Köpenhamn


I mitten av november bestämde vi oss för att åka till Bryssel en vecka och eftersom Mehdi fortfarande inte har varit i Köpenhamn så stannade vi där i ett dygn först. Köpenhamn är ju alltid en trevlig stad, men nu under julen är den verkligen ännu finare! Vi åkte hemifrån tidigt på morgonen så att vi hann inom hotellet för att lämna väskorna innan vi skulle möta en ”walking tour”-grupp vid rådhusplatsen. Vi är numera alltid sena till allting (jag skyller 100% på bebis…) men vi lyckades komma ifatt gruppen en kvart senare.






De flesta stora städer har organisationer som arrangerar gratis rundvandringar och enligt min erfarenhet brukar guiderna som leder dessa vara väldigt entusiastiska och bra. Vår brittiska guide tog oss runt stadens viktigaste sevärdheter och fyllde 3 timmar med all möjlig kuriosa. Från rådhusplatsen till Strögets början och slut, till Nyhavn, och Amalienborg, med en massa småstopp däremellan. Bortsätt från regnet var det en riktigt bra tur! Bebis höll sig lugn hela tiden medan han skumpade runt över kullerstenen i sin resevagn.




Efter vandringen var vi så frusna att vi letade upp första bästa café och satte oss där i två timmar och drack varm choklad. När vi åter fått upp värmen och fyllt på med lite energi så gick vi längs hela Ströget och stannade till på varenda liten julmarknad, samt i en massa olika affärer.





På kvällen mötte vi upp alla våra danska kompisar och åt middag tillsammans. Det var supertrevligt och jättegott, och det är så kul att kunna åka till nya ställen och hinna både turista och träffa vänner. Efteråt härligt umgänge, 15 km turistande och en massa nya intryck begav vi oss tillbaka till Scandic vid flygplatsen. Isaac hade fått in en så fint bäddad resesäng, men av någon anledning ville han inte sova där, så självklart fick han halva vår säng medan Mehdi och jag fick dela på resterande 80cm…




Nästa morgon var vi något slitna, 15km promenerade var tydligen jobbigare än jag trott så här 10 veckor efter förlossningen, så vi tog det lugnt på hotellet hela förmiddagen. Personalen i frukostrestaurangen var så snälla och fyllde Isaacs termos med korrekt tempererat vatten och sedan satte vi oss och tittade på film tills det var dags att gå till flygplatsen.





Det var definitivt lite pyssligare att flyga med en bebis än utan. Förs och främst så hade vi bett BVC om att få deras snabb-vaccins-program, så Isaac fick sitt tremånaders-vaccin redan vid sex veckor. Han kommer därför få en extra dos jämfört med andra. Vi hade sedan bokat 3 vuxenbiljetter och fått Isaacs plats markerad som spädbarn, då detta lät oss ta med babyskyddet ombord. Dessutom var det i detta fall billigare än att boka en spädbarnsbiljett… Chassit till vagnen fick vi checka in gratis. När vi väl kommit igenom security (där Isaac så klart blev randomly selected…) fick jag leta upp ett ställe som kunde värma vatten till Isaac (det var inte förrän vi flög hem från Bryssel som jag fick reda på att bebisrelaterad vätska är godkänd att ta med sig genom security…). Vi hittade en snäll kvinna på Espresso House som blandade kokande vatten med is för att få till en bra temperatur, då de inte fick lov att ge ut sit ofiltrerade kranvatten. Hennes kollega påpekade att de inte fick ge ut is gratis heller, varpå kvinnan svarade att bebisar är undantag och att hon förutsatte att jag hade en bebis i vagnen…? Ja visst sa jag. Jag personligen är nämligen inget stort fan av kokande vatten med is.

Väl ombord på planen fick Isaac spännas fast i mitt knä under starten. Jag hade fått tipset att låta honom äta under tiden eftersom sväljandet kunde förhindra lock för öronen och det gick hur bra som helst. Trots världens turbulens som fick både mig och Mehdi att må dåligt så sa inte Isaac ett ljud på hela flygresan. Han hanterade det hela så himla bra och vips så var vi framme i Bryssel!

Farsdag!


Även om det nu var över 2 veckor sedan så tycker jag det är värt att nämna att vi firat Mehdis allra första farsdag! Mehdi tyckte inte vi skulle fira det förrän Isaac är gammal nog att faktiskt kunna säga ”grattis på farsdag” själv, men då jag vill bli firad när det är oss mammors tur så tänkte jag att jag lägger ribban för förväntningarna.

Vi har i vårt lilla område här på Östra Torn, två killar som varje söndag levererar bröd från Norra Fäladens Stenugnsbageri till de som beställt (verkligen en lyxig känsla, att vakna på morgonen och ha nybakta frallor hängandes på dörren), så dagen till ära hade jag beställt en limpa till frukost. Därefter fick Isaac sig ett bad och vi åkte hem till mamma och pappa. Resten av den närmsta släkten på mammas sida kom också, så vi passade på att fira mormors kommande födelsedag på samma gång.





Det blev en supermysig eftermiddag med god mat och tiramisu á la Erika. Mormor och alla papporna fick presenter – min pappa fick en ”morfar”-mugg och te, och Isaacs pappa fick ett litet fotoalbum med bilder från Isaacs första 2 månader. Även lilla Isaac fick en present – mysigaste tänkbara lammfällen att ha i barnvagnen. Nu kommer han hålla sig varm i vinter!

Dagen till ära var bebis även klädd i finaste festkläderna från Eva och Affe!






Oktober-events



Oktobers höjdpunk (för somliga...) är så klart Mehdis födelsedag och även i år blev det trevligt firande. Eftersom han fyllde på en fredag så bestämde vi oss för att fira på lördagen istället. För att jag skulle ha tid att baka och fixa så kom mamma och pappa för att passa Isaac så jag kunde få fria händer. De hade med sig frallor så vi smygfirade och hade en jättetrevlig brunch tillsammans. Jag hade (för en gångs skull) lyckats överraska honom med jackan jag gav honom. Isaac och Lisle gav honom en sko var. På kvällen hade födelsedagsgrisen önskat sig hemmagjord pizza.






På lördagen kom familjen plus Amine och firade. Jag hade gjort lasagne och cheesecake dagen till ära och alla utom Isaac hade jättetrevligt (han var dock absolut snyggast klädd). Han har kommit in i en fas där han titt som tätt vägrar sova under dagen och sedan blir jätte-super-övertrött på eftermiddagen/kvällen, vilket resulterar i en VÄLDIGT gnällig bebis. Dessutom visade det sig att en mild förkylning var på väg… Så nu har han klarat av sin första förkylning! Men bortsätt från det så blev det en bra tillställning.






Annat som hänt i oktober är att vi kastrerat lilla Lisle. Det var jättetufft att lämna henne på veterinärkliniken… Någonstans så gör vi henne mer ”mänsklig” i huvudet och när man då börjar föreställa sig hur man själv skulle må om någon helt plötsligt, utan förvarning, skickade in en på öppen buk-operation… Som tur var fick vi hämta henne samma kväll och bortsätt från att hon var helt neddrogad så mådde hon bra. Dagen efter var hon nästan på samma energinivå som vanligt igen och hon verkade inte alls smärtpåverkad. Det enda som absolut inte fungerade var att ha tratt runt huvudet. Hon bara stod upp som ett fån och vägrade röra sig. Som tur var verkade hon inte känna behov av att slicka på såret så efter 2 nätter gav vi upp tratten. Försök sedan förklara för en malinois varför hon inte får springa och hoppa på två veckor…



Även Isaac har varit med om sitt första trauma! Vi har satt honom på ett fast-track vaccinationsprogram eftersom vi ska till Belgien i slutet av november. Så den lilla 6-veckorsstärnan fick alltså både sitt 6-veckorsvaccin och sitt 3-månadersvaccin samtidigt. Det känns ju lite i själen när han satt där så glad och nöjd med livet, och sen helt plötsligt blev han attackerad från två håll med nålar. Men efter lite gråt och tårar hämtade han sig bra!



Nu är både hund och bebis fit for fight igen och det firade vi under halloweenhelgen med en långpromenad i Skrylle! Även Emma och jag passade på att fira Halloween med en tur till Vellingeblomman! Isaac var absolut den modigast av oss i spöktunneln…











Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...