extra kul att gå och kolla. Förra söndagen var jag och ett gäng kompisar och tittade på Boelspexarnas uppsättning av en Elsa Beskow-föreställning som var fantastiskt bra! Riktigt kul att se!

Annars har vi fullt upp med bröllopsplaner… September blev en riktigt hektisk månad då vi var runt på hur många ställen som helst för att leta bröllopslokal. Vi var på allt från en mysig bygdegård till stora bröllopsspecifika lokaler. I slutändan stod det mellan Snogeloge och Hurva Gästis. Snogeloge, borta vid ringsjön, såg väldigt mycket ut som jag föreställt mig, men Huva Gästis vann ändå i slutändan tack vare sin mysighetsfaktor, fantastiska mat, sitt sentimentala värde och sin obegränsade service. Så nu är det spikat,bröllop nummer ett blir den 4 juli, på Hurva Gästgivaregård.

Efter det har vi även haft möte med en fotograf som vi blev väldigt nöjda med. Så nu blir Fotograf John Magnusson ansvarig för att föreviga dagen och det tror vi kommer bli kanonbra! Vi har även beställt våra ”save the date”-kort, så det är ytterligare en grej vi kan checka av. I morgon ska vi på vår första tårtprovning för att se om vi kan hitta något som passar. Alltså jag tycker det är helt magiskt roligt och spännande att planera! Jag har dock lovat att detta inte ska bli ett år av stress. Så länge vi har alla basic needs covered, så får resten bli lite som det blir. Nu ska jag bara njuta av ett år av förlovning!

Angående bröllop nummer två (för vem har inte dubbla bröllop liksom….) så är Mehdis mamma helt ansvarig för planeringen, vilket känns ganska skönt. Det jag vet hittills är att det kommer vara i Fes den 8 augusti. Det kommer bli helt otroligt spännande att få vara huvudpersonen på ett marockanskt bröllop!!! Vi har så mycket kul att se fram emot! Livet leker verkligen här i min lilla bubbla 😊


3 veckor i Bryssel

Nu var det i och för sig en månad sedan jag kom hem, men jag vill ändå försöka fortsätta bevara mina viktigaste minnen här på bloggen. Därför känns det som att det är på tiden att jag berättar lite om mina äventyr i Bryssel! Jag och Mehdi flög dit en lördag morgon, och vi möttes på en gång av en vackert dukad bricka med mjölkglas och dadlar. Enligt tradition skulle vi dela på en dadel och dricka vår mjölk som en förlovningsceremoni och ett välkomnande för mig. Åh vad spännande det är med alla nya traditioner! 



Det är alltid fullt upp i Mehdis hus och hela helgen hade de både kusiner och vänner på besök så vi passade på att åka och köra en runda Escape Game – försök det på ett språk ni inte förstår! Men vi hade kul. Mehdi och jag passade även på att smita iväg och se Lejonkungen på bio. Jag har sett fram emot den filmen helt orimligt mycket, ända sedan det började ryktas om att den skulle göras. Några dagar senare var vi med Mehdi bror och kusin och tittade på Once Upon in Hollywood. Engelskt tal, men både fransk och holländsk textning… 



Följande måndag började skolan och det var en disaster. Helt fel nivå för mig. Men som tur var gick det att byta så på tisdagen hamnade jag i en toppenklass, med en fantastisk lärare. Jag lärde framförallt känna en amerikan (så klart) som precis flyttat till Belgien. Det var obeskrivligt skönt att lära känna någon som pratar flytande engelska.

Alliance Français ordnar olika utflykter och grejer för att bidra mer till det kulturella lärandet, så på fredagen den första veckan var jag på det belgiska palatset och tittade runt. Rätt pampigt! Följande söndag åkte Mehdi hem till Sverige och jag flyttade in till hans föräldrars närmsta vänner, då hans familj åkt till Italien. Vännerna var fantastiskt välkomnande och de har 3 döttrar i min ålder som var jättetrevliga. Det var under denna vecka som jag började släppa min blyghet och faktiskt försöka använda den franska jag lärt mig (hade helt ärligt inte mycket val om jag ville göra mig förstådd). Även denna vecka passade vi på att gå på bio och den här gången såg vi Fast and Furious. 


Mehdi har alltid pratat så mycket om vattenmelonerna de äter hemma, och han skojade inte, de är rätt stora. 

Passade även på att träffa Hanna som jag simmade med på Wingate. Hon bor strax utanför Bryssel. 






Jag och Rebecca (amerikanen från skolan), och hennes man, åkte till Ath för att uppleva deras jättefestival. Alltså en festival för jättar. Av någon anledning firas Goliath och hans frus bröllop, sedan går hela jättesällskapet på parad genom stan, med massor av musikanter och floats. Riktigt häftigt!!! Varje jätte ”bars” av en person, men den var omringad av en stor klunga avbytare. 



Efter en vecka kom Mehdis familj hem igen och jag flyttade tillbaka dit (alla imponerades över min utveckling i det franska språket). Den avslutande veckan i skolan hade vi ett slutprov på som jag klarade galant. Kursen avslutades sedan med klassbrunch. Jag har verkligen lärt mig otroligt mycket! Jag har fått se och uppleva Mehdis liv och kultur; min franska har blivit väldigt mycket bättre; jag har insett att Bryssel är otroligt backigt och att all löpträning blir backträning; jag har passat på att turista; jag har lärt känna Mehdis bästa vän och hans fru; men främst har jag lärt mig hur otroligt tröttsamt det är att bo på ett ställe där man inte förstår språket och där inte alla förstår engelska. Sista veckan var jag helt slut i huvudet av alla intryck och all mental stimulans, men oj vad givande det har varit! Jag är så glad att jag har haft möjligheten att spendera dessa tre veckor i Belgien.

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...