Isaac och Lisles första jul!







Vilken otroligt fin jul vi fick i år! Varje dag, varje händelse, är ”Isaacs första” och tänka sig att han fick en helt magisk, vit och glädjefylld jul. Vi åkte ut till Kungshult redan på lillejul för att maximera festligheterna och få umgås lite extra. Snön låg redan lite sådär halvdjup och det såg lovande ut inför juldagarna. Där är minsann ett projekt att förflytta vår ”lilla” familj nu. Med bebis, hund, barnvagn, Lisles säng, våra små bidrag till julbordet, samt alla presenterna, så var det inte tillräckligt med vår lilla Hyundai. Men fram kom vi till slut!









På julaftonsmorgon mös Isaac runt med sin mormor i matchande pyjamasar medan vi fixade med det sista inför gästernas och tomtens besök. Eftersom Isaac ändå är för liten för att fatta vem tomten är så hade tomten släppt av alla presenterna i förtid så han kan fokusera mer på världens alla något äldre barn. I år firade vi julafton med pappas sida av familjen och de kom vid lunchtid. Vi började med ett sill- och äggbord med bland annat pappas fyra olika sorters hemgjorda sillar och kusin Johannas två jättegoda, hemgjorda wannabe-sillar. Andra favoriter på bordet var föräldrarnas hembakade bröd och pappas kycklingleverpastej!


Emma slutade jobba klockan 15 och mamma började klockan 17 så i denna överlapp passade vi på att dela ut julklappar! Jag fick bland annat ett par vandringsskor och ullstrumpor – så nu är jag redo för kalla och blöta äventyr med både bebis och hund. Detta är definitivt de presenter jag hunnit använda mest – tillsammans med en pyjamas som matchar en som Isaac redan hade! Jag fick även ett par till skor, nya soffkuddar (eftersom någon – nämner inga namn – har kräkt ner de vi har…), träningsbyxor, lotion och två tröjor. Pepsi och Mattis gav både mig, Mehdi och Emma dobbar att sätta på våra skor så vi inte halkar på isen – de är alltid så finurliga. Alla hundarna fick varsitt ben så naturligtvis åt Lisle upp allihopa.



Isaac hade minsann också varit snäll i år! Han fick ”Bland tomtar och troll” från sin mormor och morfar – den 114 utgåvan. Jag har sedan tidigare utgåva 87-94, plus 100, så det känns rätt att han får fortsätta samla. Han fick även en personlig bok om sin första dag där pingvinen Isaac är huvudrollen. Boken involverar hans födelsedag, vikt, längd, födelseort, stjärntecken och en massa mer på ett väldigt finurligt sätt (https://www.little-yeti.com/en). Väldigt fräckt måste jag säga! Han fick ett sett med tallrik, sked och pipmugg från Done by Deer, en stickad tröja från mormor, en massa söta kläder och en titt-ut-elefant. Själv gav han bort foton på sig själv till allt och alla. Han har inte riktigt lärt sig ödmjukhet än…



Efter allt presentöppnande och en hundpromenad så var vi redo för julbordets varmrätter. Jag hade gjort köttbullarna och utöver det så åts det korv, Jansson, kål och en massa annat gott. Därefter spelade vi julklappsspelet (där jag i år vann en tomte) och åt gröt och en massa annat sött. Eftersom jag korkat nog inte skrev ner grötreceptet som jag använde till Thermomixen förra året så tog det mig typ fyra försök att få till det i år igen. Men slutligen verkade jag ha lyckats!







Vi hade verkligen en riktigt trevlig jul med många skratt och hög mysfaktor, och det bästa är att julen inte behöver ta slut efter julafton. Vi stannade kvar ända till annnandagen och njöt av mer julmat, mer mys, varm choklad till frukost och helt otroligt vinterväder. På annandagen åkte vi till Höllviken och hälsade på mormor och morfar för lite julfirande och det var också supermysigt. Vi hade veckan innan även varit och hälsat på farfar. Isaac, Lisle och resten av oss tackar för en fantastisk första jul!












Bryssel!


Efter vårt äventyr i Köpenhamn hade vi en vecka i Bryssel framför oss och oj vad Mehdis föräldrar var glada över att ha sitt barnbarn på plats! Inga andra syskon var hemma så det var ovanligt tomt, men vi hade en jättetrevlig vecka ändå. Självklart såg vi till att träffa Francesko och Fjori flertalet gånger då vi bland annat blev ditbjudna på brunch. Vi spenderad även en eftermiddag med Hanna som tog sig in till Bryssel för att ses. Utöver det så tog vi det lugnt och passade på att njuta av lite daglig bebisavlastning. Mehdis mamma hade lånat ihop/fått diverse bebisgrejer från grannar och släktingar, så vi hade en spjälsäng intill vår säng på rummet. Hon hade även ordnat med skötbord på både andra och fjärde våningen, samt en badbalja och ett babygym. Det gick minsann ingen nöd på lillkillen!





Eftersom det var Black Friday hela veckan (…) så såg jag till att få en del julklappar inhandlade. Vi köpte även en ny barnvagn till Isaac då vi inte har en sittdel till vår och chassit är en utgången modell som man inte längre kan köpa tillbehör till. Jag har spenderat veckor åt att göra min research både online och i butik för att hitta den perfekta vagnen. Den skulle vara lättkörd, kunna hantera grusväg och stigar, vara så liten som möjligt för att få plats i bilen och så skulle den såklart vara snygg. Till sist bestämde jag mig för en Britax Smile III. Som tur var fanns denna till rabatterade priser under Black Friday, men tyvärr inte i den färgen jag ville ha. Men efter ännu mera research hittade jag rätt modell och rätt färg, till ett bra pris i en affär i Nederländerna som levererar till Belgien. Så nu har vi en barnvagn där som vi får hämta hem när vi bilar ner i januari.



Vagnen hann komma innan vi åkte och så vi fäste babyskyddet i den och strosade runt hela centrum. Alltså den rullar sååå smidigt och jag är så himla nöjd!!! Bryssels julmarknad öppnade nämligen under tiden vi var där, så självklart passade vi på att njuta av de fina ljusspelen på Grand Place och den härliga stämningen runt om i stan.





Mehdi fick i somras en ny kusin, då hans farbror och faster i Bryssel fick sitt tredje barn. Lilla Adam är ca 2 månader äldre än Isaac och det var så kul att se dem bredvid varandra! Min lilla köttbulle till bebis såg jättestor ut tyckte jag – men hade stabilitet och stadga som en ål i jämförelse haha. Jag tycker dock att det är jättekul att han kommer ha en jämnårig att leka med där i framtiden.






Fisk- och skaldjurspastilla, något av det godaste jag vet!


Adam med familj, plus några till, kom över på en hejdundrandes festmåltid för att fira Isaacs ankomst och det var jättetrevligt. Vi har överlag ätit väldigt gott tycker jag! Eftersom vi inte kom hem till Sverige igen förrän första advent så hade jag pyntat och storstädat innan vi åkte, så att det skulle vara juligt och fint när vi väl var hemma igen. Det enda som saknades var granen, som kom upp dagen efter istället.






Köpenhamn


I mitten av november bestämde vi oss för att åka till Bryssel en vecka och eftersom Mehdi fortfarande inte har varit i Köpenhamn så stannade vi där i ett dygn först. Köpenhamn är ju alltid en trevlig stad, men nu under julen är den verkligen ännu finare! Vi åkte hemifrån tidigt på morgonen så att vi hann inom hotellet för att lämna väskorna innan vi skulle möta en ”walking tour”-grupp vid rådhusplatsen. Vi är numera alltid sena till allting (jag skyller 100% på bebis…) men vi lyckades komma ifatt gruppen en kvart senare.






De flesta stora städer har organisationer som arrangerar gratis rundvandringar och enligt min erfarenhet brukar guiderna som leder dessa vara väldigt entusiastiska och bra. Vår brittiska guide tog oss runt stadens viktigaste sevärdheter och fyllde 3 timmar med all möjlig kuriosa. Från rådhusplatsen till Strögets början och slut, till Nyhavn, och Amalienborg, med en massa småstopp däremellan. Bortsätt från regnet var det en riktigt bra tur! Bebis höll sig lugn hela tiden medan han skumpade runt över kullerstenen i sin resevagn.




Efter vandringen var vi så frusna att vi letade upp första bästa café och satte oss där i två timmar och drack varm choklad. När vi åter fått upp värmen och fyllt på med lite energi så gick vi längs hela Ströget och stannade till på varenda liten julmarknad, samt i en massa olika affärer.





På kvällen mötte vi upp alla våra danska kompisar och åt middag tillsammans. Det var supertrevligt och jättegott, och det är så kul att kunna åka till nya ställen och hinna både turista och träffa vänner. Efteråt härligt umgänge, 15 km turistande och en massa nya intryck begav vi oss tillbaka till Scandic vid flygplatsen. Isaac hade fått in en så fint bäddad resesäng, men av någon anledning ville han inte sova där, så självklart fick han halva vår säng medan Mehdi och jag fick dela på resterande 80cm…




Nästa morgon var vi något slitna, 15km promenerade var tydligen jobbigare än jag trott så här 10 veckor efter förlossningen, så vi tog det lugnt på hotellet hela förmiddagen. Personalen i frukostrestaurangen var så snälla och fyllde Isaacs termos med korrekt tempererat vatten och sedan satte vi oss och tittade på film tills det var dags att gå till flygplatsen.





Det var definitivt lite pyssligare att flyga med en bebis än utan. Förs och främst så hade vi bett BVC om att få deras snabb-vaccins-program, så Isaac fick sitt tremånaders-vaccin redan vid sex veckor. Han kommer därför få en extra dos jämfört med andra. Vi hade sedan bokat 3 vuxenbiljetter och fått Isaacs plats markerad som spädbarn, då detta lät oss ta med babyskyddet ombord. Dessutom var det i detta fall billigare än att boka en spädbarnsbiljett… Chassit till vagnen fick vi checka in gratis. När vi väl kommit igenom security (där Isaac så klart blev randomly selected…) fick jag leta upp ett ställe som kunde värma vatten till Isaac (det var inte förrän vi flög hem från Bryssel som jag fick reda på att bebisrelaterad vätska är godkänd att ta med sig genom security…). Vi hittade en snäll kvinna på Espresso House som blandade kokande vatten med is för att få till en bra temperatur, då de inte fick lov att ge ut sit ofiltrerade kranvatten. Hennes kollega påpekade att de inte fick ge ut is gratis heller, varpå kvinnan svarade att bebisar är undantag och att hon förutsatte att jag hade en bebis i vagnen…? Ja visst sa jag. Jag personligen är nämligen inget stort fan av kokande vatten med is.

Väl ombord på planen fick Isaac spännas fast i mitt knä under starten. Jag hade fått tipset att låta honom äta under tiden eftersom sväljandet kunde förhindra lock för öronen och det gick hur bra som helst. Trots världens turbulens som fick både mig och Mehdi att må dåligt så sa inte Isaac ett ljud på hela flygresan. Han hanterade det hela så himla bra och vips så var vi framme i Bryssel!

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...