Bröllop i Bryssel

Vi började det nya året med att åka till Bryssel för att fira Issams och Vikas bröllop (Mehdis storebror och min f.d. roomie). För er som inte är helt uppdaterade på den fronten så blev de tillsammans några år efter jag och Mehdi blev tillsammans, och de förlovade sig två dagar efter oss. De såg ingen poäng med att dra ut på det hela så de gifte sig den 7 januari 2020. Det som skulle blivit ett litet bröllop, i stadshuset med efterföljande lunch, blev till ett ordentligt firande med cirka 40-50 gäster. Det blir tydligen lätt så när en Marockan får nys om något, helt plötsligt dyker halva klanen upp.
Det var kul att få uppleva detta innan vårt egna bröllop av flera anledningar; först och främst fick Mehdi upp ögonen för vad som kan väntas och för vad som är bra och mindre bra. Han har faktiskt kommit med flera frågor och förslag sedan dess, vilket jag har uppskattat – även om hans förslag varit planerade i flera månader redan… Det var också givande gällande hur vi inte vill ha det. Alla där var så himla stressade dagarna innan. De satt uppe till 4 på morgonen innan bröllopet för att fixa det sista, och mycket av detta kunde fixats för flera veckor sedan. Som ett resultat av detta var det första jag gjorde när jag kom hem ett körschema, baserat på förväntat antal övernattande gäster. Jag tänker inte nå den stressnivån – och planeringsmässigt ligger jag rätt bra till. Utöver det så fick jag en hel del positiv inspiration också, så jag ser verkligen fram emot att sätta alla mina planer i verket.
Stressamt eller inte, mottagningen blev riktigt bra! Supersnyggt dekorerat, jättegodmat, massor med dans och musik och trevligt sällskap. Om paret verkade nöjda, så var det bara förnamnet av hur föräldrarna kände sig (när man sett sina blivande svärföräldrar dansa på borden, då vet man att man valt en livad familj att gifta in sig i). Stämningen var verkligen på topp, och inte en droppe alkohol var involverad.
Utöver bröllopet, så hade vi en trevlig helg i allmänhet också. Vi lämnade kaoset en stund och åkte iväg och åt brunch med Francesko och Fjori, shoppade lite och bara umgicks med familjen. Det var alltid full fart i huset och jag räknade upp till 18 övernattande personer. Jag lärde känna flera mostrar, fastrar och kusiner som kom på besök från Marocko och jag fick träffa Vikas familj igen. Mitt i allt detta lyckades jag även plugga lite. Det var en riktigt kul helg, men det var två trötta resenärer som kom hem förra veckan haha. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...