Klänningsjakt

Som ni kanske märkt är innehållet på bloggen för tillfället ca 90% bröllopsfixerat. Jag borde kanske kalla den Livet som blivande brud ett tag? Jag är först i mitt kompisgäng att gifta mig så ingen kan riktigt tala om för mig vad som gäller, men jag lär mig rätt snabbt. Tack vare min fenomenala planeringsförmåga och att jag för det mesta är ute i god tid, så verkar det mesta lösa sig hittills.

Jag började min ledighet förra fredagen med att åka och prova klänningar. Brudklänningar alltså. BRUDKLÄNNINGAR. Helt ofattbart att jag ska få gå klädd så en hel dag. Jag tror ärligt att detta är det svåraste beslutet hittills, just för att klänningen är så personlig och för att jag inte kan rådfråga Mehdi. Den måste liksom spegla mig och min personlighet. Dessutom är detta en once in a lifetime-grej och jag kommer aldrig få tillfälle att bära något liknande igen. Som tur var hade jag med mig en super-crew, bestående av Emma och Fanny, och de gjorde ett fantastiskt jobb. En fotograferade och en antecknade; Emma hade med snacks för tålamodshöjning; och båda kom med riktigt genomtänkta synpunkter.
Jag hade bokat in provning i sammanlagt 3 affärer, Proms and Weddings, Wedding Store och Jolie Bridal och jag provade över 20 outfits. Vi insåg ganska snabbt vilken modell som var ”min”, sen gällde det bara att hitta den perfekta varianten. Hon som hjälpte oss på Proms and Weddings hade ett ofattbart öga för detaljer och piffade till varenda klänning på ett magiskt sätt. Jag förstod redan på en gång att ingenting är omöjligt. På Wedding Store var de väldigt professionella, vi fick verkligen känslan av att här är man trygg. Klänningsköp här innebär bland annat direktkontakt med sömmerskan och konstant uppföljning/provning. Jolies Bridal hade en av favoriterna, men jag fick i allmänhet en mindre bra känsla där. Stämningen var inte densamma och inte kunskapen heller.

Efter allt provande satte vi oss med välförtjänt te och kaffe och gick igenom valen grundligt. Jag har absolut mina favoriter, men jag är inte framme 100% än vilket innebär att jag kommer ta en runda till idag. Jag hoppas kunna göra ett val i helgen, eftersom det tydligen tar JÄTTLÅNG tid att beställa och få en klänning anpassad och ingen vill bli stressad i slutändan.

Något jag lärt mig att uppskatta är kunskapen hos de personer jag involverar. Detta är trots allt mitt första bröllop medan fotografen, sömmerskan, tårtbagaren, osv har gjort detta hundratals gånger tidigare. Därför tycker jag det är superviktigt att jag trivs med personerna och inte bara med vad de kan leverera. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...