Mehdi har flyttat hit!

Man kan tycka att jag borde skrivit nåt om Mehdis flytt, det var ju ändå nästan två veckor sedan. Men jag tror helt enkelt inte riktigt att jag lyckats processa det hela än. Att han har flyttat hit. Att han inte längre bor sju tidszoner bort. Att han faktiskt ska bo här. Med mig! Det har varit en dröm så långt borta, så länge, att det känns helt overkligt att det faktiskt händer. Har hänt! 

Det var en väldigt trött Mehdi som både jag, mamma och pappa hämtade upp på Kastrup för knappt två veckor sedan (vilken välkomstkommité alltså!). En väldigt slitsam sista vecka i USA, plus jetlagg och en lång resa gav mig väldigt många roliga bilder på en sovande kille de första 24 timmarna. Men sedan vaknade han till liv! Även om han hoppar över sin graduation tyckte vi att det var värt att fira examen och flytt, så när han kom hit bjöd mamma och pappa på en kalasmåltid och efterrätt. Vi hade även lagt ner våra själar i att hitta den perfekta examenspresenten. Mehdi är nämligen mästare på att förstöra överraskningar genom att, oavsiktligt, lista ut vad han ska få eller vad som ska hända. Men den här gången lyckades vi och det var en väldigt överraskad och lycklig Mehdi som öppnade sin nya, första Olympus systemkamera! 

Som nyinflyttad i Lund är prio ett att skaffa en cykel, så det gjorde vi omgående. Vi var även fram och tillbaka på skatteverket 3 gånger inom en vecka för att ordna med personnummer. När jag tidigare frågat hur lång tid det beräknas att ta för att få numret har jag hört allt från en vecka till tre månader. Det tog fyra dagar. Det var nog först när brevet från skatteverket damp ner i brevlådan som det här kändes verkligt. Det är också galet hur begränsad man är utan personnummer! Man kan inte skaffa telefonnummer, gymkort, bankkort (kanske självklart, men ändå) och även om man har ett personnummer så låter de flesta bankerna inte honom skaffa ett konto förrän har har ett svenskt ID. Det är en lite omständig process att immigrera, och då har han det ändå förhållandevis väldigt lätt...

Det har varit så mysigt att visa honom runt i Lund och han gillar verkligen staden, läget och boendet. Vi har cyklat till Qlik för att spana in läget, varit på Nova, hunnit simma och prata lite med simtränare och parat strosat runt. Nu är han dock i Belgien en sväng så han hinner träffa familjen innan han börjar jobba på onsdag. 

Blodomloppet

Alltså wow vilken grej. Team Kaspersson växer så det knakar och strävan efter att pressa gränser bubblar som aldrig förr. I tisdags samlades vi för årets upplaga av blodomloppet med mamma och morfar som lagets senaste tillskott på löparbanan. Dessutom hade vi en stark hejarklack! Jag är så stolt och så imponerad över mamma som tagit sig an löpningen som ett projekt. Hon har tränat så flitigt och hon presterade helt fantastiskt, vilket var riktigt kul att se. Även morfar, som fick deltagarbiljetten i födelsedagspresent, gjorde strålande ifrån sig. Jag är mycket nöjd med min egna prestation också, även om det på grund av mängden människor var en oerhört seg start. Normalt sett försöker jag skaffa mig en liten buffert första halvan, men den här gången fick det bli negativa splittar. Nu ser jag fram emot mer hårdträning, backintervaller och temporunder för att få ännu mer fart i benen så småningom. 

Efter att hela gänget kommit i mål, dukade vi upp en kalasbra picknick som vi avnjöt tillsammans. Det enda som är bättre än mat efter en hård ansträngning, är mat utomhus efter en hård ansträngning.

En sista tur till Chicago

För en dryg vecka sedan kom jag hem från Chicago och this is it. Nu har jag inga planer på att åka dit igen inom nära framtid och det känns tungt. Jag uppskattar verkligen den chans jag fått att bo och leva i en annan världsdel, men en liten del av en stannar gärna kvar. Vi hade väldigt fina dagar där dock! På påsksöndagen bjöd Martina och Mark med oss på firande med vänner och familj. I närmre 25 graders värme fick leta påskägg, äta gott och umgås. Det var verkligen en sån där drömtillställning då man bara njöt. Jag är så glad över att vi träffat så fantastiska människor. Innan det var dags att lämna Chicago hann vi även med lite shopping, teinköp, sushi och Chicago styled pizza.

Innan Chicagobesöket spenderade jag fem dagar i New York med Mehdi och hans lillasyster Kenza. Det var första gången för dem så det var jättekul att turista runt. Vi hade hyrt ett Airbnb på andra sidan Hudson och hade fantastisk utsikt över hela Manhattan och bara 15 minuter med buss från centrum. Gissa om jag njöt av löptursutsikten när jetlaggen väckt mig tidigt! Han vi hyrde rum hos rekommenderade en tur som var fantastiskt fin, men slutade med 1 km rakt uppför... Jag hann även med en långtur genom Central Park, precis som på film!

Utöver att springa var vi uppe i Empire State Building och tittade på utsikten och vi utnyttjade en turbuss i två dagar som tog oss till Brooklyn och runt stora delar av ön. Det ingick även en färjetur runt frihetsgudinnan och spetsen på Manhattan med världens bästa guide. Vilken utsikt alltså! Vi hann även med lunch i China Town, naturhistoriska museet och en massa gående kors och tvärs över hela New York. Det blev en kanonresa och var väldigt kul att få lära känna Kenza lite bättre. 

Också nämnvärt är att jag och Mehdi passade på att fira vår femårsdag i New York! Det gjorde vi med en dundermiddag på en liten restaurang i Weehawken, där vi bodde :) 

Fysiologi, flytt och food festival

Glada fysiostudenter efter sista tentan i fysiologi!
De senaste månaderna har varit väldigt intensiva men, åh, så lärorika! Fysiologi är EXTREMT spännande, men riktigt klurigt. Vi har betat av cellmetabolismen, muskulaturens fysiologiska funktioner, nervsystemet, respirationssystemet och cirkulationssystemet för att kunna förstå den friska kroppen innan vi ger oss in på den sjuka. Som om inte detta var tungt nog, har undervisarna slängt in både träningsdagböcker och en speed-kurs i gympa. Alltså, vi skulle sätta ihop och leda ett gympapass… Vi hade en hel vecka där vi inte gjorde annat än och gympade som start på träningsfysiologiavsnittet. Det följdes av styrketräning och backintervaller i St. Hans backar. Hur många utbildningar får egentligen hålla på och träna så här mycket??! Jag har helt klart hamnat rätt.

Gympan examinerades för två veckor sedan. Jag, Elsa och Julia var ett lag och vi körde schlagertema. Passet skulle vara 45 minuter och vi skulle ensamma leda 15 minuter var, i mitten av en cirkel. Det gick hur bra som helst! Klassen hängde med och hade kul, trots att vi redan gympat i över 3 timmar den dagen. Det blev hopp och stuts och stretch till the Ark, the Poodles, Alcazar, Pontare, Sarah Dawn Finer, Helena Paparizou och en massa andra kändisar. Superkul! När man två dagar i rad kommer upp i över 22000 steg, då har man minsann ansträngt sig. Vi firade avslutet på gympan med att gå och äta på Lunds internationella Street Food Festival. Mums!


Vi firade även med en fest på Alnarp. Lantmästarna har sedan 50-talet haft som tradition att bjuda dit fysioterapeuter, sjuksköterskor och hippologer på en tillställning. Vi fick ta del av deras strikta och något udda traditioner, och vi blev bjudna på god mat och roliga spex. Trevlig tradition tycker jag!


De skriftliga examinationerna som var förra veckan var inte lika kul. Jag flyttade på måndagen, jobbade på tisdagen, skrev fysiologitenta i 4 timmar på onsdagen, följt av jobb på eftermiddage, och skrev träningsfysiologtenta i 3 timmar på fredagen. Puuh. Jag är så van att skriva på dator att både hand, arm och rygg var helt slut. Nu är det bara att hålla tummarna för att det gick bra så jag kan checka av den kursen.

Flytten var också en pers. Det är galet vad mycket grejer man samlar på sig och hur tungt det är att bära ner för tre våningar. Nu har jag dock börjat komma i ordning i mitt mer än dubbelt så stora rum. Jag har satt upp byråer och min nya TV (den är hur cool som helst och skiftar färg på baksidan för att matcha vad som är på skärmen!), och jag har även fått lite grejer på väggarna. Det absolut bästa är att jag har egen dusch. Som tur var fick jag massor med hjälp av både mamma och pappa.

Pappa och jag har även hunnit springa en liten mini-löptävling. Det var ett samarbete mellan Saucony och Löplabbet som gick ut på att man skulle gissa sin tid på 2.77 km och de fem som var närmast vann varsitt par skor. Både pappa och jag var tyvärr alldeles för snabba… Men det är i alla fall kul att kunna vara ute och springa nu när våren är här!



En till som njuter av våren!


Grattis bästa syster!


Tänka sig att min lillasyster fyllde 22 igår! Självklart firades hon ordentligt, hemma hos sig i Halmstad. Hon hade bjudit hem familjen på en helmysig dag, som började med världens dunderbrunch. Jag hade varit nere och sprungit runt Kjällbydammar på morgonen så jag skulle vara riktigt hungrig. Och det var tur det, för det bjöds på äggröra, bacon, pannkakor á la Hannes, frallor med alla pålägg man kan tänka sig och färsk frukt. Alltså vilken lyx! Till frukosten blev det även presentutdelning, vilken verkade vara till belåtenhet. För att smälta maten åkte vi till Galgberget för att promenera. Jag skulle ju åkt dit med henne i höstas, men vädret var så trist då. Den här gången sken dock solen och det var en sådan där varm och skön, perfekt vårdag. Efter det tog vi även en tur på stranden, till hundarnas stora förtjusning.






När vi gått oss hungriga åkte vi hem till Emma och Hannes som hade förberett en laxgryta med purjolök och morötter. Den serverades med klyftpotatis och mammas hembakade chokladkaka till efterrätt. Vilken toppendag det var! Så välbehövd efter de senaste veckornas plugg- och flyttstress (mer om det i ett annat inlägg, jag lovar!). Jag hoppas Emma uppskattade dagen lika mycket, och att hon hade en fortsatt fantastisk födelsedagskväll!

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...