Vårtecken

Nu när man sitter här mitt i aprils SNÖOVÄDER kan man ju tänka tillbaka till hur härligt det var i mars när man faktiskt lät sig tro att våren var här för att stanna. Men icke! Vi får väl dock uppskatta hur härligt det ändå har varit på sistone och att vi faktiskt kunnat se lite vårtecken här och var. Förra året köpte jag påskliljor som jag hade i krukor utanför dörren och när deras säsong var över planterade jag ut dem vid vår lilla syren på framsidan. De har nu tittat fram och blommar så välkomnande och fint. I deras krukor har jag i år satt penséer och pärlhyacint istället som nu lyser upp entrén litegrann. Även vår syren och våra hallonplantor börjar vakna till liv så det är kul att se! Hoppas på att få lite syrenblommor i år :)




Något annat vårigt är ju våffeldagen och smart som man är planerade jag (helt omedvetet) in heldag i Kungshult just den dagen. Jag har nämligen gått en kurs online inom ”Mammamage”, ett koncept som fokuserar mycket på träning och rehabilitering för gravida och nyförlösta, så jag hyrde in mig på mammas hemma-kontor, eftersom Mehdi behövde sitt, och sedan fick Isaac hänga med sin mormor och morfar hela dagen. När det var dags för lunchpaus slog den fantastiska lukten av nygräddade våfflor emot mig så fort jag öppnade dörren. Alltså hur lyxigt kan ens liv bli?! ”Ja, det är ju trots allt våffeldagen” sa pappa när han såg min överraskade min. Även icke-magsjuka Isaac verkade nöjd!



Och på tal om Isaacs mormor och morfar så har vi passat på att fira mina mor- och farfäders födelsedagar nu i mars. Jag och Isaac spenderade en eftermiddag hos (min (det börjar bli jobbigt att hålla rätt på allas titlar nu)) mormor och morfar i Höllviken, där det bjöds på kycklingsallad och prinsesstårta. Vi passade även på att promenera ner och titta på havet och en alldeles kanonbra lekplats precis intill. Isaac fick testa gunga lite för första gången och han verkade allt tycka det var roligt!





Vi samlades även hela familjen för att fira (min) farfars födelsedag med kinamat och tårta. Det var också supertrevligt!




Livets första kräksjuka


Det har minsann inte varit en lätt helg hemma hos oss. Isaac och jag var på babyrytmik i fredags och Isaac ”lekte” glatt med alla andra bebisar. Det är fascinerande att se hur tagen han blir av allt sjungande och sedan efteråt se hur alla barnen interagerar. Så helgen började ju kalasbra, men övergick sedan snabbt till en katastrofal kräksjukehelg. Min gissning är att Isaac blev smittad i fredags (alla dreglar ju på samma leksaker…) och spred sedan glatt vidare sitt virus till mig. Även om det inte blev så långdraget så är man ju ändå rätt utmattad efter en sådan pers. Kan även tillägga att Isaacs tand nummer två samtidigt håller på att växa till sig så stackaren har det inte lätt just nu.


Lite frisk luft gör susen! 


Sedan har vi Lisle… Hon hängde i hundparken i söndags och lekte för första gången på säkert ett år med andra hundar (ja förutom Pepsi och Mattis då). Hon hade helt fantastiskt roligt och höll igång i över en och en halv timme. På vägen hem upptäckte Mehdi att hon blödde lite från foten och det visar sig att stackarn har på något sätt lyckats fläka upp skinnet på flera av trampdynorna… Marken i parken måste ha varit för påfrestande nu när det varit så torrt ute. Eftersom alla affärer var stängda så fick i vi ta vad vi hade hemma och kletade på Isaacs Inotyolsalva på tassarna efter att vi tvättat dem. Därefter fick hon på sig en tratt – vilket hon fullkomligt avskyr, så hon inte sov över huvud taget på hela natten.









Så igår hade vi en bebis med tandvärk som kräkts i ett dygn, en mamma som inte sovit alls och som också kräkts en del, samt en hund som inte sovit och som knappt ville gå eller stå – och som absolut inte förstod problematiken med att slicka på öppna sår. Sedan hade vi Mehdi som började fasta i lördags, men som ändå var den som var absolut piggast av oss.

Vi hann i alla fall med en riktig toppenmiddag som start på Ramadan med marockansk linssoppa, kakor och tunnbröd, lasagne och smoothie. 










Utflykter



Mars har överlag varit en rätt bra månad tycker jag. Den började med att jag deltog i Masters-DM här i Lund, efter att min kompis Linnea övertalat mig om att det var en bra idé. Visst, 50 frisim klarar jag säkert, men sedan blev mastersgruppens tränare inblandad och helt plötsligt var jag även anmäld till två lagkapper. Dessutom åkte jag till deras simträning två dagar innan för att träna på starter och det blev då helt plötsligt det längsta pass jag simmat på över ett år. Så där rök min två års långa toppning hehe... Hur som helt, det var så himla kul att simma "fort" igen! Tävlingsdräkten passade fortfarande och rutinen satt i. Dock insåg jag att det behövs lite mer än ett simpass då och då för att orka både insim, uppvärmning och tre lopp, men vad gör det när ens favoritsupporters är på plats och väger upp för all muskeltrötthet!








Då det varit soligt i ett par veckor nu så har vi passat på att ta med Lisle på äventyr - både för att det är kul och för att det är bra träning för henne att vistas i nya miljöer. Vi tog bland annat med henne till stadsparken i stan där hon fick utmanas av både änder och stadsbor. Mehdi tog även ut några dagar semester så vi passade på att åka till Skrylle mitt i veckan, då det är lite färre människor där, och gå på en riktigt lång och härlig promenad. Som det sig bör, avslutades den med picknick bestående av medhavd varm choklad och mackor. Även Isaac verkade uppskatta det! Allt var frid och fröjd tills Lisle på någon vänster råkade slita sönder sitt halsband och sprang iväg på upptäcktsfärd... Jag kan ju säga att vi åkte raka vägen till djuraffären och lämnade tillbaka det...


Häromdagen åkte vi ner till stan igen för att fika med Amine och vi tog med oss Lisle. Det var både lördag och sol, så halva stan var ju ute, men hon hanterade det hur bra som helst! Det är så kul att se att det går framåt för henne, speciellt nu när hon verkar vara i någon form av oberäknelig pubertetsfas.


Förövrigt så har Isaac nu fyllt 6 månader och han har fått sin första tand, med nummer 2 på gång :) 

Nu kan han sitta!


Det går alldeles hiskligt fort i utvecklingen här hemma. Isaac sitter nu helt självständigt och han har dessutom börjat utveckla förmågan att tala om vad han vill. Han smakar på mer och mer ”riktigt” mat och portionerna börjar växa i takt med hans växande intresse. Han blir numera arg om han sitter med vid matbordet men inte får något att äta. Det mesta verkar gå ner, eller kladdas ut någonstans, framför allt hans gröt. Vi försöker även lära honom hur en pipmugg fungerar och han har alldeles nyligen fattat att om man har munnen öppen så rinner allting ut på en gång.





Har nu packat undan alla kläder i storlek 50-62, samt vissa urväxta 68. Denna outfit hade han på sig när han var fem dagar gammal och nu är det helt ofattbart att han varit så liten. 

Nätterna börjar äntligen få lite rutin och struktur. Isaac läggs nu mellan 19 och 20 och sover sedan till runt 06:30. Helt okej får jag väl ändå tycka! Det är rätt skönt att få lite egentid tillsammans på kvällarna. Vi har även installerat en kamera i hans sovrum så vi kan hålla koll på honom. För övrigt så är Lisle Isaacs största källa av underhållning. Han kan sitta och skratta åt henne hur länge som helst, stoppar gärna hennes öron i munnen och drar i pälsen, medan fina Lisle lugnt låter honom hållas. Då han börjar få lite mer attityd nu så kräver han en hel del mer uppmärksamhet. Han satt och skrek hela vägen till och från Häljarp häromdagen när vi körde dit för att umgås med Cajsa och Johanna, men som tur var var han sitt vanliga, glada jag medan vi var där. 


Brunchmys i Cajsas nya hus!


Sängen har vi minsann fått sänka! 




Höjdpunkten de senaste veckorna har dock varit babysim! Vi har tillsammans med ett annat par plus bebis hyrt in oss i varmvattenbassängen på badet i Eslöv ett par gånger för att träna upp bebisarnas vattenvana. Det är verkligen så mysigt! Småkillarna flyter runt och tränar på att doppa huvudet medan vi njuter av det varma vattnet. Nu i lördags passade jag och Linnea på att simma lite innan (och hoppa från treans svikt, som på något sätt har blivit väldigt mycket högre sedan jag var liten…) och efteråt åkte vi hem till mamma och pappa, tillsammans med Emma som också hängt med på babysim, för att äta våfflor. Något hade visst blandat ihop datumen lite så vi firade våffeldagen en månad för tidigt… Isaac fick också en bit våffla att leka med.








Slutligen kan jag nöjt berätta att jag tackat ja till en fysioterapitjänst med fokus på kvinnohälsa på iKlinik i Lund! Först var tanken att jag skulle ta ett vikariat på ortopeden i Lund men sedan blev jag, trots brist på erfarenhet, erbjuden en fast anställning inom primärvården istället. Det är väldigt blandade känslor att behöva lämna Isaac, men det är inte ofta man får en sådan här chans till sitt drömjobb, så 2 maj säger jag upp mig som föräldraledig och låter Mehdi ta över!





Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...