Cykeltur på Ven!




Vad kan vara mer somrigt än en heldagsutflykt till Ven? Jag har inte varit där sedan jag var liten, men nu kändes det som att det var på tiden. Så jag och Mehdi packade ner badkläder och solkräm, tog det försenade tåget till Landskrona, hoppade på en mycket-senare-än-planerat-färja till ven, för att komma fram och upptäcka att alla cyklar redan är uthyrda. Note to self, boka cykel i förtid. Men det gjorde inget, är man på semesterhumör så finns det inget som kan stoppa en!






Båtturen ut var väldigt uppfriskande och eftersom vi var sådär supersnabba uppför backen, hamnade vi långt fram i kön till cyklarna. Det tog inte mer än cirka 20 minuter innan vi lyckades på tag på en tandemcykel som nyss blivit tillbakalämnad. Ven på tandem är ju bara bäst! Den långa processen att ta oss dit hade gjort oss hungriga, så vi hittade ett ställe mitt på Ven som heter Mitt på Ven, där vi åt lunch. Därefter trampade vi på, backe upp och backe ner. Vyerna är helt magiska! Det blev många foto-stopp och även häng på stranden. Vi hade lyckats pricka in en varm och solig dag, så att bada var väldigt uppfriskande. Hela äventyret avslutades så klart med glass. 




Nu i veckan har jag passat på att träffa lite kompisar. Det är galet vad lite tid man har när man jobbar hela dagarna! Men jag har lyckats klämma in några trevliga lunch- och middags-dejter, och det har jag uppskattat enormt. Nu är snart jobb-delen av sommaren över dock och jag ser fram emot mina tre nästkommande veckor i Bryssel. 




Lite mys med familjen på promenad runt Vaxsjön var perfekta söndagsuppladdningen inför sista jobbveckan. Det känns att hösten är på väg nu och det tycker jag är störtmysigt! 




Tillsist vill jag bara skryta om min hemgjorda granola! Jag älskar grekisk yoghurt med musli eller granola, men de flesta man köper är det för mycket socker i. Gör man det själv kan man ju kontrollera den biten helt och hållet! 

Fina dagar i Halmstad!

Tänkte bara nämna hur underskattat det är att bo hemma hos sina föräldrar. Nu åkte mamma och pappa på semester förra söndagen och jag och Mehdi var lämnade att klara oss själva. Med jobb, pendling och träning hade vi inte fått i oss middag förrän närmre halv nio på kvällarna - och då hade jag inte hunnit duscha än... Annars går det bra, förutom att vi chockades av ett väggskakande BANG förra veckan. Lite smått uppskrämda började vi kolla runt lite och ser till vår förvåning hur i princip hela Kungshult är ute på gatan. Alla hade hört smällen men ingen visste vad det var... Det visade sig (enligt Expressen) ha varit en bomb som smällt en bil ett par gator bort! Här händer det grejer minsann!


Passade även på att ha en sushi-date nu i veckan!

Har överanstängt vaden (alltså jag är verkligen inte byggt för att springa...) men jag cyklar glatt med som sällskap när Mehdi springer! 


Efter en lång vecka med jobb bestämde vi oss för att ta till flykten och åka till Halmstad. Det är andra gången den här sommaren vi åker dit. Första gången var över midsommar, vilket blev en så otroligt trevlig tillställning! Vi åkte upp på torsdagen innan och Emma och Hannes bjöd oss till en jättemysig, italiensk pizzeria. På fredan, på själva midsommar, åkte vi till Galgberget där de hade ett supertrevligt firande med klädnad och dans runt midsommarstången i det, för en gångs skull, fina vädret. Därefter åkte vi hem och åt en traditionell midsommarlunch/middag. Till det hade vi min hemgjorda flädersaft. Jag får sådana ryck ibland då jag bestämmer mig för att ta vara på vad naturen ger, så den här sommaren blev det saft.











Hur som helst, det blev en toppenmidsommar – Halmstad är sååå fint på sommaren. Lika fint var det nu i helgen när vi åkte tillbaka. Denna gången passade vi på att heja på Luisa, en tjej från Wingate som flyttat till Sverige, som genomförde ett biathlon i Tylösand. Strålande sol och 25+ grader varmt hela dagen, då tackar man inte nej till en heldag på stranden och After Beach-konserter.






Vi har även passat på att supporta Team Kaspersson på årets upplaga av Backyard Ultra Sydkusten. Den här gången blev vi vittnen till ett överraskningsbröllop på startlinjen! Så himla häftigt!



Har man tagit på sig ett ansvar, så har man!







Sommaruppdatering!

Jag har nu officiellt klarat av mitt första år som fysioterapeutstudent. Vi fick tillbaka sista tentan häromdagen och den var godkänd! Det var den värsta tenta vi haft hittills med, vad som kändes som, väldigt lite relevans till våra framtida yrken då vi bland annat skulle kunna avgöra vilken sjukdom som drabbat ett inre ogan, baserat på ett fotografi. Hur som helst, jag firade terminsavslutet med en picknick i statsparken, innan det var dags för Qliks sommarfest. Festkommittén på Qlik hade reserverat ett ställe som her Farmshuck BBQ, och det var helmysigt!!! En gård på landet, med riktig amerikansk style, där det arrangerades midsommarlekar, spelades musik och bjöds på mat. Vi var över 250 pers från företaget där!
Skolavslutning 2019

Som om det inte var nog med festligheter, hade vi kalas för hela familjen följade helg. Det var första gången Mehdi träffade hela släkten, så det var spännande. Jag hade även tagit på mig att försöka göra en kopia på Cheesecake Factorys Oreo Dream Extreme - ett projekt som blev extremt lyckat! Förmodligen det finaste bakverk jag någonsin gjort.



Sedan dess har jag i princip jobbat heltid. Mehdi och jag har flyttat ut till mamma och pappa för att undvika kaoset med stambyte, så vi pendlar tillsammans varje morgon och eftermiddag. Det är faktiskt rätt trevligt och vi båda lär oss mer och mer nytt på jobb varje dag. Pilatesbollen jag fick i födelsedagspresent kommer väl till användning i detta stillasittande klimat. Detta vardagslivet varvas med simning och löpning, medan vi spenderar helgerna åt diverse äventyr. Vi var till exempel i Malmö en av dagarna under SM-veckan för att se på simning och rugby. Vi träffade både gamla simmarkompisar och Kerry, vår assistant coach från freshman year. I stekande sol helade vi på simmarna innan vi åkte in the Lilla Torg och åt lunch. På eftermiddagen var vi och tittade på rugby och umgicks med Jill. Innan vi tog tåget hem passade vi på att ta en tur om Västra Hamnen för årets första havsdopp!



 
Vi har ju även hunnit fira pappas födelsedag! Det blev en ny grill i present i år, och den används redan flitigt! 


Birthday Weekend!

Alltså hur ofta får man fylla år under en långhelg? Jag har verkligen haft den BÄSTA födelsedagshelgen och 25 känns fantastiskt. I torsdags åkte jag och Mehdi till Ayam Dimashq, en syriansk restaurang i Malmö som serverade en speciell ramadanmeny. Vi fick en hel liten minibuffe av rätter uppdukade på vårt bord och när solen gick ner var det bara att hugga in. Det bjöds på en massa olika hummus och sallader, bröd, köttfyllda falafelliknande kebbes, filodegsrullar, fyllda aubergines, fiskpaella med mera. Jag älskar den typen av mat så jag var helnöjd!

I fredags tog vi tåget till Helsingborg och gick till skatteverket för att fixa ID åt Mehdi. Tydligen kan man inte öppna ett bankkonto om man har personnummer men inget ID, däremot kan man få ett konto om man varken har personnummer eller ID. Det är ett märkligt land vi lever i. Hur som helst, om en vecka bör han kunna hämta upp det. När vi var klara med Helsingborg åkte Mehdi hem till mamma och pappa medan jag följde med Elvira på en husförmannabal. Lite smått random och oplanerat, men så har jag varit på min första studentbal i Lund! Det var jättekul att klä upp sig, men själva tillställningen var inte riktigt min grej. Lite för stökigt för min smak. Men Mehdi verkar ha haft en kanonkväll med mamma och pappa!

I lördags var jag på simträning numer två! Juste ja, vi har börjat simma igen!!! Vi har båda gått med i Poseidons mastersgrupp för att komma i simform igen. Kan det vara så att livet som simmare börjar närma sig igen? Oavsett vad det här leder till så är det ett toppengäng vi tränar med och jag tycker faktiskt det är jättekul. På kvällen bjöd mamma och pappa på en superduperbra födelsedagsmiddag bestående av både tacos och tårta! Så himla mysigt att få fira hemma med hela familjen och god mat. Trevligheterna fortsatte med traditionell skönsång på födelsedagsmorgonen och en riktig lyxfrukost! Dessutom fick jag jättefina presenter! I år blev det, precis som jag önskat, ett par Schollsandaler, en yogamatta och pilatesboll, en parfym (av Mehdi som luktar sommar hällt på flaska) och en jättesöt vas. Vasen fylldes snabbt med färgglada blommor!

Efter att ha firat hela morgonen åkte vi till Lund där jag bjöd på fika innan vi var ett gäng som drog till Malmö och körde Prison Island. Det är ett "fångarna på fortet" - inspirerat äventyrsarrangemang och det var verkligen jättekul! Vi var indelade i lag och tävlade i både fysiska och strategiska grenar. Alltså vilken helg!!! Jag kunde inte ha varit nöjdare :) och som om det inte var nog hade vi födelsedagsfrukost för alla junibarn på jobb i tisdags! 

Välkommen Aiden!

Nu tittar jag minsann in här igen! Känner att även om jag inte har möjlighet att hålla bloggen uppdaterad kontinuerligt, så bör stora, livsf...