En ledig vecka

En ledig vecka är precis vad jag behöver – och jag har planerat ett strikt schema för att göra ingenting större delen av tiden (typ). Jag insåg att jag inte varit ledig på riktigt sedan sommaren 2018, då jag ju jobbade eller läste franska hela förra sommaren. Men innan ledighet måste man genomlida några tentor, så förra veckan hade vi både en skriftlig och en praktisk. Hela denna kursen har varit jätteintressant och har verkligen fokuserat på fysioterapeutiska undersökningar och behandlingar. Vi har lärt oss enormt mycket och jag såg fram emot att få visa mina kunskaper på slutproven. Jag tror aldrig vår klass har varit så enhetligt arga förr som vi var efter den skriftliga tentan – 46 frågor varav 42 var multiple choice. Hur kan man bevisa någonting viktigt alls med multiple choice??? Det handlar bara om läsförståelse och detaljarbete. Frågorna var jättespecifika och svaren var ännu värre. Istället för att öppet låta oss förklara hur man diagnostiserar och behandlar diskbråck, skulle vi istället kunna om 60-80, 60-85, eller 80-95% av ryggsmärtor är utan diagnos. Beror ju lite på vilken studie jag baserar mina svar på känner jag spontant… Så jag har ingen aning om hur den tentan gick.
Den praktiska blev väldigt stressig och jag fick till uppgift att mäta och behandla inskränkt rörlighet i knä och fot. Bortsett från att jag glömde patellan så gick det bra och jag blev godkänd. Kom inte till mig med era framtida patellabesvär bara. Vi i klassen avslutade terminen och firade att vi kommit halvvägs genom utbildningen (!!!) med middag tillsammans på kvällen. Sedan började ledigheten! De medicinska programmen får en vecka ledigt mellan terminerna av någon lyxig anledning och det ska jag njuta av.
Vi började helgen med att åka till mamma och pappa och äta tacos tillsammans med Emma och Hannes. Jag bakade även en tosca-kladdkaka som, enligt pappa, var god bortsätt från kladdkakedelen och enligt Mehdi var god utan tosca-delen. Men kokos, sirap och smör tackar man ju inte nej till! Utöver det har jag tagit det lugnt och planerat bröllop. Så himla kul att kunna sitta i timmar åt gången och bara drömma/planera/spendera hehe. Jag är snart klar med utkast för inbjudningskorten, hemsidan är uppdaterad, tält och andra grejer är bokade, vi ska träffa en potentiell vigselförrättare på måndag och igår började jag läsa på om guld och diamanter. Vi har fått för oss att vi vill köpa våra ringar i Antwerp, diamanternas huvudstad, nästa gång vi åker till Belgien. Då, mer än någonsin verkar det som, gäller det att vara insatt så man inte trillar in i någon turistfälla och blir lurad.

Annat jag passat på att hinna med denna vecka är sådant som att klippa mig. Var hos frisören igår morse vilket följdes av en lyxfrukost med familjen. Jag har även påbörjat en ny kurs i franska (så helt skolledig blev jag visst inte ändå…). Det är en kvällskurs på universitetet i en tredjedels fart och det kändes bra igår tyckte jag. Bara att hoppas det blir en fortsatt bra nivå genom hela kursen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...